Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket hus bör jag välja?
- Trådstartare jimmy1r
- Start datum
Andy-Pandy
Aktiv medlem
Kolla bagagnat. För 5000:- kan du kanske få en begagnad Nikon D50 + objektiv. En utmärkt väl då man är intresserad av att tag sig in i världen av systemkameror.
Funktionsmässigt är de flesta systemkameror (i prisklassen under 9000 väldigt lika varandra. Skillnaderna är små, om man bortser ifrån de med inbyggd anti-skak i husen, så i det stora hela bör man gå efter känslan i handen (och magen). Har man dock tagig sig in i ett system kan det i framtiden bli dyrt att byta.
//Andreas
Funktionsmässigt är de flesta systemkameror (i prisklassen under 9000 väldigt lika varandra. Skillnaderna är små, om man bortser ifrån de med inbyggd anti-skak i husen, så i det stora hela bör man gå efter känslan i handen (och magen). Har man dock tagig sig in i ett system kan det i framtiden bli dyrt att byta.
//Andreas
schaki
Aktiv medlem
En begagnad Nikon D100 får man för cirka 4000-4500.
Den är lite större än D50, och ger i raw-läget samma bildkvälitet.
Finns också riktigt vertikal-grepp med avtryckare som tillbehör.
SpegelUpfällning
Buffern i de bägge kamerorna rymmer mig veterligen lika många bilder, dock skriver D100 långsammare till minneskortet., speciellt vid komprimerad raw. Okomprimerad sägs fungera bra.
BlixtSystemet är lite äldre, och den drar inte nytta av riktigt alla nya funktioner på de senast producerade blixtarna.
Kan man leva med dessa små nackdelar är D100 en bra och kompetent kamera.
Den är lite större än D50, och ger i raw-läget samma bildkvälitet.
Finns också riktigt vertikal-grepp med avtryckare som tillbehör.
SpegelUpfällning
Buffern i de bägge kamerorna rymmer mig veterligen lika många bilder, dock skriver D100 långsammare till minneskortet., speciellt vid komprimerad raw. Okomprimerad sägs fungera bra.
BlixtSystemet är lite äldre, och den drar inte nytta av riktigt alla nya funktioner på de senast producerade blixtarna.
Kan man leva med dessa små nackdelar är D100 en bra och kompetent kamera.
Andy-Pandy
Aktiv medlem
Utan tvekan Nikon-paketet!
OscarM
Aktiv medlem
JAG hade kikat närmare på nikonen samt pentaxen, inbyggt antiskak borde vara mumma! annars skulle jag rekommendera mitt nikon paket, egenhändigt komponerat: nikon D50 hus + 1GB minne från tyskland (i mitt fall pixxass.de), 18-70/3.5-4.5 begagnat, kika på annonserna här på fotosidan.
mina grejer gick på precis 7000 för ett par månader sedan
mina grejer gick på precis 7000 för ett par månader sedan
schaki
Aktiv medlem
Andy-Pandy skrev:
Utan tvekan Nikon-paketet!
Nikon är dessutom det bästa alternativet på lite längre perspektiv, av de tre tillverkarna.
Finns betydligt större utbud ojbektiv, och en stor begagnatMarknad.
Sen vet inte jag hur Oylympus och Pentax kommer att klara sig i framtiden.
En gissning är att båda stöter på hård konkurrens från Sony.
jimmy1r
Aktiv medlem
Det lutar åt Pentaxen nu.
Antiskak +att den verkar ha bakgrundsbelyst display där uppe (har den det föresten? Nikon har det inte iaf) är väldigt positivt.
Men samtidigt vill jag vänta in den nya Nikonen (blir det en ny D50 eller en ny D70?) och recensioner av Pentaxen.
Tack för alla svar, och ni får gärna fortsätta diskutera frågan vidare.
Antiskak +att den verkar ha bakgrundsbelyst display där uppe (har den det föresten? Nikon har det inte iaf) är väldigt positivt.
Men samtidigt vill jag vänta in den nya Nikonen (blir det en ny D50 eller en ny D70?) och recensioner av Pentaxen.
Tack för alla svar, och ni får gärna fortsätta diskutera frågan vidare.
Andy-Pandy
Aktiv medlem
jimmy1r skrev:
Det lutar åt Pentaxen nu. ...den verkar ha bakgrundsbelyst display där uppe (har den det föresten? Nikon har det inte iaf) är väldigt positivt.
Personligen tycker jag inte att valet ska stå och falla huruvida kameran har bakgrundsbelyst display eller inte. All info kommer du ändå att kunna se i sökaren, oavsett hur mörkt det är ute. Däremot förstår jag att anti-skak i huset lockar, det går inte att komma ifrån! Dock känns Nikon som ett starkare och därmed ett mer "framtidssäkrert" allternativ. Dessutom tror jag bara att det är en tidsfråga innan anti-skak även kommer i husen till Nikon.
jimmy1r skrev:
Men samtidigt vill jag vänta in den nya Nikonen (blir det en ny D50 eller en ny D70?)...
Kan vara en bra idé! Om inte annat så kan prisbilden för D50 förändras, inte minst på begagnademarknaden. Tänk bara på att det kan dröja ett bra tag innan Nikons nya kamera går att köpa i Sverige och frågan är om du orkar vänta. (Tror inte att jag hade gjort det...hehe)
Makten
Aktiv medlem
Jag tror du kan strunta i att vänta på den nya Nikonmodellen, om du nu inte är beredd att vänta länge. För det första verkar den bli en ersättare till D70, och troligen ungefär lika dyr som denna, alltså typ 10 lakan med kitobjektiv.
Men visst, den skulle kunna peta ner priset en aning för D50, men inte så mycket.
Det finns alltid nåt nytt att vänta på, och med den takt tillverkarna spottar ur sig nya modeller så kommer det alltid nåt att sukta efter som ännu inte kommit ut.
Den stora fördelen med Nikon är utbudet av optik och kringutrustning, andrahandsvärdet och möjligheterna att i framtiden uppgradera till fräsigare saker. I övrigt tror jag att de flesta tillverkarna har ungefär lika bra kameror att erbjuda, beroende på tycke och smak.
Därför ger jag det vanliga rådet; gå och känn på kamerorna i butik! Jag stod själv och valde mellan Konica Minolta D5D (som har ungefär samma fördelar framför D50 som Pentaxen har) och just Nikon D50. Det lutade åt D5D, men så fort jag hade hållit i dem så var det precis tvärtom. Känslan är inte att förakta, och man ska ju trivas med kameran.
Men visst, den skulle kunna peta ner priset en aning för D50, men inte så mycket.
Det finns alltid nåt nytt att vänta på, och med den takt tillverkarna spottar ur sig nya modeller så kommer det alltid nåt att sukta efter som ännu inte kommit ut.
Den stora fördelen med Nikon är utbudet av optik och kringutrustning, andrahandsvärdet och möjligheterna att i framtiden uppgradera till fräsigare saker. I övrigt tror jag att de flesta tillverkarna har ungefär lika bra kameror att erbjuda, beroende på tycke och smak.
Därför ger jag det vanliga rådet; gå och känn på kamerorna i butik! Jag stod själv och valde mellan Konica Minolta D5D (som har ungefär samma fördelar framför D50 som Pentaxen har) och just Nikon D50. Det lutade åt D5D, men så fort jag hade hållit i dem så var det precis tvärtom. Känslan är inte att förakta, och man ska ju trivas med kameran.