ANNONS
Annons

Vilken toykamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

kirunabilder

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är jättesugen på en toycamera. Eller rättare sagt två. Har redan bestämt mig för den ena. Det blir en Lomo Fisheye 2. När det gäller den andra har jag sett ut några tänkbara, som ska ge lite olika typer av bilder. De är Holga 135 och 135 PC, Pop 9 och White Slim Angel. Blackbird Fly Twin Lens Camera är också intressant.- Speciellt den som är orange, men jag är inte säker på att jag vågar visa mig offentligt ute på stan med en sån. :eek:)
Frågan är alltså vilken jag ska välja? Tacksam för tips + gärna också någon länk till en bild tagen med den kameramodellen.
Finns det förresten någon annan svensk försäljare än Kaffebrus som har toykameror i sitt sortiment?
Ha det så bra allihopa!
Birgitta

Hej Birgitta

Jag köpte en Holga 135 BC på kaffebrus i vintras. Den var jättekul att plåta med, men efter några rullar gick den tyvärr sönder. Matningsmekanismen fungerar inte som den ska. Man kanske skulle kunna laga den, men jag har inte satt mig in i hur den fungerar.

Kika i mitt album "Toycam" om vill se några bilder från den.

Lycka till!
/Fredrik

Skulle rekommendera två likadana. Pga att exponeringsvariationerna är i princip obefintliga på de flesta toycameras. Då kan man t.ex ha 100 ISO film i den ena (för solsken) och 400 ISO film i den andra (för mulet). Fast med färgnegativ film funkar det bra med enbart 400 ISO eftersom negativ färgfilm är så tolerant mot överexponering.

Toycameras säljs även av Fotokompaniet i Göteborg. Finns säkert fler.

Av Holga 135 och 135 BC skulle jag välja 135 BC (Black Corner) eftersom den ger vinjettering i hörnen, vilket inte den vanliga ger. Tycker det är en av de bästa egenskaperna hos toycams.

Annars gillar jag Diana och Holga 120. Diana ger vinjettering och lite mera oskärpa i hela bilden (såvida man enbart använder största bländaren). Nya Diana+ verkar dock behålla egenskaperna även på de mindre bländarna bättre, men den gamla Dianan blir riktigt bra och mera lik en konventionell kamera vid nedbländning, Holga 120 är ganska skarp i mitten och vinjetterar i kanter/hörn samt blir även oskarp där. Passar bra till bilder där huvudmotivet ligger i mitten medan Dianan passar till andra bildtyper. Holgan har bara en exponeringsinställning till skillnad från Dianan som har tre olika bländare att välja mellan.

Nya Diana+ verkar dock behålla egenskaperna även på de mindre bländarna bättre, men den gamla Dianan blir riktigt bra och mera lik en konventionell kamera vid nedbländning

Fantastiskt, den nya är kass på alla bländare medan den gamla bara var riktigt usel på största bländare! Utvecklingen går verkligen framåt mot viktigare och viktigare saker här i världen :)

Och jag veeet att det kan vara kul med kass kvalité också ;-)

Fantastiskt, den nya är kass på alla bländare medan den gamla bara var riktigt usel på största bländare! Utvecklingen går verkligen framåt mot viktigare och viktigare saker här i världen :)

Och jag veeet att det kan vara kul med kass kvalité också ;-)

Jo det låter komiskt, det kan jag hålla med om. Fast många tar seriöst på sitt bildskapande med dessa kameror, och fotografi är ju egentligen enbart BILDAVTRYCK MED HJÄLP AV LJUS. Kan se ut väldigt olika, precis som bildavtryck med hjälp av pensel och färg. Toycamrafotograferandet ser många som löjligt och det som dessa ganska trångsynta personer ser som kass teknisk kvalité, kan för andra vara det perfekta uttrycket.

En kamera som är bygd för sinnessjuka människor, så dom kan visa omvärlden hur dom ser världen ;)

Nej, för att vara lite mer seriös, kan t.ex kameror som byggs med medveten dålig teknisk och optisk kvalité.

Jag skulle åka på billigast möjliga, så du får se om det passar dig eller inte. Du får en Holga 120N för runt 200 inkl frakt från hong kong via ebay. Kaffebrus innebär iofs att du är säker på att få varorna, men de har bra överpriser mot ebay. En Diana+ brukar gå på över 500, så det är en del skillnad.

Skulle rekommendera två likadana. Pga att exponeringsvariationerna är i princip obefintliga på de flesta toycameras. Då kan man t.ex ha 100 ISO film i den ena (för solsken) och 400 ISO film i den andra (för mulet). Fast med färgnegativ film funkar det bra med enbart 400 ISO eftersom negativ färgfilm är så tolerant mot överexponering.

Eller kombinera det hela, och köra med svartvit c41-film. =)

Själv hittade jag min Diana på loppis. Billigt. Annars är en Agfa Isoly/Isola säkert mindre "kult" och billigare som secondhandalternativ. Jag råkar ha fått tag i en Isoly också. Men man ska veta vad man köper och vad man är ute efter. Se recensionerna av de olika alternativen. Man behöver också ha hyfsade kunskaper i analog fototeknik för att kunna veta vad man gör.

Kul! Här har det ramlat in en del svar! Plus lite foto/filmtips också. Tack för dom!
Av en del svar att döma, så ses fotandet med toykameror som ganska oseriöst. Själv ser jag det mest som ett kul komplement till mina systemkameror.
Upphovet till inköpet är några ärvda fotoalbum med en massa bilder, tagna från början av 60-talet till någon gång i mitten av 70-talet. Och trots att kvalitén är urusel så har de sin charm - en del av dom är till och med så dåliga så att dom är bra! Kiruna kyrka, som guppar omkring på sjön Luossajärvis vågor, är till exempel en riktig höjdare! Så det fotot kanske det blir en rekonstruktion av så småningom. :eek:)
Jag har inte bestämt mig än, så kom gärna med fler inköps- och fototips. Men tack vare de hittills inkomna inläggen har jag i alla fall strukit en av de påtänkta kamerorna från min lista. Så någon knallorange plastmojäng för 1.400 spänn blir det inte.
Ha det bra!
Birgitta

Hej!

Så intressant att se att fotografer som uppenbarligen tycker att det är helt skrattretande att använda plastkameror lägger ner tid på att göra inlägg i en sådan här diskussion.

Jag tycker att en stor del av tjusningen med toykameror är att inte betala så mycket för en. Om man kan lyckas få tag på en.

För min egen del tycker jag att 120-formatet ger mycket mer än 135-formatet; med större film finns det mer utrymme för suddiga kanter och mörka hörn. Vilket ju är vad hela fotobranschen försöker uppnå, som bekant.

En ny-Diana har en stor fördel mot en gamm-Diana, och det är att den nya, som lomosällskapet säljer, är ihopsatt med skruvar och inte med lim, så det är mycket enklare att göra nåt åt den om man inte gillar den. Jag har t.ex. skurit bort lite plast på min bländare/slutare, för att ge lite mjukare bilder. Det är svårare att göra på en 60-talsvariant. Inte minst för att en del grejer är av metall (!)...

Holgan kan man också skruva med.

Jag har testat en del olika kameror med "leksaksstuk", men tycker inte att det finns många som är användbara. Agfas gamla plastmodeller tycker jag är trista, för dåliga för att vara bra, och för bra för att ha någon charm. Samma sak med Reporter/Harmony. Men det kanske bara är de exemplar jag har testat.

Kanske kan det vara så att Diana-klonerna från förr är de som är dåliga på bäst sätt? Vad tycker ni andra som har testat?

/Lena

Varför köper man en toykamera, som knappt kan ge skapliga bilder, går sönder ....?
Köp en begagnad högklassig kamera, med samma filmformat, du upptäcker vad som är fotograferat, med skärpa!

Av Holga 135 och 135 BC skulle jag välja 135 BC (Black Corner) eftersom den ger vinjettering i hörnen, vilket inte den vanliga ger. Tycker det är en av de bästa egenskaperna hos toycams.

...jag är lite skeptisk till "BC". Jag har faktiskt inte använt den själv, men såvitt jag förstått beror de mörka hörnen på en mekanisk vinjettering, dvs. att hålet i kamerahuset är för litet för att hela bilden ska släppas igenom, så att de mörka hörnen helt enkelt är "skuggor" från kamerahuset. Och det tycker jag inte är lika snyggt som en optisk vinjettering, finsmakare som jag är :)

Samma effekt märkte jag av på Diana+, därför gav jag mig på den med skalpellen.
/Lena

Varför köper man en toykamera, som knappt kan ge skapliga bilder, går sönder ....?
Köp en begagnad högklassig kamera, med samma filmformat, du upptäcker vad som är fotograferat, med skärpa!
Varför man köper en toykamera??? Det kanske beror på att man vill ha något oprövat, som man tror kan vara roligt. Och skulle det inte vara det, så kan man ju alltid skrota den, utan någon större ekonomisk förlust. Något inköp av en analog systemkamera kommer det inte att bli för jag har redan en skaplig Minolta, med tre tillhörande objektiv. Som har stått oanvänd i några år efter mitt inträde i den digitala fotovärlden.
Konstigt... Det verkar faktiskt som om man måste försvara sig för att man vill ha en kamera av plast... Men det gör mig faktiskt bara ännu mer sugen. Den första kommer förhoppningsvis redan till veckan. Ska bli jättekul att testa den. :eek:)

...jag är lite skeptisk till "BC". Jag har faktiskt inte använt den själv, men såvitt jag förstått beror de mörka hörnen på en mekanisk vinjettering, dvs. att hålet i kamerahuset är för litet för att hela bilden ska släppas igenom, så att de mörka hörnen helt enkelt är "skuggor" från kamerahuset. Och det tycker jag inte är lika snyggt som en optisk vinjettering, finsmakare som jag är :)

Samma effekt märkte jag av på Diana+, därför gav jag mig på den med skalpellen.
/Lena

Jo det är en mekanisk vinjettering på Holga 135BC. Man har helt enkelt kompletterat den vanliga 135-modellen med en matt halvt genomskinlig film som har ett rektangulärt hål, sitter strax bakom slutaren mot filmen till. Och som du skriver blir den kanske inte lika snygg som rent optisk vinjettering.

Hos dig upptäcker jag då rakt ingenting. Tomt som i pastor Janssons påse.

Själv har jag kört med två olika Smena-kameror. Den första jag köpte, en Smena 8m, var med mig i princip överallt (bildexempel finns i mina album Analogt Smena och Paris 2009). Kameran var billig, och jag behövde därför inte vara alls rädd om den. Nu har den gått sönder. Slutaren la av. Jag lyckades dock få den till liv igenom, men nu är det alldeles för opålitlig för att den ska vara kul att använda. Jag har därför gått över till en annan Smena-kamera (Smena 8, som är föregångaren till 8m). Jag väntar fortfarande på att få de första rullarna framkallade.

Varför man köper en toykamera??? Det kanske beror på att man vill ha något oprövat, som man tror kan vara roligt. Och skulle det inte vara det, så kan man ju alltid skrota den, utan någon större ekonomisk förlust. Något inköp av en analog systemkamera kommer det inte att bli för jag har redan en skaplig Minolta, med tre tillhörande objektiv. Som har stått oanvänd i några år efter mitt inträde i den digitala fotovärlden.
Konstigt... Det verkar faktiskt som om man måste försvara sig för att man vill ha en kamera av plast... Men det gör mig faktiskt bara ännu mer sugen. Den första kommer förhoppningsvis redan till veckan. Ska bli jättekul att testa den. :eek:)

Försvara sig?
Öppet att köpa vad man vill, ingen klandrar dig.

Men nog är det enklare, att ställa in skärpan något fel, med din Minolta, det ger samma resultat.
:), :), :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar