ANNONS
Annons

Vilken utrustning ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaHe

Medlem
Hej alla experter och amatörer!

Jag är frilansjournalist med stort fotointresse. Har precis bestämt mig för att köpa min första "riktiga" kamera men har gått vilse i djungeln. Hoppas att ni har några tips eller råd till mig.

Jag behöver en kamera dels för att fota till reportage av olika slag, framförallt skriver jag om musik och kommer att behöva fota spelningar. Till en början i mindre lokaler utan jätteavstånd till scen/fotoobjekt.Men kameran ska även fungera allround till personporträtt, miljöskildring osv.

Jag har läst in mig mycket på fototeknik, men behöver en kamera som inte är helt omöjlig för en amatör att greppa. Vilka objektiv tror ni jag behöver? Annat jag ska tänka på? Har satt maxtak runt 10.000 på kamera + tillbehör.

Förstår att det säkert är många som är lika villrådiga som jag, men vore extremt tacksam om ni tog er tid och delade med er av er kunskap!

Många hälsningar Annica
 
Kolla på Nikon D80 eller Canon eos 400D/450D.
Det är relativt nybörjarvänliga kameror som det finns mycket utrymme att utvecklas med.

Sen hade jag satsat på ett 50/1.8 objektiv för att kunna fota i mer mörka miljöer.
Sen ett Tamron 17-50/2.8 att ha som allroundobjektiv
Eftersom du ska fota konserter så behöver du objektiv med stor bländare, alltså 2.8 eller mer.
 
Tack så hemskt mycket. Känns bra att kunna få hjälp såhär, när jag köpte min kompakta blev jag pålurad ett dyrt skräp med funktionerna spegelvända som drog 2 batterier per foto. Folk i kameraaffärer litar jag inte på längre...
 
Om du söker i detta forum så hittar du otaliga trådar om kameraval, om du läser där hittar du säkert en del bra tips, men mest troligen blir du bara ännu mer osäker på vilken du ska ha :p

Men precis som Niklas säger, ett trevligt kamerahus med ett par ljusstarka objektiv torde passa dig utmärkt.

Det finns ju rätt många märken och kameramodeller att välja mellan, alla tillverkare gör bra grejer.
 
Gå till en "riktig" kamera-affär (Scandinavian photo, Yfo etc) så ska du nog kunna få bra hjälp. Att köpa kameror på Expert/Onoff/Siba är ingen bra idé om man inte är så insatt;)
 
Kim: Precis, jag har varit kameralös i fyra månader bara för att det finns så många alternativ. Jag har stått med pengarna i handen på väg till affär, bara för att ta en sista koll på nätet och helt tappa tråden! Skulle bara vilja ha en handlingslapp med vad jag ska köpa, men Niklas fixade ju en bra ;)

Expert är antikrist vad det gäller kameralur ;)
 
Nikon D80, som Niklas nämner, tycker jag är ett utmärkt förslag -- eftersom den just nu säljs ut till löjligt låga priser. En riktigt bra kamera, som just fått en efterträdare. Jag har sett kameran med kitobjektiv för under 6000 kr. Börja med det paketet och köp sedan till objektiv (och andra tillbehör) när du upptäckt vad det är du saknar!

Som journalist har du kanske någon fotograf i din närhet, så att du kan låna och testa olika objektiv.
 
Tja, då är det bara att bestämma dig för Canon eller Nikon då.
Men det kommer säkert in folk och tipsar om Sony, Pentax och Olympus snart och då sitter du med alla valen igen :p
 
Nikon D80 och Canon Eos 400D/450D är mina finalister. Det känns dock som att Canonen har lite mer kräm än Nikonen. Är det stor skillnad på Canons egna objektiv och ex Sigmas som passar Canon men är billigare?
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att sigmas objektiv ofta är lika bra optiskt, men inte alls så pålitliga, dvs, det är mycket större risk för felfokuseringar och andra mekaniska fel om du väljer sigma.

Jag talar både av egen erfarenhet och vad många andra råkat ut för här på forumet.

Men hittar man ett sigmaobjektiv som fungerar som den ska så kan den mycket väl konkurera med canonoriginal i bildkvalitét.
 
Jag förstår inte varför det länkas till den sidan i varje tråd om kameraköp, då bara betalande medlemmar kan läsa artikeln.

Vilket känns rätt fånigt, de absolut flesta betalande medlemmarna har troligen redan klart för sig vilken kamera de ska köpa, i den mån de behöver köpa kamera alls.

Hur många betalande medlemmar är intresserade av instegsmodeller? Ytterst få skulle jag tro.
 
Expert är förutom säljare som är allt annat än experter (precis som sina likar Siba och OnOff m fl) väldigt dyra, var inne igår i en butik i Bromma, där tar de fortfarande 14 000 spänn nästan för en 40d. Men klart, finns väl undantag, både vad gäller deras butiker och säljare. Men de är väldigt tyra, högst av alla jag sett.
 
Jag förstår inte varför det länkas till den sidan i varje tråd om kameraköp, då bara betalande medlemmar kan läsa artikeln.

Sorry. Visste inte att det bara var betalande medlemmar som såg denna artikel. Ser inte det som betalande medlem.

Håller med dig lite i kritiken oxo, men o andra sidan kostar det ju en del att driva siten.
/Lars
 
Nikon D80 och Canon Eos 400D/450D är mina finalister. Det känns dock som att Canonen har lite mer kräm än Nikonen.
Nja, visserligen är Canon 450D lite modernare än Nikon D80 -- men de tillhör helt olika klasser. 400D/450D är amatörkameror, vilket bl a visar sig i en enklare konstruktion. Gå till en butik och känn på kamerorna. Du kommer då att upptäcka att D80 inte bara känns mer gedigen -- den har också en sökare som är ganska mycket bättre. Reglage och displayer är vettigare utformade osv.
 
Hmm, åter till ämnet.
Kan du tänka dig köpa begagnat? Med en begränsad budget så får man bättre prestanda per krona.
Som det är nu så är Pentax billigast men inte lika stort utbud på objektiv som om man köper Canon/Nikon. Svaret du fick av NG87 täcker dina behov. Objektiven 50/1.8 och 17-50/2.8. Sedan vad det står på kameran har mindre betydelse. Gå till en butik och kläm på kameran och tro inte på allt de säger ;)
/Lars
 
Jag kan tänka mig begagnat, men det är lite svårt när man inte har superkoll. Har förstås fotografvänner jag kan ta med för att kolla grejorna. Att klämma loss lite är nog en bra idé för övrigt, se hur de olika modelelrna känns.

Liveview och bildstabilisering känns rätt så viktigt när man ibland står i publikhav med kameran långt ovanför huvudet. D80 har inte det ser jag.

Har ni andra tips om hur man får till bra bilder när ljuset växlar så mycket som på konserter?
 
Nej, du har rätt i att D80 inte har "liveview", som ju kan vara användbart i situationer liknande det du beskriver. Men du ska vara medveten om att det inte är lika lätt att fotografera via "liveview" på de flesta systemkameror som det är på kompaktkameror. Eftersom spegeln är uppfälld funkar t ex inte AF som den brukar.

Hos Canon och Nikon sitter stabiliseringen i objektiven, inte i kamerahusen. Det funkar alltså lika bra med D80 som t ex 450D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.