Hej.
Jag har själv 16-35/4 VR och är kanonnöjd. 14-24/2.8 är en kanonglugg men är väldigt "snäv" i sitt omfång och är mera en specialglugg enligt min mening. Sen har den självklart fantastiska optiska egenskaper, men frågan är hur stor skillnad du märker i praktisk fotografering?
Tänk på att 16-35/4 har VR och det gör att du kan använda betydligt längre slutartider så länge det inte handlar om motiv i rörelse vilket mer än väl kompenserar avsaknaden av 2.8.
I mitt fall så är huvuddelen av motiven jag fotar med en sån vidvinkel stillastående, men det kan ju givetvis variera beroende på vad man brukar fota.
Du kan dessutom
avsevärt enklare använda filter, typ polfilter, ND filter på 16-35/4 VR.
För och nackdelar, men 16-35 tar grymt fina bilder till ett betydligt vettigare pris och har dessutom enligt min mening ett mer praktiskt zoom omfång. Den är dessutom lättare men fortfarande byggd med kvalitet enligt min uppfattning.
Jag vill inte på något sätt säga att 16-35/4 VR är bättre än 14-24/2.8 men de har olika för och nackdelar och jag tyckte du ratade 16-35:an lite väl snabbt bara
Sen kan man alltid ställa sig frågan om varför Nikon tog fram en 16-35/4 VR så snart efter 14-24/2.8 om det inte fanns egenskaper med 16-35/4 VR som var efterfrågade som inte 14-24/2.8 har?
Till DX skulle jag välja en DX glugg och ingen av ovanstående!
Lycka till med ditt val