ACHedlund
Medlem
Jag har tre olika objektiv jag funderar på men vet inte vilket jag skall köpa. Vad tycker ni?
Kameran jag har är pentax k100d super med standard zoomen 18-55
Objektiven är
Tamron af 70-300 4-5,6 di macro
Sigma 70-300 4-5,6 apo dg super macro II
Pentax PEN DA 50-200 4-5,6 ED / Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
Det sista två är väl i princip samma objektiv.
Dom har ju inte macro men vet inte hur viktigt det är och om man kanske kan andvända macrofilter istället, fotar inte så mycket macro. Fördelen med dom är ju att dom har samma filtergänga som min standardzoom. Vet dock inte om frontlinsen roterar på dessa, nån som vet?
Både tamron och sigmas objektiv har väl dock roterande frontlins, har ju tänkt köpa avtonat gråfilter och då kanske det inte är så kul.
Det är i ungefär denna prisklass jag har att röra mig i.
Kameran jag har är pentax k100d super med standard zoomen 18-55
Objektiven är
Tamron af 70-300 4-5,6 di macro
Sigma 70-300 4-5,6 apo dg super macro II
Pentax PEN DA 50-200 4-5,6 ED / Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
Det sista två är väl i princip samma objektiv.
Dom har ju inte macro men vet inte hur viktigt det är och om man kanske kan andvända macrofilter istället, fotar inte så mycket macro. Fördelen med dom är ju att dom har samma filtergänga som min standardzoom. Vet dock inte om frontlinsen roterar på dessa, nån som vet?
Både tamron och sigmas objektiv har väl dock roterande frontlins, har ju tänkt köpa avtonat gråfilter och då kanske det inte är så kul.
Det är i ungefär denna prisklass jag har att röra mig i.