Annons

Vilken tillverkare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sfn

Aktiv medlem
Mycket trådar om vad nybörjare ska välja för märken, objektiv osv.

Så nu tänkte jag starta en liten tråd om vilket kamera-märke du skulle valt, om du skulle köpt din första dSLR, utan någon tidigare utrustning.
Motivera gärna med några ord, varför du skulle valt att satsa just på det systemet.

De största märken är väl:
Canon
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Den här tråden riktar sig främst mot folk som fotat ett tag, med riklig erfarenhet, men du som är färskare inon detta område, skriv gärna vad du skulle valt, och varför.

/ Timo

Börjar själv, det blev Canon.

Tankarna var på Sony, a-100, eftersom min pappa har har minolta utrustning. Men frågade min fotolärare om Sony:n, han ansåg att man bör välja canon eller nikon. Och just då släpptes 400D, och den verkade bra. Och jag är nöjd.

Jag skulle valt mellan Canon och Nikon, därför att de har det mest kompletta systemet. Liten fördel Canon, tack vare bättre oblektiv framförallt på telesidan.

Curt L skrev:
Jag skulle valt mellan Canon och Nikon, därför att de har det mest kompletta systemet. Liten fördel Canon, tack vare bättre oblektiv framförallt på telesidan.

Att stirra sig blind på vad en tillverkare har för objektiv i proffssegmentet är lite dumt, och kommer bara göra större hål plånboken än nödvändigt.
Vad spelar det för roll om t.ex. Canon har bättre objektiv på telesidan när en hobbyfotograf troligen aldrig kommer att ha råd att köpa ett 500/4 för 61 lakan.
Mitt råd är att titta på priserna på kamera och objektiv i amatörfotografsegmentet eftersom du som nybörjare kommer att börja där. Men framför allt så ska du känna dig bekväm med kameran.
Jag själv skulle välja och har valt Pentax, mycket pga bakåtkompabiliteten med äldre objektiv och nya objektiv är oftast billigare än motsvarande objektiv från C & N.

En prisjämförelse i instegssegmentet:
C 400D + kitobjektiv 18-55 6850:-
C 400D + kitobjektiv 18-55 + 55-200 8995:-
N D40 + kitobjektiv 18-55 4795:-
N D40 + kitobjektiv 18-55 + 55-200 5387:-
N D40x + kitobjektiv 18-55 6990:-
N D40x + kitobjektiv 18-55 + 55-200 9395:-
P K100D + kitobjektiv 18-55 4845:- *
P K100D + kitobjektiv 18-55 + 50-200 7189:- *
S A100 + kitobjektiv 18-70 6700:- *
S A100 + kitobjektiv 18-70 + 70-300 8890:- *
*Inbyggd bildstabilisator

Nikon och Canon priser med motsvarande bildstabiliserade objektiv

C 400D + 17-85 IS 11548:-
C 400D + 17-85 IS + 70-300 IS 22240:-
N D40 + kitobjektiv 18-55* + 50-200VR 7590:-
N D40x + kitobjektiv 18-55* + 55-200VR 9785:-
* Nikon har inget 18-55 VR (ännu)

/Peder

PederD skrev:
Att stirra sig blind på vad en tillverkare har för objektiv i proffssegmentet är lite dumt, och kommer bara göra större hål plånboken än nödvändigt.
Vad spelar det för roll om t.ex. Canon har bättre objektiv på telesidan när en hobbyfotograf troligen aldrig kommer att ha råd att köpa ett 500/4 för 61 lakan.
Mitt råd är att titta på priserna på kamera och objektiv i amatörfotografsegmentet eftersom du som nybörjare kommer att börja där. Men framför allt så ska du känna dig bekväm med kameran.
Jag själv skulle välja och har valt Pentax, mycket pga bakåtkompabiliteten med äldre objektiv och nya objektiv är oftast billigare än motsvarande objektiv från C & N.

En prisjämförelse i instegssegmentet:
C 400D + kitobjektiv 18-55 6850:-
C 400D + kitobjektiv 18-55 + 55-200 8995:-
N D40 + kitobjektiv 18-55 4795:-
N D40 + kitobjektiv 18-55 + 55-200 5387:-
N D40x + kitobjektiv 18-55 6990:-
N D40x + kitobjektiv 18-55 + 55-200 9395:-
P K100D + kitobjektiv 18-55 4845:- *
P K100D + kitobjektiv 18-55 + 50-200 7189:- *
S A100 + kitobjektiv 18-70 6700:- *
S A100 + kitobjektiv 18-70 + 70-300 8890:- *
*Inbyggd bildstabilisator

Nikon och Canon priser med motsvarande bildstabiliserade objektiv

C 400D + 17-85 IS 11548:-
C 400D + 17-85 IS + 70-300 IS 22240:-
N D40 + kitobjektiv 18-55* + 50-200VR 7590:-
N D40x + kitobjektiv 18-55* + 55-200VR 9785:-
* Nikon har inget 18-55 VR (ännu)

/Peder
I princip håller jag med Peter men jag har två invändningar:
1 - Att ange priser utan att ange källan kan vara väldigt förvirrande eftersom priserna varierar.
2 - Varför försvann Olympus i sammanställningen? E-400, E-410 och E-510 tycker jag är alldeles utmärkta. E-400 är på väg ut (ersätts av E-410) och kan hittas för väldigt bra priser nu. Enligt vad jag har förstått så är Olympus kit-objektiv bland de bättre och Olympus sensorrengöring är tydligen den enda som får någorlunda godkänt i tester.
OBS: Jag är inte helt opartisk eftersom jag har en Olumpus E-400 med båda kit-gluggarna som jag är väldigt nöjd med.

---/Thomas

Ursäkta mig så mycket. Självklart ska Olympus vara med i diskutionen!

Priserna har jag hämtat från prisjakt.

O E410 + Kitobjektiv 14-42 6614:-
O E410 + Kitobjektiv 14-42 + 40-150 7575:-
O E510 + Kitobjektiv 14-42 7742:- *
O E510 + Kitobjektiv 14-42 + 40-150 8590:- *
*Inbyggd bildstabilisator i huset

/Peder

Ett tag var Pentax förstahandsval, numera är Olympus E410/E510 de starkaste kandidaterna.

Både Canon och Nikon har ju bra instegsmodeller, men för tillfället anser jag att de inte ligger i topp i instegssegmentet. Bildkvalitetsmässigt är många kameror väldigt lika (se ex dpreviews jämförelse mellan 400D, D40x, E410) det som ofta skiljer är finesser och inställningsmöjligheter.

Men sådant kan ändras fort, när nya modeller introduceras.

Tycker att det diskuteras väldigt mycket Canon vs Nikon, kanske naturligt då de är stora på DSLR och det finns stort utbud på beg marknaden. Själv rekommenderar jag att följa tester och välja kamera efter pris/prestanda/användarvändlighet istället för gå efter "massorna".

Det är nog lättast att hitta objektiv och tillbehör, nya som begagnade till Nikon och Canon.

Skillnaderan mellan prestanda och kvalitet mellan "instegskamerorna" är så liten att man ska nog titta på andra egenskaper än hos själva kameran om man ska välja någon av dem.

Förmodligen skulle jag välja en kamera med antiskak i huset om det vore aktuellt i dagsläget.

Jag säger: Canon, Nikon och Pentax.

Olympus åker bort automatiskt då de inte har möjlighet till FF-sensor och befinner sig i en återvändsgränd med sitt 4/3-sysstem.

Sony vet jag inte vad jag ska tro om ännu, om dem är nånting att satsa på tror jag när jag ser ett konkurrenskraftigt proffshus. Nu är det förvisso inte allt, men nog så viktigt om man har ambitioner och inte vill behöva byta system längre fram.

Pentax: Tycks va på rätt spår efter att ha tagit för lång tid på sig. Att man kan använda deras mellanFormatsLinser på 35-mmFormatet ser jag som en fördel.

Nikon: Håller på och velar runt alldeles för mycket. Att man ska behöva välja Kodak SLR/N som bygger på det rötna F80-huset, om man vill ha FF är en skamm. Vad som är än mer pinsamt är att bildkvaliten slår D2X.

Jag tror nog att Nikon kommer med en FF-kamera, frågan är om den kommer i tid.

Canon: Har sitt på det torra för tillfället, dock skulle dem behöva några riktigt bra vidVinkelLinser. Som läget är nu väljer många att använda Zeiss-linser med adapter på deras FF-hus.

Mamiya: En intressant aktör som erbjuder digitalt mellanformat till ett inte alltför hutlöst pris. Linserna påstås hålla god kvalitet också.

Vad dem ska göra är att: Introducera en riktig instegsModell i mellanformats-segmentet, likt Canons drag när dem släppte 300D. Den lär knappast bli lika billig, men kommer garanterat att locka över användare, och Mamiya får sälja fler linser.

Det är BS att mindre sensorer (a la cropped formats och 4/3) skulle innebära en återvändsgränd. 35 mm FF ger mer ljus, visst, men man får betala med lite mer distortion och vignettering. För den enskilde med speciella behov kan det ju vara så att man måste gå 35 mm FF, men inte för marknaden totalt. Här kommer en kärnfråga; vilken bildkvalitet är "tillräckligt bra" för den stora marknaden? Jag misstänker att den redan är tillräckligt bra i cropped-format.

Thomas_A skrev:
Det är BS att mindre sensorer (a la cropped formats och 4/3) skulle innebära en återvändsgränd.

Inte alls, Olympus tror jag leder leder brusligan för digitala systemkameror. Iaf efter att ha läst såväl svenska som Dpreview's tester av nyare systemkameror.

Ska bli intressant att se om E-2 kan ändra på det, jag är dock skeptisk. Dem måste själva ta tag i sensorUtvecklingen och inte förlita sig på Sony.

Med tanke på hur p

Mätningarna D40x, EOS400D, E-410 visar inte att E-410 är brusigare, dock att den har för hög default brusreducering. Men med Olympusen kan man ställa brusreduceringen och med sänkt reducering får man istället väldigt detaljrika bilder men något mer brus. Skillnaden i bildkvalitet mellan kamerorna är negligerbar, IMO. Skillnaden mellan dessa kameror är handhavande (subjektivt) och funktioner (objektivt). Ang. färgåtergivningen har jag bara sett ett IMA-test av E-410 och det visade på väldigt korrekt återgivning.

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/page25.asp

schaki skrev:
Jag säger: Canon, Nikon och Pentax.

"Nikon: Håller på och velar runt alldeles för mycket. Att man ska behöva välja Kodak SLR/N som bygger på det rötna F80-huset, om man vill ha FF är en skamm. Vad som är än mer pinsamt är att bildkvaliten slår D2X."

Men D2x har i många fall en bättre bildkvalitet än MKII:an, i alla fall upp till 400iso. Då är Kodaken bättre än MKII:an också?

Jag tror nog att Nikon kommer med en FF-kamera, frågan är om den kommer i tid.
Fortfarande är det inte formatet på sensorn som ger bildkvaliteten, utan det är optiken och tekniken bakom sensorn som gör det stora lyftet..

Canon: Har sitt på det torra för tillfället, dock skulle dem behöva några riktigt bra vidVinkelLinser. Som läget är nu väljer många att använda Zeiss-linser med adapter på deras FF-hus.

Precis tvärt om faktiskt. Canon tappar stort till Nikon på det så viktiga amatör/entusiast segmentet just. Canon har aldrig tappat marknadsandelar i sådan fart som nu.
Ytterliggare ett bevis på oron hos Canon är att de börjat tillverka 350D igen... Om man skall hårdra det hela så har Nikon tre storsäljare D40/D40x/D80, Canon har 400D… Även D200 säljer betydligt mer än 30D och 5d tillsammans. Att sedan Pentax spottat upp sig rejält med K10D och K100 gör ju inte livet lättare. Jag tror att 2007 blir ett brutalt Nikon år!

Hälsningar

Adam

Har Canon själv, är helnöjd med det!
Tror dock att t.ex. Pentax är ett bra köp med sin inbyggda bildstabilisering, inte att underskatta!
Nikon gör ju bra kameror, mycket glas att välja på, dock lite dyr efter prestandan på vissa objektiv! (Ej så insatt i priserna egentligen:)
Jämförde Nikons 17-55 2.8 mot Canon 17-55 2.8 IS.
Trots att Canon-gluggen har IS och dessutom är skarpare så kostar den ca 10.000 mot ca. 15? för Nikons!? Man får nog betala lite för märket tror jag.. :)

Man ska ju alltid se till pris/prestanda då man snackar amatörfoto tycker jag, och det kan hända att Canon är bäst, eller Nikon kanske, men smartaste köpet för många kan lätt vara Pentax, eller Olympus?
För den summan de flesta vill punga ut så får du inget stabiliserat objektiv med Canon, sen har väl Pentax t.ex. vädertätning, eller minns jag fel?

Jag vill slå ett slag för dom mindre aktörerna i a f!

Mvh
Micke

Pentax, för att det är coolt med bakåtkompabilitet med gamla objektiv, för att de har en ljus sökare och för att huset har inbyggd bildstabilisering och är den mest prisvärda instegskameran. Enkelt som en plätt.

(Har en Minolta D5D nu och är väldigt förtjust i min kamera, men jag hade Minoltagrejer innan också.)

/Pia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar