Annons

Vilken upplösning behöver jag för 10x15 kort

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Jag har precis inhandlat en digitalkamera, men är osäker på vilken upplösning jag skall spara bilderna i. Jag gör normalt endast kopior i 10x15cm. Vilken upplösning behöver jag då fotografera i för att få lika god bildkvalitet som från en "analog" kamera?

10x15 cm = 4x6 tum. Med 300 dpi (= tillräckligt bra kvalitet) blir det då 1200x1800 pixlar, dvs ca 3 MPixel.

kjellgerik skrev:
[...] för att få lika god bildkvalitet som från en "analog" kamera?
Att prata om "lika god bildkvalitet" blir bara invecklat.

Beställer man kopior från labb så skulle få klaga på 100 pixlar/cm (254 dpi = max för t.ex. Fotolabo) vilket alltså blir 1000x1500 pixlar.

Hej

Prova. Tro inte allt du läser om teoretiska tal.

En sak till som man bör tänka på är att graden av komprimering, jpg kvaliten, ställer till mer än upplösningen i detta formatet.
Syns tydligt när man har jämna stora ytor, tex vatten eller snö, det kan bli flammigt då.

Många här tycks tro att man behöver 6Mpixels för allt, men jag har flera A4 framtagna av Colormailer från min Digital Ixus i standardinställning, dvs inte ens värsta inställningen avseende pixlar o komprimering, och jag är nöjd med dessa.

Roine

Ok, man kan tydligen jobba med relativt låg upplösning och ändå få bra bilder.
På den kamera jag har (Canon G3) finns det 3 olika "Quality-grader": SuperFine, Fine, Normal. Hur mycket påverkar dessa kvaliten på kopiorna?

Hej

Jag har inte provat JPG på den, men RAW. Där har jag tagit ut ca en A3 på denna bild (bredd/längd förhållandet gör att det inte blir exakt A3. http://www.roine.nu/g3/2crw_0070.htm o de som sett den är klart nöjda med den. Har den på väggen på jobbet.

Framtagen av önskefoto på matt papper.

Men skillnaden i komprimeringsgrad i JPG är, som jag skrev, lurig. Tög en bild på drammensälven i Norge med 2.1mpixlar o JPG komprimeringen syns tom på skärmen med allt för tydlighet. Dock på ett "rörigt" motiv syns den inte alls.

Roine

Hej
Jag har framkallat åtskilliga bilder med 2 mpx (1600x1200) och lägsta jpg komprimering i 10 x 13 och är klart nöjd. Har också tagit fram ett antal 20 x 27 och är väldigt nöjd även med dessa. Har faktiskt svårt att hålla med vissa som påstår att det ej går med så lite pixlar. 1600/27*2,54 ger ca 150 pixlar/tum och ser för mig helt ok ut. Naturligtvis så spelar pixlarnas kvalitet roll i detta sammanhang.
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar