ANNONS
Annons

Vilken typ av minneskort ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Hejsan
Jag ska köpa en Canon eos 300d och funderar på vilket minneskort jag bör välja.
Vill ha 512 mb och gärna att kortet är så snabbt sommöjligt och tyckte då att ett compact flash 512 ultra II borde vara det optimala kortet.
Har jag tänkt rätt?

Här har du en databas över kortprestanda
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425

Den rekommenderar så snabbt kort som möjligt men samtidigt så ser du också att 300D kan inte utnyttja de snabbaste korten fullt ut (dvs: den verkliga prestandaskillnaden blir inte lika stor som den maximala skillnaden mellan korten).

I princip så är det nog så att att om du bara håller dig till kort som är i den övre klassen (>16x) så kan du nog gå på priset och välja det som är billigast. Men det är min tolkning av det hela.

För övrigt så kan jag också rekommendera zebramedia som Björn nämner. De har de lägsta priserna som jag har sett i Sverige. Passa också på att köpa en kortläsare, för du kommer att upptäcka att kameran är mycket långsam när det gäller att ladda upp bilderna till datorn. Zebramedia har bra priser på läsare också (välj en USB2.0).

God jakt!:)

--jalle

hubas skrev:
Hejsan
Jag ska köpa en Canon eos 300d och funderar på vilket minneskort jag bör välja.
Vill ha 512 mb och gärna att kortet är så snabbt sommöjligt och tyckte då att ett compact flash 512 ultra II borde vara det optimala kortet.
Har jag tänkt rätt?

5 års garanti

Hej!

Har ett Transcend 1GB 45X
som jag köpte till ett mycket bra pris hos http://www.zebramedia.biz/

Fungerar snabbt och bra samt har ett mycket bra pris.

För övrigt har det 5 års garanti!!

Jag är som du kanske redan förstått, mycket nöjd med mitt kort. Rekommenderas!

//Håkan

Re: Re: Vilken typ av minneskort ska jag välja?

JalleS skrev:
Passa också på att köpa en kortläsare, för du kommer att upptäcka att kameran är mycket långsam när det gäller att ladda upp bilderna till datorn.
Kan jag bara instämma helhjärtat i! Och de är billiga!

Köp ett 256 MB kort och en portabel kortläsare med inbyggd hårddisk istället. Själv köpte jag mig en ImageTank G2 40 GB via Zebramedia. Då kan du fota mer ohämmat.

Zebramedia har både kanonpriser samt extremt snabba leveranser. Beställde en söndag och hade prylarna hemma i Umeå på tisdag kväll med vanlig frakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar