ANNONS
Annons

Vilket filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej har precis köpt ett nytt objektiv ett canon 50 mm f1,8, nu funderar jag på att köpa en närbildslins till för att kunna fota närmare blommor osv, men vilken storlek är lagom, +2 eller+4, blir det någon skillnad i kvaliteten på bilden med en närbildslins?

Om du köper en Canon original närbildslins på +4 så får du bra bildkvalité så länge du håller dig till såna saker som blommor och insekter. Däremot om du köper en billig närbildslins så bör du inte ta starkare än +2 dioptrier om du vill ha god skärpa. De enkla linserna ger rätt kraftiga linsfel när man använder stor styrka, men med moderat styrka på linsen är felen försumbara. Det som är mest störande är kromatisk aberration, men det får man inte med Canons färgkorrigerade lins. Det finns en färgkorrigerad +2 också, men skillnaden är inte jättestor när linsen inte är starkare än så.

Övriga linsfel, som koma och bildfältskrökning, gör linser olämpliga till repro, men för vanliga tredimensionella motiv fungerar de utmärkt och skärpan blir bra, i synnerhet med akromatiska linser.

Raynox DCR-250 är ett annat tips. Ger bra bildkvalitet och har en fördel i att den går att sätta på/av väldigt fort med den universaladapter som ingår. Jag använder den till mitt makro men har även testat den vid något tillfälle på EF-50/1.8, med gott resultat.

Mvh, Toni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar