Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken teleoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är inte oseriöst.
Problemet är att för att få en högre optisk kvalité så kostar det.
Det är inte alla förunnat att lägga förmögenheter på hobbyutrustning.
Jag har ett förslag.
Äger du en blixt?
I så fall så kan man rigga kamera och blixt för att plåta vid fågelbordet.
Då behöver du inte köpa ngt objektiv alls.
Jag har inget exempel att länka till men det kanske ngn annan i tråden har.

Nej det är inte oseriöst.
Problemet är att för att få en högre optisk kvalité så kostar det.
Det är inte alla förunnat att lägga förmögenheter på hobbyutrustning.
Jag har ett förslag.
Äger du en blixt?
I så fall så kan man rigga kamera och blixt för att plåta vid fågelbordet.
Då behöver du inte köpa ngt objektiv alls.
Jag har inget exempel att länka till men det kanske ngn annan i tråden har.

Har man trädgård och är beredd att lägga ned en del tid kan ju dessutom en hel del småfåglar tränas att bli handtama, eller åtmintone 100mm macro tama. Det enda som behövs är tid stora mängder tålamod och lite fågelmat.

Har man trädgård och är beredd att lägga ned en del tid kan ju dessutom en hel del småfåglar tränas att bli handtama, eller åtmintone 100mm macro tama. Det enda som behövs är tid stora mängder tålamod och lite fågelmat.
Tidningen Foto hade en hel artikel om ämnet o visade bilder från en fotograf för ett par år sedan som pysslade med sånt.
Ngn annan kanske kommer ihåg hans namn?

.
...
Jag är inte ute efter något dräparobjektiv för "proffsfoto". Vad jag behöver först och främst är längre brännvidd och lite bättre skärpa än vad jag har idag.
Jag har ingen möjlighet att lägga över 10 papp på ett objektiv, hur gärna jag än skulle vilja. Hustrun gav mig onda ögat när jag svarade "runt 5" på vad ett nytt kostar.
Sen må det låta oseriöst eller glöttigt, men vad jag kommer att använda det mycket till är fotograferande av småfåglar i egna trädgården. Självklart följer det med i skog och natur, men det är en bonus.
Hoppas detta rätar ut några frågetecken.

Henrik

Dålig taktik, säg uppåt 50 istället och hon blir glad när det bara kostar 20.
Nja, men med ett stativ och fjärrkontroll kan du ta en del bilder.
Men bäst är nog att låta fåglarna vänja sig vid dig och kanske använda 100 makro, men jag tror mera på 55-300 zoomen jag gav länk till.

Nybörjarerfarenheter

SJälv började jag med en K50 för 3 år sedan, som e ett år blev en K3.
En Sigma "bigma" 150-500 blev e ett år en DA*300 med Telekonverter x1,4.
Bigma var handlad som ett test för om jag skulle fortsätta med fågel & natur. Och visst funkar den för att identifiera fågel men skärpan kom först med DA*300. Den är ett stort lyft uppåt. Sen har man mkt att lära ang hur man närrmar sig fågel etc...
Enda nackdelen hittils med fast tele är att det finns en inlärning för att sikta rätt. Du kan ju inte zoomande leta.
Allt handlat begagnat så typ halva nypriset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar