snap01
Aktiv medlem
OM jag skulle fota mäklarbilder skulle jag använda ett stativ och ett moderat vidvinkelobjektiv, typ 17-50. Jag skulle se till att kameran är i M-läge, köra bländare 8 och den tid som ljuset kräver. Med fördel skulle jag använda liveview och absolut manuell skärpa. Blixt för upplättning och manuell vitbalans så klart. Resultatet kollar jag i histogrammet. Jag skulle ta en eller flera bilder för att få den bredd (eller höjd) som behövs och sedan får PS automatisk sätta ihop dem i photomerge.
Då skulle jag få ärliga bilder som duger att skicka till tryck i A2 om så behövs.
Det tar längre tid att skriva ner detta än att göra det i verkligheten med lite träning.
jag kör alltid raw o behöver inte bry mig om vitbalansen. Om du ska ta flera bilder o sätta ihop dom för att vidvinkligare bild så är det fortfarande oftast 2-3 format som används på nätet. Om du tex lägger ihop två bilder på bredden så får du inte rätt format på bilden. Jag använder oftast manuellt o styr bildens exponering med tid/blixt.