Annons

Vilket filter till mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilbeck

Medlem
Okej.. Jag vill ha blåare himmel, slippa diset i bilderna vid solljus och högre mättnad och bättre färgåtergivning.
Vilket slags filter ska jag ha?
Ange gärna exakt om ni känner till något bra.
Det ska förresten vara till min 350d med kitobjektiv.

Tack!
 
Hm, når nån endå frågar om filter så slänger jag in en fråga jag oxå


antar att man bör ha filter på objektivet, inte minst för reprisken, vad ska man ha?


UV-filter är billiga, kanske bara köra på ett sånt till en början? 150kr om jag inte minns helt fel


Polarisations-filter , tar bort reflexer antar jag? rätt dyra.
 
Nilbeck skrev:
Okej.. Jag vill ha blåare himmel, slippa diset i bilderna vid solljus och högre mättnad och bättre färgåtergivning.
Vilket slags filter ska jag ha?
Ange gärna exakt om ni känner till något bra.
Det ska förresten vara till min 350d med kitobjektiv.

Tack!

Om du får dis i bilderna vid solljus tyder det på dålig antireflexbehandling/dålig avskärmning av motljus som ger ströljus. Men om du menar att du har faktiskt soldis så kan det lindras något med UV-filter. Polfilter brukar ge blåare himmel samt tar bort reflexer och ger ngt mera mättade färger. Annars får man lättast mera mättade färger genom att underexponera ngt.

OBS, när du använder filter, satsa inte på billiga varianter eftersom de är antingen helt obehandlade eller har enskiktsbehandling. Köp de dyrare flerskiktsbehandlade. Det ger bättre kontrast och minskar reflektionerna vilket minskar risken för ytterligare ströljus som ger "dis". Se t.ex den här diskussionen. Det är ganska galet att sätta ett billigt filter med dålig eller ingen antireflexbehandling på en optik med modern MC-behandling som jag ser det.

Kör du digitalt är det också väldigt lätt att ge bilden mera färgmättnad i efterhand genom att plussa på lite med verktyget "saturation" i ett bildprogram. Tror också din kamera kan ställas till olika färgmättnad. Det går i alla fall med min billiga digitalkompakt.
 
Senast ändrad:
Fredrik behover ett polarisationsfilter. Kom bara ihag att det ska vara cirkulart. Annars funkar inte autofokusen.
Pris ca 400.

Daniel, UV eller skylight.
 
Daniel: Ett uv-filter är ett billigt sätt attt skydda frontlinsen.

Fredrik: Det låter som om du är ute efter ett polariseringsfilter. Det ger mer mättade färger, och kan användas för att släcka ut reflexer i ickemetalliska ytor. Se till att köpa ett "cir-polarizing" eller cirkulärt polarisationsfilter, annars blir ljusmätaren i din fina kamera helt förvirrad. Se till att köpa "MC"-filter (multicoated) också. Dom är dyrare, men skillnaden är enorm! Eftersom ett filter ger en glasyta till i gluggen är det viktigt att anti-reflex-behandlingen är klockren. Det ska tilläggas att ett pol-filter oftast stjäl 1 steg ljus, men det känner din ljusmätare av automatiskt. Du ser ju även att sökarbilden blir ganska mycket mörkare.

Att du får "mjölkiga" bilder vid stark sol beror troligtvis på motljus, dvs. att solen lyser på frontlinsen, vilker ger upphov till märkliga reflexer, framför allt om ljuset kommer in från sidan. Använd alltid motljusskydd!
 
Läste någonstans att UV-filter inte har någon som helst effekt när man kör digitalt, eftersom CCD-cellerna ändå inte påverkas av UV-ljus, på samma sätt som vanlig film. Någon som vet?
 
Modern film påverkas ju minimalt av UV-ljus. Jag har försökt se någon skillnad med/utan filter, men inte lyckats se det. Enda anledningen att ha ett sådant är för att skydda frontlinsen (en mycket bra anledning)!
 
Fredrik, din första länk hamnade fel... Jag antar att du försökte länka till objektivets tillbehör.

Det polfilter som du länkar till hos Cyber har en gänga på 58mm, kolla att måttet är det samma som för ditt objektiv. Annars får du använda step-up ringar emellan. (Tillbehör i din 1:a länk pekar på filter med 62mm gänga)
 

Ja, det filtret har ju flerskiktig antireflexbehandling HMC. Men som jag ser det är du i mera behov av ett ordentligt motljusskydd som skärmar av det ovidkommande ljus som ger diset i dina bilder. Med en zoom är det svårare eftersom ett fast motljusskydd är anpassat till kortaste brännvidd och blir inneffektivt vid de längre. Men det fanns visst någon Canon-optik som flyttade frontlinsen i förh. till skyddet vid zoomning och som därför alltid hade bästa avskärmning. Färgmättnaden kan du ställa i kameran eller i bildprogrammet efteråt så något filter för det är onödigt vid digital fotografering.
 
Graal skrev:
Ja, det filtret har ju flerskiktig antireflexbehandling HMC. Men som jag ser det är du i mera behov av ett ordentligt motljusskydd som skärmar av det ovidkommande ljus som ger diset i dina bilder. Med en zoom är det svårare eftersom ett fast motljusskydd är anpassat till kortaste brännvidd och blir inneffektivt vid de längre. Men det fanns visst någon Canon-optik som flyttade frontlinsen i förh. till skyddet vid zoomning och som därför alltid hade bästa avskärmning. Färgmättnaden kan du ställa i kameran eller i bildprogrammet efteråt så något filter för det är onödigt vid digital fotografering.

Så menar du att det är onödigt att jag köper ett filter överhuvud taget?
 
Nilbeck skrev:
Så menar du att det är onödigt att jag köper ett filter överhuvud taget?

Jag skulle tro att Nils menar att det är onödigt att köpa ett filter för färgmättnaden. Ett filter är dock alltid bra för att skydda objektivets frontlins.

/Anders
 
Kom ihåg att ett polfilter ofta innebär att man tappar 2-3 bländarsteg. Vid vackert väder utomhus är det väl ok, men om du använder ett polfilter och vill ha kort skärpedjup så hjälper du inte dig själv precis.

Polfiltrens funktion varierar rätt mkt enligt min erfarenhet. Hade själv ett 49mm HOYA till min Dimage 7i fick mkt fina himmlar etc. Köpte ett likadant fast med större filtergänga till mitt Canon 28-235 IS, tycker inte man får samma fina kontrast och vita moln med det filtret, rätt besviken faktiskt.

Alternativet är att i Photoshop lägga på Shadows/Highlight funktionen vilket i princip ger samma fina blåa himmlar ned 3D moln. Filtren har dock funktionen att oönskade reflexer (tex från vatten) elimineras, vilket i PS kan vara rätt tufft att trixa till :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.