Annons

Vilket 70-200/2,8???

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du hoppa över bildstabilisering?
Är du inte beroende av snabb AF & bättre närgräns?

Köp ett Nikon 80-200/2,8 skjutzoom.
Borde ligga mellan 2500-4000kr

Snabbare AF?
köp ett 80-200/2,8 AFS.
 
Såg någonstans att det var en fast bländare men med det menas nog 2,8 över hela zoom området.
Det var bara jag som hade missförstått det.
Har ett gammalt Sigma 70-210 som släpper in på tok för lite ljus så ett sånt här får nog hamna långt upp på önskelistan inför julen.
/Magnus
 
Ser att det är flera som rekommenderar Nikon 80-200 2.8 om man vill komma ner lite i pris från Nikon 70-200 2.8.

Har svårt att hitta någonstans vad ett Nikon 80-200 2.8 kostar (kostade?) nytt, vad tycker ni är ett rimligt pris för ett begagnat? Då tänker jag på en senare modell, t.ex. 2009 med vrid-zoomen. Vad är prisskillnaden på ett med AF-S respektive ett utan "AF-S"?

Tack på förhand,
Johan
 
Det fanns att köpa för ca 10 000kr i Sverige, vilket är ungefär vad du får betala för ett nytt ex i USA idag, fraktat och klart. Rimligt begpris är ca 6500kr för ett oklanderligt ex. Lägg på 1500 - 2000kr för en AF-s.

/K
 
Jag har kört kombinationen D90+Sigma 70-200 HSM Macro ett par månader nu. Jag har bland annat fotat innefotboll (http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/28586-uddevallakannan-innefotboll/) och generellt så funkar det mycket bra!

Jag har även testet D90 + Nikon 70-200 Vr1, och personligen tycker jag att Sigmat inte visar några större skillnader i varken skärpa eller autofokus, men jag saknar bildstabiliseringen. Här beror det självklart på vad man skall använda gluggen till. Enbart till sport så funkar den fin-fint, men om man skall ha den till "gå-runt-glugg" så måste man vara medveten om att det behövs åtminstonde 1/300 sek i slutartid för att vara säker på skarpa bilder vid 200 mm brännvid.

Jag köpte mitt Sigma nytt på Cyberphoto för 6500 kr, jag kunde inte motivera för mig själv varför jag skulle betala 19000 för ett nytt Nikon. Var även inne på att köpa ett begagnat Nikon men jag tyckte att 6500 kr var väldigt prisvärt för en helt ny glugg. Annars verkar nya Sigma 70-200 vara ett kap för 9990 på Cyberphoto. Enligt tester lika skarpt som orginalet och dessutom med VR.

Lycka till med ditt val!

//Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.