Annons

Vilket av dessa Canon objektiv bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

J666

Ny medlem
Jag vet inte riktigt vad som skiljer dessa åt, förutom att jag antar att det är en före och en eftergångare, samt 7600:-....
Så jag som är lite allmän amatör fotograf behöver såklart inte det värsta och dyraste... Men vill ha ett hyffsat bra tele objektiv...
Så till frågan, vad får jag för dessa 7600 spänn som det skiljer i pris? Klarar jag mig med föregångaren eller skulle jag ångra mig?

Objektiven det gäller är:
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM (21590:- på prisjakt)
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (13990:- på prisjakt)

Jag fotar mest motorsport plus att jag reser mycket och utomlands fotar jag runt lite på allt möjligt...

Lättvalt.

Version II är mycket bra. Jag har haft det sedan december och är mycket nöjd. Gå till Lens Rentals och dess blogg där det finns en test där Robert Ciala lovprisar objektivet efter att ha testat 10 exemplar av det. Du kan pckså leta upp det inlägg där han skruvar isär det i sin helhet och konstaterar att det är byggt som ett professionellt supertele. Bildstabiliseringen är bara den värd mellanskillnaden vilket särskilt märks nu när jag använder den till att fotografera sländor med 5DsR. Bra bokeh dessutom. Närgränsen på 0,91 m är en bonus och gör att det är idealiskt för fjärilar och sländor. Jag har inte haft något objektiv som jag har varit mer nöjt med.

Mvh Åke Kjellmert

Den äldre o billigare modellen är alldeles utmärkt. Dessutom lätt att få tag på beg relativt billigt.

Den nya modellen är nog lite bättre på i stort sett alla vis, fast lite större o tyngre. Och mycket dyrare.

Glöm det gamla och köp det nya. Får du en brömbild vore det tråkigt om den inte höll måttet. Med det nya objektivet är du garderad medan du kan bli rejält besviken med det gamla. Talar av egen erfarenhet.

Har man inga ekonomiska begränsningar köper man förstås det nya. Men det gamla kostar bara en tredjedel och är, som sagt, alldeles utmärkt. Vad man skulle bli "rejält besviken" på förstår jag inte.

Tack för råden.... Det blev det senare... Dock visade det sig att min kamera var för gammal för det objektivet så jag skulle inte ha någon nytta av det... Så blev även en Canon 70D

Bilagor

• 20150924_214447.jpg
    20150924_214447.jpg
    30.2 KB · Visningar: 62
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto