Annons

Vilken systemkamera ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

room

Aktiv medlem
Hej..

Jag är i valet av att köpa en ny kamera. Jag har fotat en hel del analogt för några år sedan och äger en Canon EOS 5 med ett 28-80 och ett 80-200 objektiv. Förra året investerade jag i en digitalkamera (IXUS 400) och EOS 5'an blev liggandes i väskan. Nu känner jag ett behov av systemkamerans känsla, men vill inte börja fota med film igen. Jag har ju som sagt två obketiv och har alldtid varit nöjd med Canon (förutom programratten på EOS 5'an då). Sen har jag en blixt också (passar den till Canon EOS digitala kameror??)

Jag behöver tips om vilken kamera jag ska köpa. Jag fotar mest allround och situationsbilder. Är mycket ute på sjön på somrarna.

Jag har kikat lite på Canon 300D och tycker att den verkar OK.

Ge mig tips och råd tack!
 
Har du redan Canon-objektiv är ju valet s a s redan gjort. Blixtarna funkar fullt ut endast om det är en EX-blixt.
 
blixten

Är en speedlite som jag haft till min EOS 5'a. Kan inte beteckningen på den nu men jag hoppas att den fungerar.

Då får det väl bli en 300D då.. Beställer den hos Dustin idag så kommer det bli julafton imorgon!

Fler tips och råd är välkomna.
 
Om du har en lite nyare dator med USB2 så skulle jag råda dig att skaffa en USB2-kortläsare också. Det går betydligt snabbare att tanka bilderna från kortet via den, och så behöver du ju inte köra på kamerans batterier heller.
 
pcmcia

jag har en cf-kortläsare till min laptop. Ett PCMCIA kort som man stoppar in kortet i. Jag använder det idag till min Canon IXUS och det fungerar bra...

Hur många bilder kan man ta med 300D om man vill ha bra kvalitet och full upplösning? På ett 256MB kort?
 
room skrev:
Jag har kikat lite på Canon 300D och tycker att den verkar OK.
Det är ett bra val, men vore jag du skulle jag ändå lägga till de extra tusenlapparna för att få en 10D. Huset är betydligt mer robust och är inte så bantat i funktion.

Sensorn är dock densamma så i de flesta situationer får du likvärdig bildkvalitet.

/G
 
Jo det är klart. Men med tanke på att tekniken inom digitalkameror går så fort fram så kanske jag får köpa en ny kamera med 12-15 Megapixel inom ett par år för samma pengar...

Jag har en fråga dock, hur lång tid från att man har tagit en bild med 300D, kan man ta nästa? Hur snabb är bildprocessorn? Jag vet att man kan ta bildserier (max 4 bilder) men hur lång tid om man ska ta en och en?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.