Annons

Vilken väska och hur packar man för backpack- och/eller hiking-resor?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

Jag fick nyligen tillbaka liten glöd för fotointresset som varit lågt en längre tid. En av anledningarna till att jag inte fotat så mycket de senaste 5 åren är att det alltid blir väldigt mycket att packa med mig när man ska ha kameran och ett par objektiv med sig.

Men jag skulle gärna åka iväg på en resa där man kan ta sig från ställe till ställe, fotografera lite och sen dra vidare. Alternativt ute på en hikingtur och på så sätt ta sig från plats A till plats B.

Men då är min fråga: Hur packar man och vilken sorts väska använder man då om man bara vill ha en väska? Och hur tar man med sig sånt på flyget?

- Det finns antingen bra backpack väskor för... well.. backpacking. Men de är sällan väl utformade att ha med kamera utrustning.

- Sen finns det otaliga kameraryggsäckar som ger bra bärstöd och rymmer utrustning, men har man liksom då inga kläder och övriga saker etc som man annars skulle ha med sig.


Resväska + kameraryggsäck är ju okej man bor på en specifik plats och sen vandrar ut därifrån. Men hur gör jag om jag vill resa lätt (säg kamera hus, laddare, 1 - 2 objektiv, tripod + ombyteskläder)?

Det är detta jag inte riktigt fattat.
 
JAG hade satsat på en riktig ryggsäck för vandring.
O till den en insats för kameran. Det finns flera märken som säljer det.
F-stop är en.
Förr följde det med riktiga objektivfodral om man köper dyrare telen, då går de använda som förvaring men de är klumpiga.
 
Småväskor och hölster för bältessystem (Think Tank, LowePro). Stoppas i ryggsäck, hängs utanpå ryggsäck eller i bälte beroende på situation. Jag använder inte de minsta som endast rymmer ett mindre objektiv utan något större väskor som rymme ett par tre fasta objektiv. Någon med ett par vintage objektiv och adapter, någon med makro mellanringar och någon klämma osv. Hemomkring stoppas småväskorn lätt ned i en axelrmsväska respektve ryggsäck (där även kamerahus med tillbehlör ligger i en mindre väska) med kamerahus, batterier, rengöring osv. Bara att byta de små väskorna beroende på om det är porträtt, makro, landskap på gång.
 
Senast ändrad:
du tar en väska som är stor nog för det du ska ta med som tål regn stötar och omild hantering
kolla mollesystemet där man kan haka i flera väskor och fack efter behov
 
Hade samma behov som du för några år sedan. Behövde bära med mig mycket. Så jag köpte en militärryggsäck. Finns gott om plats för både det ena och andra på både insida och utsida. Kompletterade kamera utrustningen med papprör i olika dimensioner som passade till objektiven. Skar till rätt längd och satte lock i bägge ändar. Papprören väger inte så mycket. Då kunde jag stuva och stapla objektiven ganska fritt i ryggsäcken utan att de klämdes etc. Skrev med tusch penna på varje rör vad som fanns inne i. Tror det är denna jag köpte. https://www.army-star.se/brandit-combat-backpack-molle-65-liter/?options=3566004

Har den kvar naturligtvis men har inte så mycket annat med mig längre utan har en annan typ av kameraväska som också rymmer mycket. Fördelen med den är att man öppnar den på ett annat enklare sätt för att komma åt och se det man har med sig. Min är en äldre modell av denna. Mycket bra om det blir tungt men vad dyr den har blivit.... https://www.cyberphoto.se/foto-video/vaskor/ryggsack/lowepro-pro-trekker-bp-550-aw-ii
 
Senast ändrad:
Hade samma behov som du för några år sedan. Behövde bära med mig mycket. Så jag köpte en militärryggsäck. Finns gott om plats för både det ena och andra på både insida och utsida. Kompletterade kamera utrustningen med papprör i olika dimensioner som passade till objektiven. Skar till rätt längd och satte lock i bägge ändar. Papprören väger inte så mycket. Då kunde jag stuva och stapla objektiven ganska fritt i ryggsäcken utan att de klämdes etc. Skrev med tusch penna på varje rör vad som fanns inne i. Tror det är denna jag köpte. https://www.army-star.se/brandit-combat-backpack-molle-65-liter/?options=3566004

Har den kvar naturligtvis men har inte så mycket annat med mig längre utan har en annan typ av kameraväska som också rymmer mycket. Fördelen med den är att man öppnar den på ett annat enklare sätt för att komma åt och se det man har med sig. Min är en äldre modell av denna. Mycket bra om det blir tungt men vad dyr den har blivit.... https://www.cyberphoto.se/foto-video/vaskor/ryggsack/lowepro-pro-trekker-bp-550-aw-ii
Tack för det utförliga svaret! Och tack till alla andra som också svarat! Så många bra och behändiga tips här.

Hur klarar dessa bags och packningalösningar att bli bagage i flyg? Väskorna är ju sällan varsamt hanterade och tryck och temperatur varierar ju kraftigt i bagaget.
 
Hur långa resor har du tänkt dig, i tid räknat? Det avgör om det fungerar med bara en ryggsäck.

Begränsningarna för storlek och vikt på handbagage ombord på flygplan brukar vara ganska snäva, så det blir rätt korta resor om man inte vill checka in sin ryggsäck (och det vill man inte om den innehåller kamerautrustning).

British Airways har dock väldigt generösa handbagageregler, åtminstone viktmässigt. Man måste dock klara av att lyfta upp handbagaget på bagagehyllan själv, utan hjälp av kabinpersonalen.

Det brukar gå bra med en kabinväska på 23 kg och en handväska på 23 kg.
https://www.britishairways.com/en-gb/information/baggage-essentials/checked-baggage-allowances
 
Hur långa resor har du tänkt dig, i tid räknat? Det avgör om det fungerar med bara en ryggsäck.

Begränsningarna för storlek och vikt på handbagage ombord på flygplan brukar vara ganska snäva, så det blir rätt korta resor om man inte vill checka in sin ryggsäck (och det vill man inte om den innehåller kamerautrustning).

British Airways har dock väldigt generösa handbagageregler, åtminstone viktmässigt. Man måste dock klara av att lyfta upp handbagaget på bagagehyllan själv, utan hjälp av kabinpersonalen.

Det brukar gå bra med en kabinväska på 23 kg och en handväska på 23 kg.
https://www.britishairways.com/en-gb/information/baggage-essentials/checked-baggage-allowances

Jag tänker mig spontant max 1 vecka utan tillgång till tvättmaskin. Men i mitt fall så lutar det nog mot kortare strapatser.

Det handlar mer om just att kunna backpacka med bara en ryggsäck.


Men sido-fråga (till alla som läser tråden): är det så att det verkar fattas en produkt (ryggsäck) på marknaden som uppfyller dessa krav? Dvs ha dedikerat utrymme för kamera och kläder?
 
Jag tänker mig spontant max 1 vecka utan tillgång till tvättmaskin. Men i mitt fall så lutar det nog mot kortare strapatser.

Det handlar mer om just att kunna backpacka med bara en ryggsäck.


Men sido-fråga (till alla som läser tråden): är det så att det verkar fattas en produkt (ryggsäck) på marknaden som uppfyller dessa krav? Dvs ha dedikerat utrymme för kamera och kläder?

De stora F-stop med en valfri kamerainsats i lämplig storlek fixar detta galant.

Jag kan också varmt rekommendera kläder av textil från Polygiene.
då klarar du dig ledigt fem dagar utan tvätt. En vecka enkelt om du sköljer dem en gång i vatten.
Med dem slipper du att överlacks din ryggsäck.

 
Naturfotografen Morten Hilmer har en video där han går igenom olika väsktyper och lite tips

Själv väntar jag just nu på en F-stop Sukha (70l) som jag tänker använda ihop med 2st ICU beroende på användningsområde
ICU XL - För dagsturer med mkt kamerautrustning och mindre "campingprylar"
ICU Small - För längre vandringar/övernattningar med lite kamerautrustning och mer "campingprylar"
 
Men sido-fråga (till alla som läser tråden): är det så att det verkar fattas en produkt (ryggsäck) på marknaden som uppfyller dessa krav? Dvs ha dedikerat utrymme för kamera och kläder?
Det finns, men det blir inte så mycket plats för vare sig kläder eller fotoutrustning om ryggsäcken ska kvala in som handbagage. Korta resor, alltså. En vecka är nog i mesta laget om medpassagerarna ska stå ut på flygresan hem.
 
har en
den finns ett par storlekar större också, är man orolig för kameran kan man ta den delen som handbagage, en hyffsat stor midjeväska :)
Har en Mindshift utralight sprint 16L som jag använder vid dagsturer.
Har också en Mindshift Firstlight 40L, men den står mest och samlar damm :) bra att ha som förvaring i bil (eller i hörn att luta stativ mot:) )
 
En del flygbolag har max 8 kg handbagage.
Jag brukar ha med en liten ryggsäck (slingback) som bara rymmer fotoprylarna. Sen packar jag större väskan så att fotobagen går in i den, om jag vill det, men går att ta utanför när det behövs. Om jag ska gå med kameran och kan lämna den större väskan någonstans. Eller ska flyga och bara bära med kameraväskan ombord. Den har något fack där pass, plånbok och telefon går in också.
 
Det låter som att du kommer packa ganska lätt, så jag tror att det kan gå vägen att klara sig med handbagage. Jag har bara varit med om att någon vägt handbagaget en enda gång. För mig är det väldigt viktigt att komma åt utrustningen enkelt, så att ha den i ryggsäck är bara intressant för rena transportsträckor. Jag brukar lösa sådant genom att ha någon sorts mycket lätt väska som antingen kan bäras i ett midjebälte eller över axeln. På så vis kan kameraväskan passera som "personal item", utöver handbagaget. Sen när jag är ute och vandrar, så sätter jag gärna en väska där kamerahuset ryms på ena sidan av ryggsäckens höftbälte, och ett objektivfodral på andra. Jag trivs med Think Tanks grejer, men det finns säkert andra märken som fungerar minst lika bra. Liten utrustning är ju fint då. Jag brukar ta med mig ett litet Sony APS-system, men funkar säkert bra med lite större grejer också.
 
backpacking med en säck =En bra vandringssäck (som är både betydligt billigare än en "fotoryggsäck i motsvarande storlek och dessutom MYCKET bättre och skönare att bära) + en kamerainsats (finns otaliga från flera fotoryggsäckstillverkare. Med den strategin får du pengar över till nästa punkt (klädsidan)

På klädsidan är det ylle/merinoull till innerstrumpor, underkläder/ underställ / T-shirt som klarar sig lätt 3-5 dagar utan att bli sunkiga, eller en till tre veckor om man har möjlighet att skölja av dem/tvätta med vatten (ljummet eller kallt) + någon droppe duchtvål/handtvål/tvättsåpa om du vill lyxa till det. Det är faktiskt en sanslös skillnad på sunkigheten på speciellt underkläderna/strumpor/sockar mellan ylle och bomull. Materialet bambu hamnar någonstans mitt emellan men går att få tag på till nästan samma pris som bomull i alla fall i underkläder. Dessutom värmer ylle/merinoull även om det skulle bli fuktigt (till skillnad från bomull, fleece och andra moderna material).

Det går att få tag på relativt billiga plagg av merinoull om man inte behöver ha märkeskläder från de stora friluftsföretagen. Samma sak gäller övriga kläder för friluftsbruk. Själv köper jag i stort sätt allt sådant från t.ex. Engelssons m.fl. som har egen import eller gör inköp från mindre svenska tillverkare (som inte marknadsför sig inom sport/friluftsbutiks-sektorn). Kolla även in jaktbutikerna på nätet som kör liknande strategi och ofta har prisvärda kläder med minst samma kvalité. Många nätfirmor och butiker har mycket lägre pris än de stora friluftsföretagen för liknande produkter.

Vandringssäcken bör du dock välja av känt märke. Har själv dålig erfarenhet av billiga sådana från annat håll. Stora märken från Sverige, Norge och USA verkar kunna gå att lita på, i alla fall efter den erfarenheten jag har, som dock inte är jättestor. Du kan säkert få tips om bra vandringssäckar om du söker i forumen på utsidan.se. Nu är det dessutom rätt tid att köpa sådan då många reas ut under hösten!

Ska du inte backpacka utan bara ha en säck som du ska kunna ha med på planet och ha med dig all/de mesta av din fotoutrustning och sedan använda den till 1-dags eller 2-dagars utflykter så fungerar många större fotoryggor ofta bra (beroende på hur du ska övernatta.)
 
Senast ändrad:
Det finns kameraväskor som du kan packa både kläder och utrustning i.

Jag har en ProTactic 450 AW. Det har nu kommit en version 2.

Det går att organisera den så att kläder och toalettutrustning packas uppifrån som en ryggsäck och sen har man utrustningen i fack i botten. Det går att komma åt kamera och objektiv antingen från sidorna eller genom att öppna väggen mot ryggen.

Stativet får man spänna fast med remmar på sidan

.
 
På klädsidan är det ylle/merinoull till innerstrumpor, underkläder/ underställ / T-shirt som klarar sig lätt 3-5 dagar utan att bli sunkiga, eller en till tre veckor om man har möjlighet att skölja av dem/tvätta med vatten (ljummet eller kallt) + någon droppe duchtvål/handtvål/tvättsåpa om du vill lyxa till det. Det är faktiskt en sanslös skillnad på sunkigheten på speciellt underkläderna/strumpor/sockar mellan ylle och bomull. Materialet bambu hamnar någonstans mitt emellan men går att få tag på till nästan samma pris som bomull i alla fall i underkläder. Dessutom värmer ylle/merinoull även om det skulle bli fuktigt (till skillnad från bomull, fleece och andra moderna material).

Det går att få tag på relativt billiga plagg av merinoull om man inte behöver ha märkeskläder från de stora friluftsföretagen. Samma sak gäller övriga kläder för friluftsbruk. Själv köper jag i stort sätt allt sådant från t.ex. Engelssons m.fl. som har egen import eller gör inköp från mindre svenska tillverkare (som inte marknadsför sig inom sport/friluftsbutiks-sektorn). Kolla även in jaktbutikerna på nätet som kör liknande strategi och ofta har prisvärda kläder med minst samma kvalité. Många nätfirmor och butiker har mycket lägre pris än de stora friluftsföretagen för liknande produkter.
Som petimäter måste jag nog påpeka att inga kläder av passiva material värmer. De isolerar. Mer eller mindre bra beroende på beskaffenhet.

Av bambuns cellulosa tillverkar man viskos. Det går inte att skilja viskos av bambu från viskos av annan cellulosa. Den fördel bambu har skulle kunna vara en miljövinst pga mindre vattenförbrukning jämfört med annan cellulosa. Viskos av bambu har dock definitivt en miljöfördel jämfört med bomull.

Bomull är, som du antyder, ytterst olämpligt som närmast-kroppen-lager. Nedkylningseffekten är riktigt bra med blöt bomull. På utrikiska brukar man ibland säga att "kotton kills".

Vad gäller ull jämfört med syntetmaterial så finns det mycket starka åsikter för den ena mot den andra och tvärtom. Ull kapslar in fukt och kan därför isolera bra även när det har utsatts för ganska mycket vatten. Hydrofoba syntetmaterial absorberar mycket lite fukt när de utsätts för vatten och isolerar därför också bra i blöta situationer. I valet mellan ull och syntet må var och en bli salig på sitt eget vis.

Jag har också köpt en del från Engelsons (bl.a. plagg av bambuviskos), men jag får mer och mer dåligt samvete varje gång jag handlar av dem.
Väldigt mycket av det de säljer tillverkas i Kina.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.