Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket analogt Pentaxhus

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag sitter och funderar lite över att skaffa mig ett analogt hus för at köra lite svartvit på skoj. det behöver inte nödvändigtvis vara pentax, men eftersom jag redan har gluggar som funkar till pentax så vore det ju enkelt.

men vilket ska jag välja. vill ju lägga ut så lite pengar som möjligt.
kraven är att det ska gå att använda helt manuella inställningar, men det får gärna finnas ljusmätare. men det är inget krav.

vilka modeller är prisvärda idag? m42 eller K-fattnig spelar inte så stor roll heller kanske. K är smidigare, men jag dör inte av m42(ingen diskussion om m42ornas fantastiskhet nu).

Kanske självklart, men hus med K-fattning kan använda M42-objektiv via adapter men M42-hus kan inte använda K-objektiv. Kan vara bra att tänka på.

Väldigt många hus från 70- och 80-talen funkar, men själv vill jag gärna ha nedbländningsknapp. Pentax P30 eller P30n brukar vara billiga, plastiga men funkar. Bland mekaniska rariteter finns MX och KX men de är dyrare. Storsäljare som ME och ME super samt K1000 saknar nedbländningsknapp.

Eller leta efter ett Ricoh- eller Chinonhus med K-bajonett. Mer än ett par hundralappar ska det inte kosta.

Själv lyckades jag ropa hem en sliten men fullt fungerande svart KX från ebay i England för 300 kr inkl frakt, men det var nog ett ovanligt klipp...

Tycker de flesta analoga modeller är väldigt prisvärda (bortsett några få riktigt eftertraktade).

Gav för inte så länge sen ca 350:- för en MZ5n i nyskick med 28-80 objektiv. Skaffade den för att använda med FA 43/1.9 limited. 28-80 objektivet ska jag nog sälja och kan nog få en hundralapp eller två för den.

Har även en ME Super som är riktigt trevlig att använda till gamla manuella objektiv, men skulle gärna vilja byta ut den mot MX som jag tycket har allt en manuell analog kamera behöver. Men MX är eftertraktad av många andraså priserna blir därefter.

Vanligaste kameran med K fattning är K1000, den tillverkades från -76 in på 90talet. En basik kamera i överdimensionerad metall som sista åren fick lite plast, standardkameran på fotoskolor under analogtiden.

Info om Pentax på:
http://kmp.bdimitrov.de/

Här finns dom flesta kameror med K fattning, bara att välja och sen försöka hitta till salu:
http://www.butkus.org/chinon/ultimate_k-mount.htm

Och får du inte med en bruks så finns den kanske på:
http://www.butkus.org/chinon/

Lycka till...

Jag har precis införskaffat mig en ME Super och 40mm-pannkakan, strax i med en svartvit film och ev. på med ett färgfilter sen skall här insupas nostalgi ;-)

Väntar på ett tillfälle på en MX, skulle föredra skärpedjupskontroll,. Såg ett par på Tradera men de verkar vara eftertraktade, redan en uppsjö bud och de har inte varit ute lägnre än någon dag...

MX var billigare än ME när det begav sig, men ME är en amatörkamera och MX en proffskamera. Till MX finns motordrive med 5bilder/s och 250 bilders magasin.

Jag har precis införskaffat mig en ME Super och 40mm-pannkakan, strax i med en svartvit film och ev. på med ett färgfilter sen skall här insupas nostalgi ;-)

Väntar på ett tillfälle på en MX, skulle föredra skärpedjupskontroll,. Såg ett par på Tradera men de verkar vara eftertraktade, redan en uppsjö bud och de har inte varit ute lägnre än någon dag...
Prova lite poor mans skärpedjupskontroll: Lossa låsningen för gluggen och vrid den lite, vips trillar bländaren igen till inställt värde!
Nöden är uppfinningarnas moder :)
För övrigt kan jag rekommendera ME Super. Det är nog den bästa pryl jag köpt genom tiderna. Liten och smidig, har metallridåslutare som inte murknar, och framförallt, den har bara fungerat och fungerat. Det enda fel jag haft på min på 28 år är att muttern på ena öglan som man fäster kameraremmen i gängade upp sig, vilket var lätt fixat.

Prova lite poor mans skärpedjupskontroll: Lossa låsningen för gluggen och vrid den lite, vips trillar bländaren igen till inställt värde!
Nöden är uppfinningarnas moder :)
För övrigt kan jag rekommendera ME Super. Det är nog den bästa pryl jag köpt genom tiderna. Liten och smidig, har metallridåslutare som inte murknar, och framförallt, den har bara fungerat och fungerat. Det enda fel jag haft på min på 28 år är att muttern på ena öglan som man fäster kameraremmen i gängade upp sig, vilket var lätt fixat.

Hej, tack för tipset! Det är lite pilligt med den lilla pannkakan, men det gick!

Ja, det är en liten, smidig mackapär det där, ångrar inte köpet! Såg dock nyss att spegeln var väldigt repig, märks ju inte på resultatet, och syns knappt i sökaren heller, men fortfarande jobbigt att veta ;-)

Min far har en Pentax KX som jag tycker är helt underbar. Större än M-serien och ganska ovanlig då det var en kortlivad modell.

M

Jag köpte min ME 1977, med winder ( 2,5 bilder/sek) som det hette. Men den skippade jag snabbt för den drog bara sönder filmen i perforeringen.
Med 40 2,8 gjorde den inte mycket väsen av sig och gick smidigt ner i kavajfickan (som man hade på den tiden)

Egentligen hade den allt man kunde önska sig, krånglade aldrig och lämnade bra bilder.

På nåt sätt var det enklare förr...

lm

Vilken D-SLR har du...?

Om du kan tänka dig lite nyare med autofokus och har en *ist-D/K10D/K20D så har Z-1 och Z-1p exakt samma kontroller och programlägen som de nämnda digitala släktingarna, dvs framför allt Hyper Program-lägena. Har själv gått från Z-1 till *ist-D och senare K20D, var hur enkelt som helst. :)

// Matts

Jag köpte min ME 1977, med winder ( 2,5 bilder/sek) som det hette. Men den skippade jag snabbt för den drog bara sönder filmen i perforeringen.
Med 40 2,8 gjorde den inte mycket väsen av sig och gick smidigt ner i kavajfickan (som man hade på den tiden)

Egentligen hade den allt man kunde önska sig, krånglade aldrig och lämnade bra bilder.

På nåt sätt var det enklare förr...

lm

Nostalgi! Köpte min ME 1979 för muckarbidraget tillsammans med pannkakan. Senare tillkom 24 mm och 100 mm, underbara gluggar det också.

Den lilla rackaren med pannkakan hängde bla med på allehanda konserter i byxfickan när fotografering var förbjudet(preskriberat). Vilken go kamera!

Om du kan tänka dig lite nyare med autofokus och har en *ist-D/K10D/K20D så har Z-1 och Z-1p exakt samma kontroller och programlägen som de nämnda digitala släktingarna, dvs framför allt Hyper Program-lägena. Har själv gått från Z-1 till *ist-D och senare K20D, var hur enkelt som helst. :)

// Matts

K20! En kanonkamera.
Använder t.o.m. M42 mellanringar...
Har även testat gamla Praktikaobjektiv med gänga
lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar