Annons

Vilket bländartal

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hejsan!
Fotade min bil lite med Min Pentax K100D innan. Men jag har kommit på ett mycket konstigt problem.

När jag kör i teleläget, 55mm, så är minsta bländare 5.6, kamran väljer då slutartid 1/125.

Men när jag kör i vidvinkel, på 18mm, och väljer minsta bländartal som är 3.5 så väljer den slutartid 1/60?!?!

Trodde f3.5 var ljusstarkare och därför skulle skapa kortare slutartider? kan någon snälla förklara för mig hur detta kommer sig, och när jag ska använda vilket?

MVH
Marcus

Du tänker förstås helt rätt. Det enda jag kan tänka mig är att när du zoomar ut, får en bild som innehåller större mörka partier och kameran därför bedömer exponeringen annorlunda.

jou, mycket säkerligen är det så, har jag aldrig tänkt på, har bara tyckt att det är heeellustigt iaf..! :)

jo visst är det så. När du zoomar ut så kommer alltså mer saker med i vidvinkelläget och troligtvis mörkare saker som ändrar exponeringen. Detta har ju med vilket sätt du har ställt in ljusmätningsmetoden på. jag vet inte om du har spotmätning i kameran, men om du har det så borde inte utzomningen påverka. Du ahr troligtvis någon metod som tar genomsnittet av bildens totala ljusreflektion och därmed påverkar detta exponeringen

så spotmätning vid fokuspunkten är o föredra? men hur är det med skärpedjupet vid dessa f-tal? blir det kortare vid 3.5 på 18mm än 5.6 vid 55mm? eller har det med zoomomfånget o göra med?

Spotmätning eller inte är en fråga för dig som fotograf att besluta.

Om du tex fotograferar en modell och vill ha personens ansikte rätt exponerad med spotmätning så komemr det bli bra, risken finns ju dock att allt omkring kommer bli för ljust eller för mörkt. eftersom kameran fullständigt skiter i hur ljuset är där, du har ju sagt att du bara vill ha exponering på bara fokuspunkten.

Anta att du har en genomsnittsmätning istället, då tar kameran in ljuset från ett större område och försöker kompromissa så att allt blir så bra som möjligt överallt. Vilket som är bäst, beror på situation och fotograf, därför är ljusmätningsmetod en valmöjlighet. hade spot varit bäst hade ju inget annat alternativ varit någon poäng på kameran ;)

Ang skärpedjupet så har du helt rätt.

Skärpedjupet påverkas av f talet, brännvidden, avständet till motiv/bakgrund och av ditt avstånd.

Nu kan jag inte räkna exakt vad som ger kortast skärpedjup av ovanstående exempel du gav, men ajg skulle tro att 5.6 vid 55mm ger något kortare skärpedjup förutsatt att du står på samma ställe.

Men ju större bländare du har desto desto kortare skärpedjup vid samma brännvidd.

Kalle_B skrev:
Spotmätning eller inte är en fråga för dig som fotograf att besluta.

Om du tex fotograferar en modell och vill ha personens ansikte rätt exponerad med spotmätning så komemr det bli bra, risken finns ju dock att allt omkring kommer bli för ljust eller för mörkt. eftersom kameran fullständigt skiter i hur ljuset är där, du har ju sagt att du bara vill ha exponering på bara fokuspunkten.

Anta att du har en genomsnittsmätning istället, då tar kameran in ljuset från ett större område och försöker kompromissa så att allt blir så bra som möjligt överallt. Vilket som är bäst, beror på situation och fotograf, därför är ljusmätningsmetod en valmöjlighet. hade spot varit bäst hade ju inget annat alternativ varit någon poäng på kameran ;)

Ang skärpedjupet så har du helt rätt.

Skärpedjupet påverkas av f talet, brännvidden, avständet till motiv/bakgrund och av ditt avstånd.

Nu kan jag inte räkna exakt vad som ger kortast skärpedjup av ovanstående exempel du gav, men ajg skulle tro att 5.6 vid 55mm ger något kortare skärpedjup förutsatt att du står på samma ställe.

Men ju större bländare du har desto desto kortare skärpedjup vid samma brännvidd.

Skärpedjupet (mätt i mm) beror väl inte på brännvidden utan bara av bländaren.

skärpedjupet påverkas av många faktorer, inte bara bländaren. Din sensorstorlek på kameran påverkar också skärpedjupet

Dom två värden du beskriver är lika.Vid macro vill kameran ge dej mera ljus och därför längre slutartid.

Kalle_B skrev:
skärpedjupet påverkas av många faktorer, inte bara bländaren. Din sensorstorlek på kameran påverkar också skärpedjupet

Hmm, jag vet att jag har fel ovan, det är inte så enkelt.

Men sensorstorleken...nja.

Eller...

Byter man hus från ett FF till 1.5 cropfaktor borde det väl bli samma sak som att zooma från 100m till 150mm på sitt 70-200/2.8.

Glöm inte den praktiska delen. Du får inte samma utsnitt från båda kamerorna från samma plats med samma brännvidd. Om du ändrar avbildningsskalan med den mindre sensorn för att få med lika mycket, då har du också ökat skärpedjupet. Bländaren är den andra grejen som påverkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar