Annons

Vilken telekonverter till Minolta 80 - 200/2.8 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Såg på Photographyreview.com att Minoltas egna telekonvertrar 1,4X och 2X APO II Pro inte fungerar tillsammans med objektivet Minolta AF 80-200/2.8. Vilka konvertrar passar då frågar man sig? Någon som kan tipsa om billiga eller prisvärda telekonverterlösningar som passar och vilken bildkvalitet de ger?

Mycket tacksam för svar.

Skumt...mycket skumt... har inte minolta själv men det låter skumt..

Hursomhelst.. Kenko PRO 300 är nog det enda alternativet till den gluggen. Hur är det bakersta linselementet placerat??
Direkt vid bajonetten eller en bit in?

Håller med Jeppe att Kenko PRO 300 är nog enda alternativet.
Jag har hört att den convertern är bra i 1,4X. Den längre varianten 2X försämrar autofokusen och ger inte fullgod skärpa i hörnen, så mitt råd blir 1,4X som även kommer att bli mitt inköp till Nikkor AF 80-200/2.8.

jeppe: Vet ej, tyvärr. Har inte införskaffat objektivet ännu utan behöver av förklarliga skäl veta vilka möjligheter den har innan eventuellt köp sker.

Cyberphoto skriver:

"Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 till Minolta AF (passar optik med fast brännvidd över 300mm, ej zoomar)" :Sigh: Något måste väl passa ändå.
:(

Daniel, får jag föreslå Sigmas EX 70-200/2.8 APO till dig istället...

10995:- hos scandinavianphoto med 2x konverter (sigma EX) 13800:-

eller gör som jag, beställ från www.internet-photo.de

EX 70-200/2.8 + 2x EX konverter = 999€ ungefär 9400-9500:- med frakt. Jättebra att ha och göra med.

jeppe: Ja, det får du och jag tackar för tipset. :)

Har jag förstått det rätt att det inte finns någon konverter som passar med objektivet eftersom det har ett utskjutande bakre linselement? Det är med andra ord bara att glömma att använda konverter till objektivet?

Kenko fungerar!

Kenko Pro 300 1,4X/2.0X passar utmärkt på 80-200/2.8G objektivet. Med bra bildresultat enligt folk på Yahoo's Minolta group.

Jag kan rekomendera att söka i http://groups.yahoo.com/ om Minolta relaterade tekniska funderingar. De har testat och provat det mesta där!

/Michael

Min fotohandlare rekomenderade också kenko pro. Anledningen till att minoltas egna konvertrar inte fungerar är för att linselementen garanterat kommer att krocka och därmed förstöra både konverter och objektiv.

13000:- för en konverter verkar lite dyrt, även om man får med ett objektiv på köpet :)

Mvh
Maverick

Minolta kommer med nya konvertrar som passar med zoomarna senare i vår. Källa är Foto om jag inte missminner mig.

/Maverick

Maverick skrev:
Minolta kommer med nya konvertrar som passar med zoomarna senare i vår. Källa är Foto om jag inte missminner mig.

/Maverick

Hur har det gått? Har dom kommit med nya konvertrar. Håller på att titta på Minoltas 28-70/2,8 G + Minoltas 2x konverter. Funkar dom ihop nu? Eller ska jag sattsa på att behålla min Kenko konverter?

Jo, de har kommit fast det är väl beställningsvara på de flesta håll gissar jag. Jag har heller inte hört annat än att de passar till samtliga gluggar. Är själv intresserad av en om jag inte ska byta till Canon.

Mvh
Maverick

Minoltas nya telekonverterare kom i höstas.

ScandinavianPhoto har dem t. ex Lagerstatus är förvisso 'Beställd från leverantör' men enligt Minoltas hemsida ska konverterarna vara "tillgängliga" sedan september förra året.

MinoltaEurope.com skrev:
The teleconverters are compatible with the telephoto SSM lens functions as well as the functions of the D series lenses. The new SSM technology is designed to enhance the performance of Minolta SLR cameras from the Dynax/Maxxum 7 onwards. Other Minolta lenses are also compatible with these teleconverters.

Senast ändrad:
När det gäller Scandinavian Photo är det nog något fel på deras leveransbesked just nu. På t.ex alla Hasselblad objektiv och Minolta dyraste 600 tele står det "beställt från leverantör". Det skulle bli ett saftigt lager(värde)!

Det är nog inget fel för så brukar det stå på vissa typer av varor. Verkar mera vara nått slags egovärde och nån form av reklam från deras sida.

Vet inte om de vill verka större än vad de redan är.

Mvh
Maverick

Det är minoltas motsvarighet till USM. Tror det står för SuperSonicMotor eller nått sånt löjligt. Finns vad jag vet bara på två objektiv än så länge.

Mvh
Maverick

Finns det ingen icke-SSM konverter som passar 80-200 APO G (utan SSM)? Inte ens pirat?

Det har ju hänt en del sen tråden startade =)

Känns ju surt att ge så mycket för en konverter.. Då kan man ju lika gärna köpa ett digitalt hus och få brännviddsförlängningen ;D

Jo, fast jag dels fungerar ju minoltas senaste för alla objektiv, dvs även de utan SSM.

I övrigt så tillverkar Kenko konvertrar i två versioner, en enklare och en pro. Även pro-versionen är mycket billigare än Minoltas egen och du sparar väl iaf en 2000-2500:- tror jag. Den enklare versionen ligger runt 1500:- om jag inte minns fel.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar