Annons

Vilket bländarvärde i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Har nu lite blixtar och annat jox färdigt. Så nu tänkte jag lära mig ta bra bilder i studio.

Iso kommer ju i princip alltid stå på 100 och slutaren på 200.

Har läst en hel del böcker och en massa forumtrådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, och det kanske inte är så konstigt för frågan är ju inte så konkret när jag tänker efter.

Vilket bländarvärde blir det bästa? Och nu vet jag ju att det givetvis inte finns något bäst eller sämst för det är ju beroende på hur jag vill ha bilden. Men jag undrar lite över vad ni har för tankar i frågan, om ni håller er till något system för att veta vilket bländarvärde ni ska använda? Alltså, vanliga porträtt bilder, hur stort skärpedjup är det då? Fokuserar ni någon annan stans än på ögonen? Och ännu svårare, om det är fler än en person, var lägger jag fokus, och vilket bländarvärde?

Givetvis så fattar jag också att det handlar om att prova. Men lite vägledning hoppas jag på.

Tack
 
Vilken bländare du ska ha beror ju på vilket skärpedjup du vill ha samt hur nära motivet du står. Finns ju en del kalkylatorer för detta.

Sent from my X10 TripNMiUI-Iris using Tapatalk
 
Vilken bländare du ska ha beror ju på vilket skärpedjup du vill ha samt hur nära motivet du står. Finns ju en del kalkylatorer för detta.

Sent from my X10 TripNMiUI-Iris using Tapatalk

Tack. Och ja, Jag hänger med på det.

Frågan är väl mer när det blir vilken bländare och när det blir en annan i studion?
 
Skärpedjupet beror ju på bländare och avstånd, oavsett om du står i studio, inomhus, utomhus eller på Afrikas savann.

Om du däremot bara är ute efter "bästa skärpa" så brukar ju det finnas när man bländar ner objektivet ett par steg.
 
Hej.

Har nu lite blixtar och annat jox färdigt. Så nu tänkte jag lära mig ta bra bilder i studio.

Iso kommer ju i princip alltid stå på 100 och slutaren på 200.

Har läst en hel del böcker och en massa forumtrådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, och det kanske inte är så konstigt för frågan är ju inte så konkret när jag tänker efter.

Vilket bländarvärde blir det bästa? Och nu vet jag ju att det givetvis inte finns något bäst eller sämst för det är ju beroende på hur jag vill ha bilden. Men jag undrar lite över vad ni har för tankar i frågan, om ni håller er till något system för att veta vilket bländarvärde ni ska använda? Alltså, vanliga porträtt bilder, hur stort skärpedjup är det då? Fokuserar ni någon annan stans än på ögonen? Och ännu svårare, om det är fler än en person, var lägger jag fokus, och vilket bländarvärde?

Givetvis så fattar jag också att det handlar om att prova. Men lite vägledning hoppas jag på.

Tack

Jag brukar börja med bländare 8 och slutaren på 125 och sedan ändra beroende på om jag vill ha ljusare eller mörkare. Jag brukar för det mesta fokusera på ögonen om det är porträtt.

Lycka tlil!
Bee
 
Vid studio fotografering med blixt så styr blixtljuset vilken bländare du ska ha. Slutartiden väljer du mera med hänsyn till skakningskoskärpa eller om du använder blixtarna som upplättningsblixt.
Och inte att glömma bort att har du ridåslutare så har du förmodligen en ganska lång kortast slutartid vid blixtfotografering, vanligen 1/125'.

Styrkan på blixtarna bestäms av hur långt dessa står från objektet, inte hur långt du står från objektet.

Har du ljusmätare/blixtmätare?
Om inte så rekommenderar jag dig skarpt att skaffa en för att kunna balansera blixtarna lagom mellan varandra.

Skärpdjup kontra brännvidd kan du få fram på denna sida:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
 
Vid studio fotografering med blixt så styr blixtljuset vilken bländare du ska ha. Slutartiden väljer du mera med hänsyn till skakningskoskärpa eller om du använder blixtarna som upplättningsblixt.
Och inte att glömma bort att har du ridåslutare så har du förmodligen en ganska lång kortast slutartid vid blixtfotografering, vanligen 1/125'.[/url].
Nja, det där stämmer inte riktigt. Det är väldigt ovanligt att man använder blixtarna enbart för upplättning i en fotostudio. Idén med studio är ju att man ska ha full kontroll över ljussättningen, d v s att allt ljus kommer från blixtarna. Man kan använda t ex slutartiden 1/160 eller 1/200 sekund. Rörelse-/skakningsoskärpa påverkas inte av slutartiden när det gäller ljussättning där blixtar är enda ljuskällan. Då är det blixtarnas brinntid som är avgörande och den är mycket kortare än 1/160 sekund. Den enda anledningen att man inte vill ha riktigt långa slutartider är att man i så fall får med lite av ljuset från modelleringsjuset (lamporna som lyser i blixtarna medan de inte blixtrar som används för att ge fotografen en förståelse för hur skuggorna faller).

Till TS: Testa att sätta lite kortare slutartid än 1/200 t ex 1/500. Du kommer upptäcka att en del av bilden blir helt mörk. Det beror på att slutaren aldrig är helt öppen vid så korta tider (lär på om hur slutaren fungerar om du är nyfiken.
Testa även längre tider, t ex1/25 sek. Du kommer märka att exponeringen blir i stort sett identisk som en exponering du tagit med 1/125 sek (allt annat lika och såvida du inte har något annat starkt ljus i studion än blixtarna).

Bländare mellan 8 och 16 kan vara lagom. Har upplev att 8 kan ge lite för kort skärpedjup när man har grupper av personer där alla inte står på samma avstånd och fotar med fullformatsssensor. Om man vill ha riktigt kort skärpedjup i studio kan man behöva ND-filter för att blixtarna ofta inte går att skruva ner tillräckligt för t ex bländare 2.
 
Riktigt. När det gäller kortaste användbara slutartid så måste du kolla i manualen för just den kamera du avser använda. För dagens DSLR-kameror i de vanliga prislägena ligger kortast användbara slutartid vanligen mellan 1/160 och 1/200-dels sekund, och för vissa värstingkameror ännu kortare. 1/125 sekund var vanligt för lite äldre kameror. För ännu äldre ridåslutarkameror gällde kortast användbara slutartid på 1/60-dels sekund, och ännu lite tidigare, medan den gamla slutartidsskalan fortfarande var i bruk, så var det 1/50-dels sekund.

Bländare 1:8 är ett väldigt bra standardvärde. De allra flesta objektiv tecknar bäst här. Bländare 1:11 kan man använda ifall man behver lite större skärpedjup - men här kan man börja skönja lite diffraktionsoskärpa. Vid bländare 1:16 är denna förstås ännu större, och man har tappat den där krispiga skärpan (åtminstone vid APS-C stora sensorer, vid fullformat är det lite bättre), så där behöver man kolla lite noggrannare att man kan acceptera resultatet.
.
 
Senast ändrad:
Tusen tack.

Jag har en eos 450d och jag klarar nästan ner till 250 i slutare. Så jag kör med 200.

Så för att sammanfatta nån riktlinje som jag nu har läst:

Bländare 8 vid en person och kanske behöver gå ner lite vid flera personer?

Så, är det fler som använder bländaren för att ha kontroll på hur mycket ljus det kommer? Trodde det oftast gjordes med blixtarna och att bländaren är för kompositionen?
 
Jag brukar utgå från 1/125-1/160 f/8 ISO100 för det mesta
(70-100mm fullformatssensor)

Då jag önskar extremt kort skärpedjup (extremt stor bländaröppning typ 1,2) så brukar jag köra med blixtarnas ledljus.

Jag har diverse ND filter, men jag tycker det helt enkelt är smidigare med ledljuset.

Bländaren styr, förutom skärpedjupet, även mängden blixtljus.
Slutartiden påverkar naturligt (fast) fast ljus.

Kan vara bra känna till i vissa situationer.

De flesta standardstudiblixtar har brinntid på 1/1000-1/800 ungefär. Det räcker mer än väl för att frysa rörelse vid inte allfrör snabba rörelser vid porträtt osv.




Tusen tack.

Jag har en eos 450d och jag klarar nästan ner till 250 i slutare. Så jag kör med 200.

Så för att sammanfatta nån riktlinje som jag nu har läst:

Bländare 8 vid en person och kanske behöver gå ner lite vid flera personer?

Så, är det fler som använder bländaren för att ha kontroll på hur mycket ljus det kommer? Trodde det oftast gjordes med blixtarna och att bländaren är för kompositionen?
 
Läs på

Hej!
Du behöver läsa på om fototeknik, jag har jobbat som fotograf i många år och det är den kunskapen och mycket bildsyn du behöver.
Bosse
 
Alla blixtbilder är egentligen två samtidiga exponeringar: en med blixtljuset och en med befintligt ljus.

Om det befintliga ljuset är försumbart (t.ex. studio eller natt) så blir det i princip bara blixten som belyser, och då spelar slutartiden egentligen ingen roll eftersom det befintliga ljuset inte kommer synas på bild. Visst, har du tillräckligt lång slutartid så syns ju även väldigt svagt ljus till slut....

Om du använder blixt i kombination med befintligt ljus som är tillräckligt starkt så kommer båda ljusen att synas i bild. Hur mycket av respektive beror på slutartid och bländare. Blixtljuset är enbart beroende av bländaren. Det befintliga ljuset beror på både bländare och slutartid.

Vill du minimera det befintliga ljuset så använder du alltså så kort slutartid och/eller så löiten bländaröppning som möjligt. Vill du ha mycket befintligt ljus med så använder du så lång slutartid och/eller stor bländaröppning som möjligt. Med det i åtanke att bländaren också påverkar hur mycket blixtljus du får med, eller hur starkt blixten måste lysa. Har du alltför liten bländaröppning kanske inte blixten orkar lysa upp det du tänkt dig.
 
Ska du ta ett porträtt så ställer du nog oftast in bländaren för att få önskat skärpedjup. Sen får du reglera blixtljusets styrka så att det passar bländaren.
 
Hej!

Svårt att få ett konkret svar på en sån fråga..hihi.

Jag brukar använda bländare 8 i dem flesta fall i studion. Det ger ett lagom skärpedjup och kvalitén blir bra.

Om du vill spexa lite och t.ex. tar porträtt på väldigt nära håll blir det bättre (tycker jag) med en större bländare. prova gå ner på 3,5 eller ännu större om objektivet tillåter det, kan blir riktigt fint.
Fokusera på närmaste ögat!

Lycka till!

MVH
Lotta Johansson
http://www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 
Jaha Timmy
För det första verkar du inte riktigt ha förstått hur det funkar med studioljus.
Och för det andra tycker jag inte att du har fått ngn solklar hjälp heller.

Det finns många trådar i ämnet, det här är en.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126018&highlight=blixtsynktid&page=2

Börja med att läsa inlägg #19.
Läs sedan hela tråden och ställ frågor på det du inte förstår.

Lycka till
/Erik
PS Det är kul att fota i studio DS
 
Tacksam för att det blev lite liv i denna tråd.

Jaha Timmy
För det första verkar du inte riktigt ha förstått hur det funkar med studioljus.
Och för det andra tycker jag inte att du har fått ngn solklar hjälp heller.

Det finns många trådar i ämnet, det här är en.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126018&highlight=blixtsynktid&page=2

Börja med att läsa inlägg #19.
Läs sedan hela tråden och ställ frågor på det du inte förstår.

Lycka till
/Erik
PS Det är kul att fota i studio DS

Jag är med på hela inlägg 19. Ingenting konstigt. Kan ju vara så att frågan är konstig när jag är nybörjare, men du får gärna säga vad som är konstigt så jag lär mig lite. Förstår dock inte riktigt vad som är konstigt?

Detta skrev jag från början:
"Vilket bländarvärde blir det bästa? Och nu vet jag ju att det givetvis inte finns något bäst eller sämst för det är ju beroende på hur jag vill ha bilden. Men jag undrar lite över vad ni har för tankar i frågan, om ni håller er till något system för att veta vilket bländarvärde ni ska använda? Alltså, vanliga porträtt bilder, hur stort skärpedjup är det då? Fokuserar ni någon annan stans än på ögonen? Och ännu svårare, om det är fler än en person, var lägger jag fokus, och vilket bländarvärde?"

Och jag vet som sagt inte vad som är konstigt med frågorna.... Kanske ska ändra bländarvärde till skärpedjup så kanske det blir lättare? Jag undrar ju bara vilken bländare/skärpedjup som är vanligt i olika situationer i studion, och hur ni gör för att veta vad som är bäst?

Och mycket av detta tycker jag mig ha fått svar på. Men tar givetvis gärna emot fler svar och tankar.

Edit: Jo, den fråga Kari svärd och jag har varit inne på tycker jag fortfarande är intressant. När minskar man bländare istället för minskar blixtstyrkan?

Och jag läste Monte Zuckers bok "porträttfotografi", vilket är en väldigt bra bok, och han säger på ett ställe att han först chansar på blixtstyrkan och sedan så anpassar han hur ljus bilden ska bli med bländaren....

Så, för att säga det igen, så tycker jag det verkar konstigt...

Edit 2: Har precis fått tag på en trevlig skyltdocka som jag ska börja plåta. Skönt att ha en modell som alltid ställer upp, blir spännande och se hur det blir.
 
Senast ändrad:
Edit: Jo, den fråga Kari svärd och jag har varit inne på tycker jag fortfarande är intressant. När minskar man bländare istället för minskar blixtstyrkan?

Och jag läste Monte Zuckers bok "porträttfotografi", vilket är en väldigt bra bok, och han säger på ett ställe att han först chansar på blixtstyrkan och sedan så anpassar han hur ljus bilden ska bli med bländaren....
Enkelt:
- Du minskar bländaren när du vill öka skärpedjupet (detta påverkar naturligtvis även exponeringen).
- Du minskar blixtstyrkan om du vill minska exponeringen (detta påverkar inte skärpedjupet).

Det finns ju många sätt att jobba i studion, men jag skulle inte chansa på det viset du beskriver. Jag väljer bländare efter hur jag vill ha skärpedjupet, och sen ställer jag ljuset (med blixtmätare) så att jag får en bra exponering. För mig blir det oftast f8 för normala skarpa porträtt, och lägre bländartal när man vill ha oskärpa i bilden.
 
ANNONS