Advertisement
ANNONS
Annons

Vilket hus ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fåglar

För fåglar i luften är det 1D Mark II som regerar.

EOS 40D är en mycket kompetent kamera men hänger inte med 1D MarkII i snabbhet och autofokus.

I dagsläget tycker jag att 1D MarkII är ett mycket bra köp.
Eftersom både EOS 50D och (snart) 5D MarkII lockar många nya köpare så verkar det som att 40D och 1D MarkII kommer ut på annons mer och mer.

Med EF 5.6/400mm och en 1,4xTC samt 1D Mark II så står man mycket väl rustad för fågelfoto. (Man kan i alla fall inte klaga på grejorn om bilderna inte blir till belåtenhet)

(Kolla även Omars tråd om EF 5.6/400mm i forumen.)

Mvh J O

Låter spännande.
Det lutar helt klart åt en mkII:a då!

Vad tycker ni är ett rimligt begagnatpris idag? Det finns en del ute på marknaden. Och de skiljer sig en del i pris.

Scandinavian Photo har sålt några beg 1D mk 2 för 10000 kr (just nu lär de ha ett hus i Mölndalsbutiken). Jag vet inte vilket skick kamerorna är, men det gå ju att ringa och fråga.

50d känns inte rimligt. Prisskillnaden är för stor mot 40d, för de få och små förbättringarna man får.

En fördel som 50D har är att man kan ställa in skärpan till olika objektiv. Läste i senaste FOTO att kameror med 10 megapixlar och övre ofta fokuserar fel. Om man ska skaffa flera objektiv kan det bli rätt dyrt och jobbigt (speciellt om man ska posta kameran och objektivet) för att få objektivet kalibrerat på en verkstad.

Scandinavian Photo har sålt några beg 1D mk 2 för 10000 kr (just nu lär de ha ett hus i Mölndalsbutiken). Jag vet inte vilket skick kamerorna är, men det gå ju att ringa och fråga.

Tjenare,

Var där idag och klämde på två stycken.
Den ena hade gått 150.000 exponeringar, den andra 50.000. Så det var en viss skillnad.
Båda två var lite repiga och så. Testade den som bara hade gått 50k exp. såg finfint ut.
Bad dem lägga undan den till mig.
Vad sägs? Ska man slå till?
Resonerar så att om jag inte trivs med den, så kan jag sälja den i morgon för ungefär samma pris.

Mvh

Stefan

Testade den som bara hade gått 50k exp. såg finfint ut.
Bad dem lägga undan den till mig.
Vad sägs? Ska man slå till?
Resonerar så att om jag inte trivs med den, så kan jag sälja den i morgon för ungefär samma pris.

Andrahandsvärdet bör stå sig rätt bra.
Frågan är dock vad de kostar?
Ligger priset på 10.000 tycker jag personligen att du ska slå till.

Sedan är jag lite nyfiken på om du får någon form av butiksgaranti?
(Tänker mest på huset med 150.000 exponeringar, där det ju kan bli frågan om slutarbyte relativt snart).

Andrahandsvärdet bör stå sig rätt bra.
Frågan är dock vad de kostar?
Ligger priset på 10.000 tycker jag personligen att du ska slå till.

Sedan är jag lite nyfiken på om du får någon form av butiksgaranti?
(Tänker mest på huset med 150.000 exponeringar, där det ju kan bli frågan om slutarbyte relativt snart).

9995:- kostade de. Samma pris för båda.

3 månaders butiksgaranti. Därför jag är lite extra intresserad...

Den med 150k exponeringar känns ju inte riktigt lika prisvärd... Nu kan ju slutaren rasa när som helst på vilken kamera som helst. Men risken lär ju vara högre på en långmilare :)

Sedär ja. Då har man lekt runt i ett par timmar.
Inte tokstor skillnad mot tex olympus och nikon. Samma funktioner, andra namn. Hanteringen av 1d:n är än så länge ganska ologisk... Många knepiga kombinationer som behövs för de mest enkla sakerna. Ibland räcker nästasn inte fingrarna till för att hålla nere en massa knappar samtidigt :)

Vad som slår mig hittils är följande:

Gedigen!!! Härligt hantverk!
Snabb som attan! Grymt härligt!
Luriga meny-system, tar nog sin tid att vänja sig vid.

Verkar hantera höga ison bra. Vet inte om det går att jämföra med tex 50d. Har inte hunnit fota så mycket än. Bara tatt upp den från paketet och labbat lite hemma. Flickan fick vara offer även denna gång. Likaväl våran lilla hund. Hoppas ingen av dem misstycker att jag lägger ut en bild här.

Att fota en svart hund är inte lätt... Tycker att kameran fixade det galant. Jag lyckas till och med se ögat på hunden på vissa kort :p Något som verkligen är en bedrift :p Och fokusen klarade av att följa med när hon rörde på sig. Vackert!

Testade att gå från iso 100 till iso 1600. Ljuset var takljus (3st 9watt låg energilampor) + en läslampa (11watt lågenergi).
Köpte en 50mm /1.4 idag. Så den satt på.

Iso 800 gick kalasbra (mitt mått mätt). Iso 1250 gick även det bra. Iso 1600 var lite värre.

Här kommer en bild på iso 800, f1.4, 1/40s. Konverterade den till svartvitt. I övrigt orörd.

Bilagor

• IL8F5698_2.jpg
    IL8F5698_2.jpg
    69.9 KB · Visningar: 220
Många knepiga kombinationer som behövs för de mest enkla sakerna. Ibland räcker nästasn inte fingrarna till för att hålla nere en massa knappar samtidigt :)
Jag har pillrat lite på en, och tycker också att det är knasigt gjort. Tyckte tydligen nissarna på Canon också, för nu är det enklare. Men det kräver en Mark III för att få det, så det blir dyrare.

Jo. Det blir ju 15k till, begagnat. Lite väl mycket pengar för en fattig it-konsult :)

Faktum är att flera yrkesfotografer som jag har pratat med anser att skillnaden mellan 1D mkII och 1D mkIII inte är alls lika stor som priset.

Finns en hel del som avstått uppgradering pga detta.

Visst är menysystemet allt annat än bra på 1D mkII.
(Idag fick jag ta fram manualen då jag inte kom ihåg hur jag skulle ställa in serietagningen på det, på verkstaden hade de ändrat på mina inställningar).

Men sett till helheten med pris/prestanda så är det ett fantastiskt bra köp enligt min mening.

Fick tillbaks mitt hus idag, helt underbart ;)

Menyjoxandet är väl som det brukar vara, en vanesak. Pillrar man på en Mark II dagarna i ända tror jag inte det är något problem att ställa in den heller. Men om man har lika lätt för en Mark III som man pillar på en gång i månaden (om nu någon låter en sån kamera ligga i garderoben större delen av tiden), då är det ju ändå så att Mark III är bättre, även om Mark II kan vara tillräckligt bra.

Om det sen är värt priset beror förstås bland annat på hur (onödigt) rik man är.

Nu har jag kört med 1d:n (mkII) i ett par veckor.

Vad tycker jag?

Det finns tre nackdelar med den. Den väger mycket. Har en liten skärm. Knepig hantering.

Vikten kan man inte gör så mycket åt. Man vänjer sig. Men det är inte riktigt en kamera man tar med sig ut på promenad :p Då får den lilla olympus e-400:an hänga med istället.
Skärmen är fullgod! Men liten! Bra skärpa och detaljrikedom.
Hanteringen har jag vant mig vid. Tog runt 10 timmar. Nu flyter det på. Och då gick jag från olympus till canon. Allt var nytt för mig.

Bildmässigt. Har testat den mot e-510 + kompisens 40d. 1:dn smiskar olympusen rejält. Det går inte att jämföra.
40d:n tycker jag absolut den har ett övertag på också. Kanske beroende på 1.3 crop mot 1.6x?. Upp till iso 800 vinner 1d:n lätt. över 800 är det jämnare men 1d:n tycker jag går ut som en segrare ändå... Min egen amatörmässiga åsikt detta :p

Så. Vad vinner 1d:n på då? Över 40d:n nu, som var mitt alternativ.
ALLT ANNAT!
Inte en chans att jag skulle byta den mot en 40d. Inte ens om jag fick 4000 imellan (som mellanskillnaden blir, beg privat)

Grym kamera! Men det finns en hake. Jag lär få svårt att lämna 1d-världen nu :p Kan bli dyrt detta.

Har till kameran köpt in:
50 /1.4
400/5.6
En 17-40L/4 blir nästa inköp.

Grattis

Nu har jag kört med 1d:n (mkII) i ett par veckor.

Vad tycker jag?

Det finns tre nackdelar med den. Den väger mycket. Har en liten skärm. Knepig hantering.

Vikten kan man inte gör så mycket åt. Man vänjer sig. Men det är inte riktigt en kamera man tar med sig ut på promenad :p Då får den lilla olympus e-400:an hänga med istället.
Skärmen är fullgod! Men liten! Bra skärpa och detaljrikedom.
Hanteringen har jag vant mig vid. Tog runt 10 timmar. Nu flyter det på. Och då gick jag från olympus till canon. Allt var nytt för mig.

Bildmässigt. Har testat den mot e-510 + kompisens 40d. 1:dn smiskar olympusen rejält. Det går inte att jämföra.
40d:n tycker jag absolut den har ett övertag på också. Kanske beroende på 1.3 crop mot 1.6x?. Upp till iso 800 vinner 1d:n lätt. över 800 är det jämnare men 1d:n tycker jag går ut som en segrare ändå... Min egen amatörmässiga åsikt detta :p

Så. Vad vinner 1d:n på då? Över 40d:n nu, som var mitt alternativ.
ALLT ANNAT!
Inte en chans att jag skulle byta den mot en 40d. Inte ens om jag fick 4000 imellan (som mellanskillnaden blir, beg privat)

Grym kamera! Men det finns en hake. Jag lär få svårt att lämna 1d-världen nu :p Kan bli dyrt detta.

Har till kameran köpt in:
50 /1.4
400/5.6
En 17-40L/4 blir nästa inköp.

Grattis till en grym fågelkamera! Det mesta är sagt i denna tråden men i en liknande gjorde jag en snabbjämförelse för fågel/djurintresserade: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1247443#post1247443

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar