Annons

Vilken telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Finnes
En D700
max 25kkr
4-6 Roddregattor

Sökes
Teleobjektiv med autofokus.
Telezoom med ett minvärde på max 300 och maxvärde på min 500.
Handhållet måste funka.

Många plusspunkter ges
Bildstabilisator
Robusthet

Efter att ha tittat runt lite har jag hittat endast 4 kombinationer

Jag listar dom i ordningen som jag tror är bäst för mig

1. Sigma 150-500 f5-6.3 DG OS HSM
2. Sigma 120-300 f2.8 EX DG HSM och en dubblare
3. Sigma 50-500 f4.5-6.3 APO DG OS HSM
4. Tamron SP AF 200-500 f5-6.3 Di LD IF

Har någon erfarenhet av dessa eller finns det andra bättre alternativ.

/Karl
 
Glöm inte Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS funkar mycket bra.. har läst att det ska vara bättre skärpa än 50-500mm men jag har inte provat det

Mycket nöjd med mitt 120-400 som har en snabb AF på min D90.
 
Glöm inte Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS funkar mycket bra.. har läst att det ska vara bättre skärpa än 50-500mm men jag har inte provat det

Mycket nöjd med mitt 120-400 som har en snabb AF på min D90.

400mm är lite för lite 500mm är även det i kortaste laget, många gånger är det närmare 2km man skall täcka. Givetvis är dom sista 500m mest intresanta, så jag brukar placera mig en 300m från målet. 400mm ger lite för lite brännvidd för att klara det. Det som ligger närmast till hands just nu är 150-500 och en D300. Skärpan behöver inte vara 100%, men den får inte vara dålig.

/Karl
 
Hur lång tid har man på sig under ett race, och hur mycket action är det?

Jag tänkte att en fast 300 plus en 2X teleconverter kunde ha varit något, om man hinner ta bort den medan båtarna närmar sig utan att missa något?
 
Hur lång tid har man på sig under ett race, och hur mycket action är det?

Jag tänkte att en fast 300 plus en 2X teleconverter kunde ha varit något, om man hinner ta bort den medan båtarna närmar sig utan att missa något?

Antingen står man på land på något strategiskt ställe och då behöver man anpassa brännvidden ganska drastiskt hela tiden. Man får anpassa avståndet till stranden till sin lägsta brännvidd.

2km tar mellan 6 och 9 minuter lite beroende på båtstyp och dom sista 500m vill man gärna inte vara obeväpnad någon gång alls. Dom senaste regattorna har jag fotat med 500mm till att börja med och har sedan bytt till ett 70-210 när båtarna börjat närma sig har själv förflyttat mig mellan 500m och 200-300m från mål. Jag har då stått mer eller mindre precis vid vattnet och har varit ner på en ca 100-150mm när båtarna precis har passerat.

Andra gånger sitter man i en gummibåt som åker efter roddarna, då är problemet att pricka rätt då båten brukar skutta rejält och man försöker träffa roddarna med en 200mm.

Ljuset är sällan problem då reggator oftast är mitt på dagen mitt i sommaren. Så det brukar sällan bli suddiga bilder pga av rörelseoskärpa. Manuell fokus är inte möjligt då man sitter i båten efter som man för det mesta behöver en hand till att hålla i sig med.

Bilderna har sedan varit tvugna att cropas ganska ordentligt när avståndet stigit.

Så ett 100-3000 autofokusobjektiv som man kan handhålla hade varit optimalt.

/Karl
 

Fast dom växer inte på träd. :( Det är därför jag börjat titta efter andra alternativ.

Nikons 1200-1700 f5.6-f8 och ett 150-500 hade varit optimalt, då hade jag nog kunnat täcka större delen av banan från ett ställe och där kunna ha 1200-1700 objektivet på ett stativ. Då hade mitt problem bara varit att 1700m luft sällan är helt klart.
Tyvärr är 1200-1700 objektivet svårfunnet och förmodligen löjligt dyrt om man väl skulle hitta ett.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.