Annons

Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ang bländare. Ska man ha så låg för att då få mjuka toner i ansikterna? För vad jag har förstått så är det de man vill ha.

Bländaren sätt väl mest så för att få kort skärpedjup, det ger en suddig bakgrund som stör mindre.

Bländaren ger ingen påverkan på tonerna i ansiktet vad jag vet.

Jag är en halvtaskig amatörfotograf som vill få ut det allra bästa av tiden. Jag har dock inte de bästa förutsättningarna med mina objektiv, de är så billiga som objektiv kan bli (så att säga).

Nåväl, hur ska jag prissätta?

Då kanske du inte ska ta betalt utan se det hela som träning...

Ska träna på mina vänner.
De behöver kanske inte klä ut sig men.. :)
En ypperlig idé.

Jo be dem att bära både vitt & svart.

Skriv en plan över vilka bilder NI vill ta.
Skriv en plan över VAR ni skall vara.
Ta med ett stoppur och kontrollera hur lång tid det tar att ta de bilder ni VILL ha på de olika platserna. Sålla sedan i poserna och platserna efter tiduret.

Har man en plan så är man förberedd. Att man sedan inte slaviskt följer planen är en helt annan sak.

Om du undrar vilken bländare som är bäst för helkropp, skulle jag rekommendera en snabb fotokurs på nätet först.

Finns massor av artiklar här på fotosidan.Sen finns gratis fotoskolor som www.kameravaskan.se

Det kan vara bra at gå igenom en sådan innan mna börjar fundera på prissättning.

Om svårigheterna med att fota bröllop finns en mängd trådar om redan. Läs dem.

Hej Melina,

Hvis du er usikker på hvordan du skal sætte prisen set i forhold til din erfaring, så gør det gratis. Du får noget øvelse og brudeparret bliver ikke skuffet.

I forhold til hvordan du skal sætte blænde etc, så er der så mange faktorer der spiller ind (lys, reflektorer m.m.).

Mine råd er at du får nogle kammerater/venner til at øve dig på. Stil dem op som om det var tænkt og prøv dig frem. Udover det vil jeg nok tage billederne i RAW, hvis dit kamera kan det. På den måde har du muligheden for at rette hvidbalance og evt. højlys og skygge.

Ellers, så held og lykke med det :)

Tack alla för era svar.

Jo pris har de ju redan räknat med att ge. Jag har förvisso fotat väldigt många människor, så helt off på sånt är jag dock inte. Heller inte på att ta betalt då jag säljer rätt mycket bilder. Men det är ju bara själva tekniken jag är lite ute efter. Bra saker att tänka på - och jag har ju fått många bra tips som jag inte tänkt på innan. Så nu har jag över två månader på mig att vara förberedd. Jag har många vänner att öva på också.'

Nu tror jag inte att jag har fler frågor. Men jag är fortfarande tacksam för tips och råd, som jag har sagt nu ett par gånger. Tss

Nu säger jag Godnatt!

Jag har en nyfotad poträtt bild. Se den här och utgå från denna om jag har god marginal att fota bröllop, och tipsa mig om vad som kan bli bättre. På denna bilden har jag en vit plastskiva bakom, den är fotad utomhus. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1688623.htm?set=mp

Tycker det ser ut att vara något något skakningsoskärpa i bilden. 1/125s KAN vara i längsta laget om du kört på fri hand och använt zoomen i ytterläget. Ett stativ (kan räcka med en-bens) kan vara bra att ha vid porträtt. Dels för att minimera risken för skakningsoskärpa, och dessutom kan du ställa in beskärningen/bildvinkel och koncentrera dig på motivet.

Tycker det ser ut att vara något något skakningsoskärpa i bilden. 1/125s KAN vara i längsta laget om du kört på fri hand och använt zoomen i ytterläget. Ett stativ (kan räcka med en-bens) kan vara bra att ha vid porträtt. Dels för att minimera risken för skakningsoskärpa, och dessutom kan du ställa in beskärningen/bildvinkel och koncentrera dig på motivet.

Tack för dina råd. Dock fotade jag bilden med ett stativ. Solen började gå ner, därav den låga slutaren. Jag ska träna vidare på sådana här bilder.

Du har även fått rätt hård skuggning på hals samt under lugg.. Och just detta under lugg skapar en skugga så det ser ut som svarta "påsar" under ögonen... Men så skuggar det ju även under läpparna osv....Vilket jag tror inte är uppskattat av bruden/brudparet... Var extremt noga med ljus och skuggor...

Jag kan inget om fotande då jag bara är en glad amatör... Utan ser bara bildexemplet och säger det jag reagerar på... Men efter kollat dina bilder och hur fina många är så tror jag du ser vad jag menar i ditt exempel... För du är nog om du fortsätter en i framtiden blivande Fotograf och ingen renodlad amatör inte som man själv är.... Många fina bilder på din sida.!!

Vet du vad jag skulle gjort om jag vore i dina skor.. Jag skulle försöka angagera en riktigt erfaren bröllopsfotograf.. Samt med dealen att få vara med som lärling.... Så skulle jag gjort.. Då fick du massa inputt till kommande fotolivet framöver... Samt riskerar inte brudparets bilder...Samt kunde ju själv fota du med samtidigt... Och träna.....

Ibland är det bättre att inte titta på pengarna utan på erfarenheter man kan få... Hualigen va trist man är va..Hehe

Hej! Jag fotade ett bröllop igår och har nu äntligen sovit ut efter många sömnlösa nätter innan. du har fått jättemånga fina bra tips, Det som hjälpte mig allra mest var förra numret av Digital foto och den här sidan:
http://www.rokkorfiles.com/Wedding101-page1.html

Den är helt magiskt bra och riktar sig till just dig! Han skriver det tom på ett ganska lustigt sätt till amatören som får sitt första bröllopserbjudande.

Lycka till och låna ihop så mycket grejor du kan i form av extra kamera, batteri, blixt, skärm, minneskort, objektiv.

/daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar