Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket digitala arkivprogram är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör iMatch själv. Det är ett hyffsat billigt program men är trots det mycket kompetent. Tycker om att den hanterar bilder jag bränner ut. Tyvärr så är allt kanske inte jätteintuitivt från början och tog lite klurande innan jag kom på hur jag ville göra för att det skulle bli lättöverskådligt. Andra saker jag tycker om är att man har möjlighet att skriva skript och köra dem på sitt bildarkiv och avancerade sökfunktioner (med likheter mellan bilder). Tittade lite på andra (bla Photoshop Album) men fastnade inte riktigt för någon av dem.

Det var mycket snabbt, lätt och smärtfritt att registrera sig.
 
Använder IMatch. Med lite övning kan man enkelt klara det viktigaste och sen har man möjlighet att göra mycket mycket mer. Snabbheten är imponerade och jag gillar det "oglassiga" användarinterfacet.
 
själv använder jag fotostation pro, som jag tycker är ett mycket trevligt och kompetent program. Det enda jag har att anmärka på är väl bildvisningen; färgerna är inte alltid korrekta -i alla fall är de inte det hos mig. Om man använder s-rgb som färgprofil i bilderna stämmer det dock betydligt bättre, detta kan vara åtgärdat i den nyaste versionen men det vet jag inte. Det är i alla fall ett väldigt bra program om man bara vill kunna sortera bilderna och katalogisera med bildtext och annan information, som datum och fotograf t.ex. Kan kort sagt rekommenderas.
 
Jag kör dubbla diskar och säkerhetskopierar alla bilder dagligen till den sekundära disken med programmet HandyBackup.

Funkar bra så länge jag inte får ett virus som raderar *.jpg på alla partitioner :)
 
Jag använder Iview Media Pro. Det bästa som jag kunde hitta utan att vara för invecklat. Har testat samtliga andra men inte fastnat för någon speciell förutom iview.
 
Digitalt arkivprogram. hmmm... har aldrig tänkt på det i dessa termer. Digitalt är ju själva mediat, och arkiv är ju vad en katalog är.

Jag använder själv ThumbsPlus, som kan katalogisera, fixa s k Thumbs, indexera (även CDs o DVDs), metaindexera, redigera, vända, o fixa bilderna, länka till Photoshop o andra bildredigeringsprogram, samt inte minst exportera hela databasen till en Access eller SQL-databas, (75USD, adress http://www.cerious.com)

Det finns gott om trådar/diskussioner om sådana program på Fotosidan.
se t ex http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19088

Kolla även
http://www.steves-digicams.com/digsoftware_albums.html
 
Utforskaren har alltid fungerat klockrent och då får man allt rätt på filnivå, dessutom ingår det i windows och kostar gratis
 
[QUOTEUtforskaren har alltid fungerat klockrent och då får man allt rätt på filnivå, dessutom ingår det i windows och kostar gratis [/QUOTE]

Jo som utforskare.

Jag har lite svårt att kategorisera utforskaren som ett digitalt arkivprogram...

De digitala arkivprogram jag tittat på har en helt annan uppbyggnad och användarvänlighet än utforskaren.

;-)
 
...iView Media Pro är bäst.
På vilket sätt?
Kan jag ha nästlade nivåer av kategorisering,
tex
natur -> fjäll -> blommor
natur -> fjäll -> vatten
osv osv

Du kan lägga in alla kriterierna (t ex som kategorier och nyckelord) och du kan söka på alla kriteriern på olika sätt ("and" eller "or" samt innehåller, börjar med, slutar med o s v).

Det är en platt databas och vitsen är att all data kan skrivas ner som IPTC-data i bildfilen.

Man kan alltså inte välja "natur" och då få upp en lista på biotoper och så välja en biotop och därefter få upp en anpassad lista för den biotopen.

Om det finns något program som kan det vore det kul att få höra vilket och hur det fungerar.
 
Ett program som numera är helt gratis är Picasa (laddas ner från www.picasa.com).

Man kan:

Få programmet att scanna efter bildfiler och lägga upp album automatiskt.

Lägga in sökord på bilder (en och en eller flera på en gång).

Söka bilder med sökord och/eller filnamn.

Automatiskt maila och få filerna i mailet i "lagom storlek".

Skriva ut på egen skrivare.

Jag köpte detta för ett tag sedan och har stor nytta av framförallt sökfunktionerna.

Eftersom det är gratis kan det ju vara idé att pröva.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.