Annons

Vilket är bäst? Nikon 70-300 vs Sigma 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Enl. min uppfattning är de ganska likvärdiga. Jag skulle vilja påstå att sigman är aningen bättre, men det är rätt små skillnader.
 
Enligt vad jag hört i samband med mitt eget köp av Sigma 70-300 är att Sigmat ska vara aningen bättre än Nikons motsvarighet. (Tänk på att det är APO-varianten som bör köpas.)

Lycka till med köpet!
 
Jag har tuggat mig igenom alla tre man kan fundera på, Nikon 70-300, Sigma 70-300 APO Macro super, Nikon 70-300 ED. Alla tre står kvar på hyllan, trots att jag köpt en fast 300/2.8 i stället.
Ingen av dem är så där ruskigt vass i 300-läget. Alla tre har dock sina för- och nackdelar:
Den enklaste Nikonvarianten är billig, vilket naturligvis kan vara en fördel. Den ger hygglig valuta för pengarna, särskilt om man köper den begagnad.
Sigman är roligast att jobba med. Den är inte alls tokig på måttlig distans - och framför allt i makroläget (makro 1:2 som mest).
Nikon 70-300 ED är i mitt tycke vassare än båda de andra, framför allt jämfört med den billiga Nikonen. Bättre skärpa och en betydligt bättre briljans (kontrast) i bilderna. Sedan är ju frågan om den är så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden...
 
Kan inte uttala mig om Sigman men jag har Nikon-gluggen till min D70.

Mitt största problem med den är att den är rätt långsam. Ibland när man ska fokusera så jagar den mellan ändlägena, vilket är fruktansvärt enerverande om det är någon form av action man plåtar.
Den är, trots ED-glaset, ganska CA-benägen (har iochförsig bara mitt 18-70 och mitt 50mm att jämföra med), iallafall med bländaren vidöppen.
När det gäller skärpa är jag rädd att jag inte kan komma med några inputs då jag ofta eftersträvar kort skärpedjup på mina bilder. Jag upplever det som att det för det mesta är kameran, atmosfäriska förhållanden (dis, föroreningar etc) eller fotografen (fotat mest handhållet) som sätter gränsen.
De flesta bilder som blir kassa har blivit det pga skakoskärpa (därför jag beställt en ljusstarkare 70-200 vr :D).

Här är två bilder tagna med 70-300 nedbländad till f/11, om jag minns rätt, båda tagna handhållet och jag har förmodligen kört oskarp mask på dem i photoshop, vilket jag alltid gör eftersom jag ställt ner skärpningen i min kamera :D:
http://www.xplane.se/slask/sbc/hkp4_2.jpg
(notera förekomsten av CA på "betonggrisarna")
http://www.xplane.se/slask/sbc/hkp4.jpg

Men bortsett från gnället ovan tycker jag det är en OK glugg. Den känns solid och rejäl, men den är samtidigt relativt lätt och smidig (jämfört med betydligt större "proffstele".
Närgränsen är på ca 1,5 meter, så det är ingen macroglugg. Frontlinsen roterar vid fokusering.


mvh
Erik G
 
Tack för mycket bra svar!

Använder nog ett lite äldre 75-300 i början och sparar sedan till ett 80-200...

/Oscar
 
Om det är Nikons AF 75-300/4-5.6 så är den bättre än både Sigman och Nikkorn du nämnde i ditt första inlägg. Bra val, IMO. 80-200:an är ju finfin åxå. :)
 
Det är väl inte APO-versionen? Icke-APO-versionen brukar väl kosta strax under 1500kr, typ.
 
Är det inte bättre att försöka spara lite till och köpa ett begagnat 80-200/2.8?

Kan man leva med skjutzoom är den ju rätt billig men även varianten med stativfäste kan man ju få för en rimlig slant, för att inte säga rätt billigt, om man orkar leta.

Gluggen är ett mindre mästerverk och dyngskarp på i stort sätt alla inställningar. Det är en fröjd att se bilder tagna på 200mm och bländare 2.8

/AnWi (valet är ditt men detta är min ringa åsikt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.