Teodorian
Aktiv medlem
Jag har kört AF 50/1,4D mycket på DX (mest D200) och nu på FX (mest D3 men också på D3x) och kan inte påstå att jag ser någon speciellt drastisk skillnad i prestanda när man kör det på FX eller DX ... Inte heller har jag (vad jag kan komma ihåg) hört andra klaga på det. Hade/har du möjligen ett lite defekt exemplar?
Sedan är det sant att ser man till skärpa så är skillnaden mellan 50/1,4 och 50/1.8 ganska försumbar och nedbländat är den inte ens alltid till det dyrare objektivets fördel. Ser vi till de gamla AF-versionerna har ingen av dem så där speciellt bra oskärpeteckning, men 1,4-varianten är i alla fall lite bättre. Misstänker att det förhållandet kommer att vara ungefär likartat med de nya AF-S-versionerma, fast på en högre nivå (AF-S 50/1,4 har riktigt trevlig oskärpeteckning).
Allmänt sett kan jag säga att skillnaden mellan 1,4- och 1,8-varianterna är små och nog för de flesta rätt ointressanta. Med tanke på att man nästan kan få en AF-S 50/1,8 + en AF-S 35/1,8 för de pengar man lägger på en AF-S 50/1,4 så är ju den förstnämnda kombon mycket mer prisvärd. (Och ja, DX 35/1,8 är ett riktigt trevligt objektiv även på FX - med vissa små begränsningar).
Jag har också använt objektiv som Nikon 35/1.4 Ais, Sigma 28/1.8, Nikon 50/1.4D och G på både DX och FX -hus. Skillnaden i prestanda är liten och handlar mest om två saker: fokuseringen (snabbhet och exakthet) samt bildbehandling. En DX -kamera kräver ofta mer skärpning för att få stuns i filerna.
Vad många tycks glömma är att 12 MP FX motsvarar 5 MP DX och 12 MP DX motsvarar 27 MP FX. Det ställs mao mycket större krav på både fotograf och objektiv när en DX-kamera och en FX-kamera med samma antal MP på sensorn används. Själv har jag aldrig haft en D2H(s) men många säger att den kameran trots sina blott 4 MP (motsvarande ca 10 MP FX) gav fin kvalitet med alla objektiv.