Annons

Vilken vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Sitter och funderar vilken vidvinkel-glugg som skulle sitta fint till min 40D. Har ett 28-135 IS nu som jag är jättenöjd med och ett trevligt 10-22 eller 10-24 skulle bli ett bra komplement.

Så jag funderar mellan:
- Canon 10-22/3,5-4,5 USM
- Sigma EX 10-20/4,0-5,6
- Tamron AF 10-24/3,5-4,5
- Tokina AT-X Pro 11-16/2,8


Canons 10-22 är ju nästan dubbelt så dyrt som sigma och tamron-gluggarna.
Tokinas 11-16 har ju f/2.8 vilket låter mycket trevligt. Är uppe och nosar på canons 10-22 prismässigt dock.

Skulle vara inressant att se ett test där dessa fyra jämförs.
Vilket är skarpast t.ex?

//david
 
Det har alldeles nyss varit en liknande tråd igång gällande Canon kontentan av det hela tror jag blev "dyrt är bättre".

Men se till så att du inte betalar för oxfilè och får blodpudding.

Tokinan verkar klart intressant.
Här kan du jämföra tre av objektiven: http://www.photozone.de/canon-eos

Micke.
 
Sen beror det ju lite på vad som dyker upp på beg. marknaden också.

Tokinan är ju rätt begränsat med sina 16mm som högst.
Känns som jag skulle vilja ha så bred brännvidd som möjligt.
Där prickar ju Tamron 10-24 rätt. Ett steg ljusare än sin Sigma-konkurrent.
Men jag skulle vilja se fler bilder med ett Tamron 10-24.
 
Tack för det! Tänkte inte på dpreview!

Verkar inte så tråkigt det där. Bra att man kunde se exempelbilderna i fullstorlek.

Lite mjuka hörn får man väl räkna med till det priset.
Känns ju lika skarpt som canons 10-22 om man ska jämföra med de bilder jag sett.
 
Har själv köpt canons 10-22 till min 40 D och jag är mycket nöjd med detta. Valde mellan detta och sigmas 10-20. Efter att flera rekomenderat canons framför sigmat beroende på skärpan fick det bli canons. Efter att senare ha läst fler jämförelser t.ex. på slrgear.com verkar det dock inte skilja särskilt mycket i skärpa mellan de två vilket gör att även sigmat skulle kunna vara ett mycket bra köp.

Men som sagt, jag är mycket nöjd med mitt canon!

/Mattias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.