Annons

Vilket format ska jag scanna i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Coolscan 5000 ED. Det går att välja olika format som bilden kan lagras i efter scanning. Eftersom jag vill efterbearbeta bilderna i Lightroom, så var min tanke att spara i NEF format, som ju är Nikons råformat.
Kruxet är bara att när jag ska importera dessa bilder in i Lightroom, så går det inte att spara dom i DNG format, för Lightroom tycker inte att det är ett råformat. Jag får upp skylten "Non raw files were not converted to DNG. Only raw camera files can be converted to DNG."
Är det fel att spara bilderna i detta format för framtiden? Har fått lära mig att DNG är ett format som kan läsas av de flesta bildprogram och kommer att bestå i framtiden, men däremåt NEF filer kan man inte lita på att det kommer att finnas kvar. Ska jag spara i TIFF istället? Jag vill kunna justera så mycket som möjligt utan att tappa i kvalité. Har fått lära mig att då ska man använda rawformat.
Bilderna ska sedan skrivas ut inför en utställning, och jag har ingen lust att göra om scanningen, utan det jag gör nu vill jag kunna använda till vad jag vill senare, som utskrifter, mm.
Tacksam för svar,
Annette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.