Annons

Vilket filter till objektiv på digitalkamera? UV och skylight "dissat" av handlare

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vilket filter till objektiv på digitalkamera? UV och skylight "dissat" av handlar

Joa skrev:


När jag köpte mitt senaste objektiv (Canon 70-200/4) i USA rådde handlaren mig att inte köpa något av ovanstående eftersom de inte var lika lämpliga när man fotar digitalt.
Istället slutade det med ett Promaster digital MC protector. Ett glas som släpper igenom mycket ljus. Jag minns inte varför han inte rekommenderade de valiga hederliga filtren. Priset Kan någon upplysa mig om det?
//Jocke

Som säljare vet jag att "home brand" tillbehör har oftast den största marginen. Det handlar inte om att de är bättre (det är oftast crap) utan om att han lyckades blåsa dig.

Att ta bort remmen är nog det mest korkade tips jag har hört. Om något så har remmen räddat mig från att tappa kameran.
 
Kort kort rem.

Kanske en självklarhet för vissa, men:

Jag har kortat av min rem så att kameran i princip hänger under hakan...

Vinst: Den pendlar inte särskilt långt när jag böjer mig framåt etc.
Rekommenderas.
 
Max Calabrese skrev:
...
Att ta bort remmen är nog det mest korkade tips jag har hört. Om något så har remmen räddat mig från att tappa kameran.
Intressant - Du menar alltså att Du av misstag/glömska/obetänksamhet bara släppt den kamera Du hade i handen, men att remmen hindrade den att fortsätta ner i backen? Ja då ska Du definitivt ha en tjock rem.
 
tannler skrev:
Intressant - Du menar alltså att Du av misstag/glömska/obetänksamhet bara släppt den kamera Du hade i handen, men att remmen hindrade den att fortsätta ner i backen? Ja då ska Du definitivt ha en tjock rem.

Om man snubblar till så kan det ju vara skönt att kunna ta emot sig utan att ha en kamera att hålla i. Skulle heller aldrig vara utan rem. Dels för att jag vet vad resultatet av att stå och hålla i en kamera hela tiden är, tennisarmbåge.

Det vore på det hela taget trevligt om folk kunde acceptera att folk inte är lika i alla avseenden eller att just deras egen lösning inte passar alla. Det liknar bara gubbig retorik att förlöjliga andra.

/Maverick
 
Jag såg att någon hade satt på ett skylight 1B på objektivet, Det är ett rosa filter som används för att värma hudtoner när man fotar dia i öppen skugga. Har man kameran på awb spelar det ingen roll men har man dagljus så blir det ett svagt rosastick skulle jag tro.

Numera använder jag inga filter mer än skylight om det finns riskt för skitstänk. Och någon gång polfilter och avtonat grått. Har alltid använt motljusskydd, nästan aldrig främre objektivlock. Motljusskydd på för jämnan ända sedan jag började med min Ikoflex och har motljusskyd t.o.m. på min Oly 7070W.

Bifogar en bild som visar hur jag burit kameror i skydd under överarmen alltsedan jag köpte min Ikoflex -61. Mycket praktiskt, skyddat och diskret. Klarar svängdörrar, bussdörrar, bildörrar och annat elakt. På ena sidan en K100D, på andra sidan em smula skymd, en Oly 7070W. Det är max kortade remmar, överskottet på rem är hårt buntat med nylonbuntband.
 

Bilagor

  • r0015206 bära kamera f fs.jpg
    r0015206 bära kamera f fs.jpg
    49.8 KB · Visningar: 480
bildsten skrev:
Jag såg att någon hade satt på ett skylight 1B på objektivet, Det är ett rosa filter som används för att värma hudtoner när man fotar dia i öppen skugga. Har man kameran på awb spelar det ingen roll men har man dagljus så blir det ett svagt rosastick skulle jag tro.

Numera använder jag inga filter mer än skylight om det finns riskt för skitstänk. Och någon gång polfilter och avtonat grått. Har alltid använt motljusskydd, nästan aldrig främre objektivlock. Motljusskydd på för jämnan ända sedan jag började med min Ikoflex och har motljusskyd t.o.m. på min Oly 7070W.

Bifogar en bild som visar hur jag burit kameror i skydd under överarmen alltsedan jag köpte min Ikoflex -61. Mycket praktiskt, skyddat och diskret. Klarar svängdörrar, bussdörrar, bildörrar och annat elakt. På ena sidan en K100D, på andra sidan em smula skymd, en Oly 7070W. Det är max kortade remmar, överskottet på rem är hårt buntat med nylonbuntband.

Tack för bilden nu kommer min kamera nog inte slå ner något från julbordet....
 
bildsten skrev:
Bifogar en bild som visar hur jag burit kameror i skydd under överarmen alltsedan jag köpte min Ikoflex -61. Mycket praktiskt, skyddat och diskret. Klarar svängdörrar, bussdörrar, bildörrar och annat elakt. På ena sidan en K100D, på andra sidan em smula skymd, en Oly 7070W. Det är max kortade remmar, överskottet på rem är hårt buntat med nylonbuntband.
Tycker att det i särklass bästa och säkraste sättet att bära en kamera är med en rem runt halsen. I varje fall så länge den inte är alltför tung.
Ditt sätt verkar vara bra om man har två kameror. Men blev det inte obekvämt med en stor Ikoflex under armen?

Olle
 
<Men blev det inte obekvämt med en stor Ikoflex under armen? > frågar Olle.
Nja, inte om man vänder motljusskyddet bakåt eller framåt. En Ikoflex är ju visserligen hög, men inte så tjock. En vanlig spegelreflex med en zoom är faktiskt större. Två kameror har jag bara på bilden av pedagogiska skäl :)

Att ha kameran under armen med remmen över axeln är ett tranportläge och faktiskt ett bra läge när man tar bilder i höjdformat, i alla för mej som har högerhanden överst för det mesta. Remmen ger ett bra stöd när jag sträcker den.

Om jag för armen lite framåt och låter kameran inta horisontellt läge med gluggen bakom överarmen kan jag trycka av med höger tumme lite diskret...
 
tannler skrev:
Intressant - Du menar alltså att Du av misstag/glömska/obetänksamhet bara släppt den kamera Du hade i handen, men att remmen hindrade den att fortsätta ner i backen? Ja då ska Du definitivt ha en tjock rem.

nej men folk har gått in i mig. Jag skulle nte heler vilja luta mig över ett räcke utan rem.
Dessutom kan du göra ett stöd av den och hålla betydligt stadigare.
 
Hittade ett skylight hemma som troligen är från mitten av 90-talet som det står hoya på och det passar på mina gluggar e det bra?
 
Robin Gyllander skrev:
Hittade ett skylight hemma som troligen är från mitten av 90-talet som det står hoya på och det passar på mina gluggar e det bra?
Hoya gör helt ok filter som ligger i mellansegmentet. Dock har du ingen nytta av ett skylight när du fotar digitalt. Det är snarare så att den svagt rosa tonen kan störa kamerans vitbalans.
 
Zotamedu skrev:
Hoya gör helt ok filter som ligger i mellansegmentet. Dock har du ingen nytta av ett skylight när du fotar digitalt. Det är snarare så att den svagt rosa tonen kan störa kamerans vitbalans.
Tänkte som skyddsfilter och så fotar jag alltid raw.
 
Jag har mina kameror i bankfack, så minskar förutom olycksrisken också rånrisken...

Dessutom är försäkringar onödigt om man inte drabbas av några olyckor, de kostar onödigt mycket pengar.

Glömde att nämna att jag också struntar i bilbältet, det gör ingen nytta när man inte krockar, utan är bara ivägen.

?

/Per
 
selfish skrev:
Jag har mina kameror i bankfack, så minskar förutom olycksrisken också rånrisken...

Dessutom är försäkringar onödigt om man inte drabbas av några olyckor, de kostar onödigt mycket pengar.

Glömde att nämna att jag också struntar i bilbältet, det gör ingen nytta när man inte krockar, utan är bara ivägen.

?

/Per

Smart! Jag funderar på något åt samma håll, att inte ens köpa kameran men ändå skaffa försäkring. Då måste jag vara dubbelt så trygg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.