Annons

Vilket filter? Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

seanmike

Aktiv medlem
Skulle vilja ha ett UV-filter, ett pol-filter och ett skylight som bas för min nyinköpta eos 350d. Håller på att lära mig och behöver hjälp för att förbättra mina bilder och skydda mina objektiv.

Vill gärna köpa något som jag slipper ångra.

Vilket UV-, pol- och resp skylightfilter skulle ni rekommendera som...

...ett billigt men prisvärt alternativ?

...ett högkvalitativt (och förmodligen dyrt) alternativ?

Tack för en fantastisk sida, med lärorika och seriösa forum!

Jag köpte för drygt en månad sen ett stycke UV-filter respektive ett polfilter till mitt Sigma 18-50 f/2.8. (som sitter på en 350D)

Efter att ha jämfört priser på olika svenska siter hamnade jag till slut på ebay där jag fann en återförsäljare vars priser inte gick att nonchalera. För 420:- inkl. frakt från USA fick jag ett Hoya UV HMC och ett Hoya pol HMC, båda två helt nya i orginalförpackning.
Samma filter i Sverige skulle kostat mig mer än det dubbla...

UV och skylight är båda överflödiga filter vid digitalfotografering. En del som inte fullt litar på sin egen förmåga att hålla borta vassa föremål från frontlinsen, sätter ett stycke glasbit framför som offerglas i form av ett UV-filter. Ett pol-filter är mycket nyttigt till att släcka ut reflexer med i stort sett allt utom metalliska ytor och ger även en djupare blå och grön färg där sådana förekommer. Andra nyttiga filter är gråfilter och avtonande gråfilter.

RolandM skrev:
UV och skylight är båda överflödiga filter vid digitalfotografering. En del som inte fullt litar på sin egen förmåga att hålla borta vassa föremål från frontlinsen, sätter ett stycke glasbit framför som offerglas i form av ett UV-filter. Ett pol-filter är mycket nyttigt till att släcka ut reflexer med i stort sett allt utom metalliska ytor och ger även en djupare blå och grön färg där sådana förekommer. Andra nyttiga filter är gråfilter och avtonande gråfilter.

Ett filter är ett bra skydd mot diverse oönskade substanser på frontlinsen.Dessa behöver inte alltid vara vassa.
Förklarade för 5 åringens mamma varför jag såg i det närmaste obekymrad ut när den lilla pojken sa- vad är det och tryckte en glasstrut rakt in i min dyra VR glugg.
Filter, tack och lov. Lättdiskat.

Mikael

Senast ändrad:
Ifall det inte har framgått tidigare. Skylightfilter används främst fär att ändra färgtemperaturen, en slags grov vitbalansering alltså. Med digitalkamera justeras detta automatiskt eller manuellt vid fotograferingen eller i efterarbetet. (Vilket inte går att göra på samma sätt i en analog process). UV tycker jag är perfekt för att skydda frontlinsen. Gärna motljusskydd av samma anledning förutom att minska flare-problem. Polfilter använder jag nästan bara till vidvinkel och normal. UV filtrets betydelse för förändring av bilkvalitet på digitaler har jag ingen aning om. Rent teoretiskt känns det dock som att det skulle kunna spela roll..... någon som vet?

Efter att ha jämfört priser på olika svenska siter hamnade jag till slut på ebay där jag fann en återförsäljare vars priser inte gick att nonchalera. För 420:- inkl. frakt från USA fick jag ett Hoya UV HMC och ett Hoya pol HMC, båda två helt nya i orginalförpackning.
Samma filter i Sverige skulle kostat mig mer än det dubbla... [/B]

Anders, kan du länka den ebay-återförsäljaren i detta forum eller till min mail så vore jag dig ytterst tacksam!

Skylight javisst !

macrobild skrev:
Ett filter är ett bra skydd mot diverse oönskade substanser på frontlinsen.

vad är det och tryckte en glasstrut rakt in i min dyra VR glugg.

Jag och min son var på Kneippbyn förra sommaren. Plötsligt så hör jag ett enormt kras av glas bakom mig och vänder mig långsamt om.

Då ser jag kameran ligga med objektivets front rakt ner mot asfalten i en hög av glaskross.

Jag hade haft kameran i ryggsäcken, men glömt att stänga den. Tack vare att den tunga Tamrom zoomen drog med sig den lätta kameran, så var det bara skylightfiltret som hade gått sönder.

Objektivet fungerar klanderfritt och sitter numera på min Dynax 7D.

Sensmoral, Du vet aldrig när Du kan behöva ett skylightfilter.

/Jörgen

seanmike skrev:
Kan du klargöra skillnaden mellan gråfilter och avtonande gråfilter?
Jag är en annan du men hoppas det funkar :)

Ett gråfilter används för att minska exponeringen över hela bilden. Det kan finnas många anledningar till detta. När jag använder gråfilter är det huvudsakligen för att jag antingen vill ha längre slutartider (vill få rörelser att suddas ut till exempel) eller för att jag har alldeles för mycket ljus (ja, det låter udda för många men händer för ofta för att vara sant för mig).

Ett avtonat gråfilter används när man vill minska exponeringen på en del av bilden. Ofta så rör det sig om himlen som är så ljus att antingen blir den utfrätt eller så blir förgrunden/marken kolsvart och med igengrodda skuggor. Med det avtonade gråfiltret kan man lägga den mörka delen över tex himlen och då dämpa exponeringen där.

Gråfilter finns i olika styrkor beroende på hur mycket ljus man förlorar, och i fallet med avtonade gråfilter även varianter på hur snabb avtoningen mellan grå och helt transparent del är.

Vissa bilder går ibland att skapa utan avtonat gråfilter, till exempel som den jag tog på Riksarkivet. Det är två skilda exponeringar kombinerade i Photoshop. Självklart funkar det bara om motivet står stilla och du har kameran på stativ.

RolandM skrev:

Uv-filter är inte alltid överflödigt. Det beror på sensorns spectrala förutsättningar och mängden uv-ljus. Precis som med film kan uv påverka sensorn och ge exv för ljus himmel, dvs där ögat ser himmlen som blå blir den för ljust exponerad. Skidåkningsbilder i Alperna är ett exempel. Uv-filter finns även framför framför sensorn.

Det bästa är att prova genom att ta en bild med eller utan filter och se hur din kamera/sensor reagerar där uv-strålningen är hög..

Mikael

oooops. IR filter framför kamerans sensor skall det vara. Även det för att ta bort oönskade våglängder
Rättelse till ovan
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar