Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket är det bästa makroobjektivet och långzoom-objektivet för Nikonkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

xnafuriex

Medlem
Vilket är det bästa makroobjektivet och långzoom-objektivet för Nikonkameror?

hej. jag funderar på att köpa 2 objektiv för min nikon d90. en objektiv som e lång zoom jag vill komma så nära som möjligt om tex jag går och fotar djur så vill jag komma väldigt nära fasten jag står lite längre bort. vilken är den bästa lång zoom objektiven NIKON märke till min kamera.

sen vill jag köpa nikon macro objektiv där också vilken är de bästa ..jag vill komma nära det jag fotar i macro tex myror, spindlar och så..vilken är den som rekomenderar som e bäst som man kan se hur dom varelsena ser ut så som man inte ser dom från långt avstånd...

svara gärna på detta...
blir mycke glad då..

för jag kollade i expert då fanns det:
Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED

men fanns det nån bättre en den??

sen fanns denna macro objektiv:
Nikon Nikkor AF-S 60/2,8 G ED Micro

men fanns det nån bättre en den?

mvh nathalie basurto

Det bästa beror ju på budgeten. 70-300 mm är ett bra objektiv till en hyfsad prislapp men möjligen lite ljussvagt. Ett begagnat 80-200 2:8 kan vara ett alternativ men något dyrare. Sedan finns iofs den nya 70-200 2:8 men då är vi uppe på 22-23 tusen.

Ska du fotografera insekter med ditt macro objektiv bör du välja något annat än 60 mm enligt min åsikt då du måste komma väldigt nära med det objektivet och på så sätt skrämmer krypen. Nikons 105 mm 2:8 passar bättre, Sigma har också ett 105 mm samt 150 mm som presterar bra.

Jag håller med, bästa är inte riktigt rätt fråga.

För zoom från Nikon är nog 200-400/4 VR den bästa.

70-300 VR är bra för priset, men absolut inte det bästa skulle jag säga.

För insekter är Sigma 150 det mest rekommenderade objektivet.

AF-S70-300VR är bäst i sin klass. Den har vunnit samtliga tester jag har läst. Klassen brukar kallas för telezoomar i konsumentklassen eller något sådant och i den är den klart bäst men också dyrast. Det finns massor av alternativ: Sigma, Tamron Nikons egna äldre varianter men som sagt så är Nikkorn klart bäst.

Det finns andra alternativ som redan nämnts. I den så kallade proffsklassen eller den ljusstarka klassen 70-200/80-200 finns många alternativ. Dock håller jag inte riktigt med om 70-200 (80-200) klassen är en långzoomare. Fördelen med denna klass är oftast dess ljusstyrka. En glugg i denna klass är en f2,8 variant (för Nikon i alla fall, Canon har en f4). Kostar MYCKET mer som ny och är även oftast tillräckligt skarpa fullt öppna men de är ofta alltför korta i teleområdet om det är en långzoomare du är ute efter. "Piraterna" har en del andra intressanta varianter såsom 150-500 mfl. Nikon (och Sigma) har även sin 80-400 som i alla fall beganad kan vara inressant.

När det gäller macro så är samtliga på marknaden förekommande alternativ riktigt skarpa. Det som istället är viktigt är brännvidden som påverkar fotograferingsavståndet. En 50-60mm macro ger ett mycket kort avstånd. Är det insekter du tänkt plåta så lär de fly illavarslande snabbt. En 150-200 ger dig större avstånd till motivet som är bra för våra flygande små vänner men mer opraktiskt vid plåtning av dokument eller andra stillastående objekt. En 90-105 är en kompromiss som även fungerar kanon till porträtt

Jag är supernöjd med mina två. Ett tokina pro 100/2.8 makro som är sylvass i skärpan. Tele som är smidigt och levererar skarpt är Tamron 200-500 det kostar mer än 70-300 men du kan komma betydligt närmare.
/Håkan

Tamron 90/2.8 macro har fått ruskigt bra kritik. Det vann ett test nyligen i ngn fototidning (kommer inte ihåg vilken), det vann kategorin bildkvalitet och prisvärdhet. I testet var det det billigaste objektivet, men även det med bild kvalitet.

skulle du kunna skriva exakt hur det heter

Det bästa beror ju på budgeten. 70-300 mm är ett bra objektiv till en hyfsad prislapp men möjligen lite ljussvagt. Ett begagnat 80-200 2:8 kan vara ett alternativ men något dyrare. Sedan finns iofs den nya 70-200 2:8 men då är vi uppe på 22-23 tusen.

Ska du fotografera insekter med ditt macro objektiv bör du välja något annat än 60 mm enligt min åsikt då du måste komma väldigt nära med det objektivet och på så sätt skrämmer krypen. Nikons 105 mm 2:8 passar bättre, Sigma har också ett 105 mm samt 150 mm som presterar bra.

skulle du kunna skriva exakt hur dom heter macro objektivet och långzoom objektivet. så jag kan söka på den märket när jag letar vart jag kan köpa den. vore tacksam då.

kan du skriva exakt hur det heter

AF-S70-300VR är bäst i sin klass. Den har vunnit samtliga tester jag har läst. Klassen brukar kallas för telezoomar i konsumentklassen eller något sådant och i den är den klart bäst men också dyrast. Det finns massor av alternativ: Sigma, Tamron Nikons egna äldre varianter men som sagt så är Nikkorn klart bäst.

Det finns andra alternativ som redan nämnts. I den så kallade proffsklassen eller den ljusstarka klassen 70-200/80-200 finns många alternativ. Dock håller jag inte riktigt med om 70-200 (80-200) klassen är en långzoomare. Fördelen med denna klass är oftast dess ljusstyrka. En glugg i denna klass är en f2,8 variant (för Nikon i alla fall, Canon har en f4). Kostar MYCKET mer som ny och är även oftast tillräckligt skarpa fullt öppna men de är ofta alltför korta i teleområdet om det är en långzoomare du är ute efter. "Piraterna" har en del andra intressanta varianter såsom 150-500 mfl. Nikon (och Sigma) har även sin 80-400 som i alla fall beganad kan vara inressant.

När det gäller macro så är samtliga på marknaden förekommande alternativ riktigt skarpa. Det som istället är viktigt är brännvidden som påverkar fotograferingsavståndet. En 50-60mm macro ger ett mycket kort avstånd. Är det insekter du tänkt plåta så lär de fly illavarslande snabbt. En 150-200 ger dig större avstånd till motivet som är bra för våra flygande små vänner men mer opraktiskt vid plåtning av dokument eller andra stillastående objekt. En 90-105 är en kompromiss som även fungerar kanon till porträtt

skulle du kunna skriva exakt hur dom heter macro objektivet och långzoom objektivet. så jag kan söka på den märket när jag letar vart jag kan köpa den. vore tacksam då.

kan du skriva exakt hur det heter

Jag håller med, bästa är inte riktigt rätt fråga.

För zoom från Nikon är nog 200-400/4 VR den bästa.

70-300 VR är bra för priset, men absolut inte det bästa skulle jag säga.

För insekter är Sigma 150 det mest rekommenderade objektivet.

Om du använder ordet "telezoom" i stället för "långzoom", så blir du bättre förstådd. "Långzoom" brukar man använda om kameror som har fast optik med stort zoomomfång.

Här ser du vad 70-300 exakt heter: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA

Per.

Tamron 90mm SP f2,8 macro tror jag att mitt exemplar heter. Som sagt så är alla macron du hittar på marknaden idag skarpa nog. Tamronen brukar alltid ligga i topp i alla tester men det beror nog mest på att prislappen är en helt annan än om du väljer Nikons motsvarighet. De är som sagt i pricip lika bra rent optiskt.

Per har rätt angående terminologin. Objektiven du frågar efter på telesidan heter telezoom och inget annat. Långzoomar brukar vi kalla de kompakter som har ett objektiv som går från kanske motsvarande 35mm till 3-400 mm. Ett 18-200 för systemkameror brukar kallas för superzoom.

Nikkorn som så många av oss rekommenderat heter AF-S70-300 f4-5,6 VR. En av de allra bästa i klassen. Nikon har några andra alternativ men de är inte lika bra om än fortfarande oftast ok, bla AF-D70-300 f4-5,6. Det är dock avsevärt billigare

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar