Annons

Vilket grafikkort borde man skaffa?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
En trend jag märkt när grafikkort testas på nätet, är att de endast testas genom att testa väldigt krävande spel. Sällan hittar jag recensioner som även kontrollerar färgåtergivning. Hur väljer man rätt grafikkort för bildbehandling?

Jag sitter och funderar på ett Nvidia Geforce GTX 550 TI http://www.pixmania.se/se/se/9299513/art/pny/geforce-gtx-550-ti-1-gb-g.html

Borde väl vara tillräckligt eller?

Jag har möjligen menat köpa denna skärmen: Dell U2711

Denna kräver en upplösning på 2560x1440 och dual-link DVI.

Torde detta vara en bra kombination? Skärmen skall såklart kalibreras ifall att jag köper den.

En trend jag märkt när grafikkort testas på nätet, är att de endast testas genom att testa väldigt krävande spel. Sällan hittar jag recensioner som även kontrollerar färgåtergivning. Hur väljer man rätt grafikkort för bildbehandling?

Jag sitter och funderar på ett Nvidia Geforce GTX 550 TI http://www.pixmania.se/se/se/9299513/art/pny/geforce-gtx-550-ti-1-gb-g.html

Borde väl vara tillräckligt eller?

Jag har möjligen menat köpa denna skärmen: Dell U2711

Denna kräver en upplösning på 2560x1440 och dual-link DVI.

Torde detta vara en bra kombination? Skärmen skall såklart kalibreras ifall att jag köper den.

Rätta mig om jag har fel: om du kör DVI/HDMI dvs digitalt ska det inte spela roll vilket kort man har.

Jag gjorde misstaget att tro att Photoshop inte krävde något särskilt bra kort och köpte ett passivt kylt i den där prisklassen som Przemek föreslog. De bra korten är inte så värst dyra, det var mest med tanke på ljudnivån jag valde, men det blev riktigt slö skärmuppdatering när man målade med stora penslar eller liknande. Hemskt störande om det krävs minsta precision eller mjukhet i rörelserna.
Köp ett mid end spelkort, de väsnas inte alls så farligt som jag befarade när man enbart använder dem till PS och allt kommer att flyta fint på skärmen. Det är några väl spenderade hundringar.

Kör på det. Kör du inte spel, 3D eller tung videoredigering så kan du säkert klara dig med ex ett GTX 460 eller lägre också. Men det är ju ändå en 27-tummare du skall ha så gå inte för långt ner i prisklasserna då du kan få släpningar vid fotoredigering, videouppspelning,...

Vilket kort du väljer spelar ingen roll för färgåtergivning. Se bara till att köra med HDMI/DVI och en bra skärm.

Det finns passivt kylda kort i mellanklassen också, man klarar sig långt på ca 1000kr.
Jag har inte en aning om hur byggkvaliten eller hållbarheten på detta kortet är, men prestandamässigt är det mer än tillräckligt.

Som Ola sade tidigare gör kortet ingen skillnad för den statiska bildkvaliten, men däremot så påverkas till exempel saker som om-mappning av ytor osv av kortets minneshantering (och minnesmängd). Ett starkare kort hanterar saker som applicering av stora penslar osv mycket bättre.

En trend jag märkt när grafikkort testas på nätet, är att de endast testas genom att testa väldigt krävande spel. Sällan hittar jag recensioner som även kontrollerar färgåtergivning.

Nästan ingen testar det eftersom det - i alla fall i teorin - inte skall vara någon skillnad. Men faktum är att jag gjorde ett sådant test för några år sedan, jämförde två billiga kort (ett ATI- och ett Nvidia-baserat) och två dyra (ett ATI- och ett Nvidia-baserat).

Utifrån de testresultaten säga att:
- det inte verkar spela någon roll för färgvisningen vilket chip (ATI eller Nvidia) korten baserats på
- de skillnader i färgvisning jag kunde observera generellt upp låg inom felmarginalen för mätningarna, detta både för de billiga och de dyra korten
- den enda egentliga skillnad jag kunde observera var att de dyrare (bättre kylda) korten var stabilare över tid än de billigare (som hade sämre kylning och blev varmare)

Jag kan lägga till att våra testresultat stämde rätt väl med observationer från människor jag pratat hos några av skärmtillverkarna. Det som skiljer mellan kort (om vi nu bortser från 3D-prestanda) är i stort sett bara stabilitet som verkar vara bättre hos mer påkostade kort.

Det finns passivt kylda kort i mellanklassen också, man klarar sig långt på ca 1000kr.
Jag har inte en aning om hur byggkvaliten eller hållbarheten på detta kortet är, men prestandamässigt är det mer än tillräckligt.

Som Ola sade tidigare gör kortet ingen skillnad för den statiska bildkvaliten, men däremot så påverkas till exempel saker som om-mappning av ytor osv av kortets minneshantering (och minnesmängd). Ett starkare kort hanterar saker som applicering av stora penslar osv mycket bättre.

Mina tre-fyra (svårt räkna pga ombyggnad) senaste datorer har haft passivt kylda grafikkort, antingen genom att jag bytt ut kylningen mot passiv kylning eller så har jag köpt "värsta kortet som finns på marknaden som har passiv kylning". Det brukar vara rätt billigt och då får man garanterat tyst kort.

I hemmiljö tycker jag vanliga grafikkort låter alldeles för mkt.

Okej. Sedan två frågor till:

1: Det står ingenstans, men jag antar att GTX550 klarar av 2560x1440 upplösning, eftersom lillebror GTS 480 gör det.

2: Kan någon förklara för mig vad Dual-link DVI är? Det står i recensionen att skärmen kräver dual-link DVI. En återförsäljare här i finland tycks iaf inte veta vad det är, för när jag fråga dem om saken, så trodde de att jag menade om det fanns 2st DVI-outputs. Eller är dual-link att man har i kopplat två DVI samtidigt till samma skärm?

Tack för alla svaren hittills! Härligt när det finns experter inom alla områden här på FS. Snart så att FS går om wikipedia. ^^

Enligt länken (som postades i första inlägget) till specen för Dell-skärmen så har den DisplayPort också så det går ju bra att köra med det istället om man vill, förutsatt att man köper ett grafikkort med sådan.

Vet inte vilka program du täkta använda men nya PS och Premiere använder grafikkortet för att göra beräkningar. Så att man kan strunta i vilket kort man har om man bara kör i 2D är inte längre korrekt.
Ta senaste NeatImage det blir dubbelt så snabbt om man låter grafikkortet hjälpa till.
Adobe har stöd för Nvidias CUDA http://en.wikipedia.org/wiki/CUDA

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar