Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket bildvisningsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilket bildvisningsprogram?

  • Fotostation

    Röster: 32 5.8%
  • Thumbsplus

    Röster: 14 2.5%
  • IMatch

    Röster: 4 0.7%
  • ACDSee

    Röster: 338 61.1%
  • Annat, se nedan

    Röster: 135 24.4%
  • Inga bilder i datorn

    Röster: 30 5.4%

  • Totala väljare
    553
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett bra bildvisningsprogram från Tyskland

Jag har i en tysk fototidning hittat ett tips om AquaSoftware DiaShow. Efter att ha först provat, sedan köpt programmet för en billig peng tycker jag att det programmet är mycket bra för bildvisning. Sedan har det också funktioner för att skapa bildprogram på CD och att skapa ett helt färdigt bildgalleri med små/stora bilder i html-format. Mycket användbart program, som jag kan rekommendera...
För bildredigeringen använder jag Photoshop 6.

/Christer Engstrand
 
Ingen som använder Windows här?...

För de som inte vet, har faktiskt windows ME, 2000 och XP en mycket bra bildvisnings- och bläddringsfunktion.

1) Ställ dig i en katalog med bilder och välj visa->thumnails/miniatyrer.

2). Högerklicka på en av bilderna och välj "Preview". Då kommer en stor version av bilden upp. Ni kan sedan bläddra med tangentburdets knappar "Page Up" och "Page Down". För att se i fullskärm mot svart bakgrund välj helt enkelt knappen "Fullscreen/Fullskärm".

Förhandsvisningen är mycket snabb och den använder bilinear filtering när man zoomar en bild (med scroll-knappen på musen).
 
Utforskaren fungerar utmärkt

Jag använder utforskaren i Windows XP och har valt "visa miniatyrer" enkelt och BRA / Kenneth
 
Re: Ingen som använder Windows här?...

andewid skrev:
För de som inte vet, har faktiskt windows ME, 2000 och XP en mycket bra bildvisnings- och bläddringsfunktion.

1) Ställ dig i en katalog med bilder och välj visa->thumnails/miniatyrer.

2). Högerklicka på en av bilderna och välj "Preview". Då kommer en stor version av bilden upp. Ni kan sedan bläddra med tangentburdets knappar "Page Up" och "Page Down". För att se i fullskärm mot svart bakgrund välj helt enkelt knappen "Fullscreen/Fullskärm".

Förhandsvisningen är mycket snabb och den använder bilinear filtering när man zoomar en bild (med scroll-knappen på musen).

Provade ovanstående och jag får inte upp något alternativ med preview eller förhandsgranska eller vad det borde heta på svenska.
Kör 2000P svensk version.
 
Det kan hända att du behöver gå in i "mappalternativ" och välja "aktivera miniatyrer". Tyvärr var det ett tag sen som jag använde Windows 2000 så jag kommer inte ihåg exakt.
 
Hmm.. i Windows XP heter programmet "Windows Picture and Fax Viewer". Det är kanske möjligt att den inte finns i Windows 2000, men jag har starkt för mig att den eller motsvarande fanns.
 
Win Xp resp. Win 2000

Att kolla på tumnaglar går väl an, men att bygga upp någon vettig sökfunktion är väl kanske inte så lätt?
 
Hur menar du?

Det går ju att söka ganska fint i Windows med wildcards och liknande. Men det är ju klart; ett katalogprogram är ju mer lämligt att ha sitt bildarkiv i om man måste söka efter vissa filer. Annars tycker jag det fungerar rätt bra med att ka kataloger/mappar på hårddisken och söka direkt i dom.
 
Igen

Vad jag menar att du kan inte lägga upp sökord färgmatchning etc . om du inte har fler bilder än du vet var du har dem kanske det funkar.Om du har ett antal tusen bilder och vill söka på en "sommaräng med maskrosor och en tjej på en gul cykel" hur gör du då??
 
Det gör jag inte =) Det behöver du dock ett katalog-program för.

Däremot kan du dock namnge dina bilder så att det är lätt att söka, eller namnge kataloger och lägga vissa typer av bilder i dom. - eller skapa text-filer där du lägger in nyckelord för bilderna som ligger i katalogen... Du kan då söka på innehållet i text-filen.

Vidare kan du, lägga in kommentarer och liknande direkt i JPEG-bilder. Du kan då söka på den informationen också (om jag inte minns fel).. Sökningen snabbas upp avsevärt om du har Indexing Service aktiverad. =)

Nåväl.. Ett program avsett för katalogisering av bilder är givetvis mycket bättre än utforskaren...

//Anders
 
Irfanview + Adobe Photoshop Elements 2.0. Denna "snikversion" av PS har det mesta som täcker mitt behov för fotoredigering men till ett mycket mer överkomligt pris. //Ronney
 
Jag har använt flera olika program genom åren, men sedan jag skaffade Win XP använder jag endast deras bildvisningsprogram och tycker det är suveränt, ja framför allt enkelt att använda just för bildvisning. Fast man behöver ju ett bättre program för redigering och där använder jag ps.
 
Iphoto imponerar på många med sin enkelhet. Som bildvisningsprogram är det väldigt bra. Lätt att rotera, beskära, göra till svartvit och att ta bort röda ögon från kräftskivan. Att dela med sig är simpelt via mail, hemsida, göra slideshow som QT-video direkt i programmet.

Som sagt, har det mesta på enklast möjliga sätt.
Självfallet är det Photoshop som gäller för annan typ av redigering.

/Jerker Olander,
macanvändare
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.