Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket filter till objektiv på digitalkamera? UV och skylight "dissat" av handlare

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Vilket filter till objektiv på digitalkamera? UV och skylight "dissat" av handlare

Skall beställa ett objektiv imorgon och har en filterfråga. Har alltid använt skylight eller UV till mina analoga kameror,
Huruvida filters vara eller icke vara kan vi lämna i denna diskussion. Jag vill ha ett skydd för glaset.

När jag köpte mitt senaste objektiv (Canon 70-200/4) i USA rådde handlaren mig att inte köpa något av ovanstående eftersom de inte var lika lämpliga när man fotar digitalt.
Istället slutade det med ett Promaster digital MC protector. Ett glas som släpper igenom mycket ljus. Jag minns inte varför han inte rekommenderade de valiga hederliga filtren. Priset Kan någon upplysa mig om det?

Om inte vilket rekommenderar ni? Det skall sitta på ett Sigma 18/-50/2,8. 72mm
Har ett gammalt polfilter, men vill inte ha det som grundskydd

//Jocke
 
Det bästa skyddet för glaset är att ta av kameraremmen. Detta tvingar Dig att hålla kameran i handen, eller ha den i väskan - inte hängande på axeln. Alldeles för många fronlinser går åt skogen bara flör att kameran glider av axeln, eller dunsat i backen när man hukar sig ner.

Det enda filter som är av värde för fotografering med DSLR är cirk. polarisationsfilter, men det kan inte sitta på för jämnan, bara när det ska användas.
 
Har en Nikon D40 och har haft ett polarisationsfilter på objektivet sedan kameran var ny. Av vilken anledning kan jag inte alltid ha det monterat?

Om jag nu enligt Ditt råd skruvar av det, vad rekommenderar Du istället?

per
 
Ett UV filters enda funktion på en digital systemkamera är skydd då det redan sitter ett filter som filtrerar bort UVljuset framför sensorn. Att ha ett polfilter på hela tiden är bara dumt eftersom det stjäl massa ljus. Jag kör med UV filter som skydd för de är lättare att rengöra. Fick dock ta bort det från mitt 18-70 då det vinjetterade. Kan också vara värt att ta av det när sanolikheten för ghosting är hög om man inte har ett väldigt bra filter.
 
Skruvar du av ditt polfilter får du två steg tillgodo som t ex kan läggas på snabbare slutartid.

Personligen använder jag inte skyddsfilter alls, men vill du göra det så rekommenderar jag ett UV-filter av god kvalitet. T ex från Hoyas bättre serier eller B+W.
 
per wallquist skrev:
...
Om jag nu enligt Ditt råd skruvar av det, vad rekommenderar Du istället?
Inget alls - var rädd om grejorna i stället. Vanvård, ouppmärksamhet och på gränsen till dumhet gränsande nonchalans dödar fler kameror än avsaknaden av ett extra glas längst fram.

"Ryggsäcken välte och kameran låg på den" - "Fastnade med remmen i en gren"
"Remmen var nött" - "Hängde kameran på ytterdörren och frugan skulle gå ut med soporna" - listan kan göras hur lång som helst.
 
Jag förstår att ett eller två steg förloras. Jag är nyfiken, förloras något annat? Det är ju trots allt bekvämt att ha det monterat, och jag använder ofta stativ,

per
 
Färgerna kan ändras ju ganska rejält i mättnad vid rätt vinkel mot sol och i vilket läge filtret står, så om man inte ställer in det hela tiden så lär man få inkonsekventa exponeringar vad gäller färgmättnad, kan jag tänka mig.
 
Tack för svaren. Fick en par svar på min fråga i alla fall vilket uppskattade även om vissa som vanligt snurrade in på polfilter och filters vara eller icke vara trots att jag skrev i frågan:
"Huruvida filters vara eller icke vara kan vi lämna i denna diskussion. Jag vill ha ett skydd för glaset"
och
"Har ett gammalt polfilter, men vill inte ha det som grundskydd"

//Jocke
 
Jag kör med Uv filter på alla gluggar och vid åtminstone ett tillfälle har det rättat mig.

Av dom jag provat är Hoya HMC super lika bra som B+W men inte fullt så dyrt, så det är sådana jag köper numera.

Det går inte alltid att vara så speciellt försiktig med prylarna. Går man med två hus hängande på axlarna och det är bråttom är det lätt att skrapa i någonstans. Fotar man sport på nära håll så finns alltid risken att något kommer genom luften.

Till och med bröllopsjobben kräver ett sådant fokus på vad som sker runt att men inte kan vakta på utrustningen hela tiden.

Jag har aldrig märkt någon försämring av bra Uv filter, inte i något sammanhang. En del säger sig ha gjort det på långa telen men sådana har jag inte.

Uv filtret tar så lite ljus att det inte går att utläsa på exponeringsmätaren i kameran om det sitter på eller inte.
 
"Uv filtret tar så lite ljus att det inte går att utläsa på exponeringsmätaren i kameran om det sitter på eller inte."

Det var skönt , nu sparade man lite pengar!:)
 
tannler skrev:
Det bästa skyddet för glaset är att ta av kameraremmen. Detta tvingar Dig att hålla kameran i handen, eller ha den i väskan - inte hängande på axeln. Alldeles för många fronlinser går åt skogen bara flör att kameran glider av axeln, eller dunsat i backen när man hukar sig ner.

Det enda filter som är av värde för fotografering med DSLR är cirk. polarisationsfilter, men det kan inte sitta på för jämnan, bara när det ska användas.

Det jobbiga med den taktiken är att man inte får upp kameran särskilt snabbt om man ser något.
 
tannler skrev:
Reumatoid Artrit i så unga år? Ingen har full beredskap - alltid - inte ens Du Robin.

Men det går snabbare att få upp kameran till ögat när man har kameran på axeln än när man först måste öppna en väska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.