Annons

Vilket bör bli mitt nästa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

iknor

Aktiv medlem
Jag håller på en hel del med film, men känner att mina objektiv inte riktigt ger mig det jag vill ha i sämre ljusförhållanden.
I dag äger jag ett Canon 18-55/3,5-5,6 IS samt ett Sigma 50-200/4-5,6 IS.

Jag har funderingar på ett Sigma 18-50/2,8 eller Sigma 17-50/2,8.
Vad är det som skiljer förutom att den senare har lite lite större brännviddsomfång? Det är trots allt några hundralappar som skiljer.

Har ni några andra tips? Finns det några objektiv som lämpar sig extra bra till film?
 
Jag har filmat med 2.8 normalzoom (24-70/2.8L för fullformat) och tycker det är helt OK!

Handla gärna i butik, så du kan klämma och känna. Ett filmobjektiv skall ha en bra fokusring med bra känsla i, och det skall vara svårt att ta fel på fokusring/zoomring även i mörker, fokusringen skall gärna vara minst lika stor/distinkt som zoomringen. skall du filma handhållet eller med axelstativ vill du helst inte ha jättetunga objektiv.

Några bra och billiga fasta objektiv kan vara av intresse. Runt 35mm borde vara bra för aps-c, ger ungefär det perspektiv som man har som människa. 50/1.8 borde funka som en lite mer inzoomad upplevelse (tyvärr är fokusringen på canon ef-s 50/1.8 under all kritik, men andra leverantörer kanske har något trevligt)

Är objektivet främst till för att filma så behöver du ju varken IS eller AF på objektivet. Samyang MF linserna är väldigt trevliga fasta objektiv för att filma med.

Fördelarna med att filma med fast objektiv skulle jag säga är: oftast väldigt bra fokusring, du kan koncentrera dig på en enda sak eftersom du slipper zooma. Men det är inte alltid rätt, zoom är bra om man inte vet avstånden eller hur man kan röra dig i förväg, och ett sparsamt snyggt zoomande kan vara trevligt för ögat ibland.

Ps. SC:3 Tiny eller annan enkel/billig lösning för att filma mer stabilt kan vara värt en investering.
 
Jag ser att det finns två olika 24-70/2,8 från Sigma. Ett HSM för ca 7000 och ett Macro för ca 5500. Det som verkar skilja dessa två från varandra är avbildningsskalan (5,3 mot 3,8) och att den senare också har macro-funktion. Men den är trots det billigare. Sämre avbildningsskala? För mig är det bara siffror, förstår inte riktigt vad de innebär.

Kan man klämma i butik, och sedan handla över Internet (eller be en bekant ta med sig från USA?) Jag har läst att vissa Sigma-objektiv har ett par dåliga ex med back- eller frontfokus och att man därför bör testa i butik med sitt eget kamerahus. Gäller det bara vissa typer av objektiv eller Sigma i allmänhet?
 
50mm 1,8

Jag håller på en hel del med film, men känner att mina objektiv inte riktigt ger mig det jag vill ha i sämre ljusförhållanden.
I dag äger jag ett Canon 18-55/3,5-5,6 IS samt ett Sigma 50-200/4-5,6 IS.

Jag har funderingar på ett Sigma 18-50/2,8 eller Sigma 17-50/2,8.
Vad är det som skiljer förutom att den senare har lite lite större brännviddsomfång? Det är trots allt några hundralappar som skiljer.

Har ni några andra tips? Finns det några objektiv som lämpar sig extra bra till film?

Nu har inte jag läst igenom hela tråden, men trotts att du inte verkar vara ute efter ett fast objektiv måste jag tipsa om canon 50 1,8 ett riktigt bra objektiv till ett otroligt pris.
Ett grymt objektiv med kanonljus när det blir lite mörkare och med nypris på 790 kr är det ett enormt prisvärt objektiv!
Om man filmar utan stativ som jag kan det vara svårt att få det stabilt men med träning fungerar även det. Jag filmar newschoolskidåkning/jibbing och använder för nuvarande endast detta objektiv!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.