Annons

Vilken storlek på baljor behövs för 30x40 kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Kanske är det en dumm fråga, men jag är osäker på hur måtten på baljorna anges. Passar en 30x40-balja bra till 30,4x40,6 cm kopior (osäker på måtten) eller är det så att man måste gå upp till 40x50 cm på baljorna för att det ska gå smidigt att slabba med kopiorna?

Jag vill gärna undvika att behöva dra/lyfta kopiorna igenom kemin i baljorna, så det är väl bäst att kolla upp det innan man köper baljor... :)

Det räcker med att använda en "30x40"-skål. Den är tillräckligt stor. Har du större skål blir det bara otympligt.

Jag anser att det är mycket smidigare med en storlek större skål, alltså 40x50 cm. Om du arbetar med fiberpapper är det stor risk att du får veck eller brott på ytan i en liten skål.

Tänk på att ha tillräckligt mycket vätska i skålarna, 4 liter är lagom i 40x50-skålar.

Här råder tydligen olika skolor när det gäller framkallningsskålar. Själv använder jag så små skålar som möjligt så att jag slipper blanda så mycket framkallare. Det blir bara jobbigt att agitera skålen när den väger mycket. Jag brukar blanda 2 liter i 40x50-skålar när jag gör 40x50-kopior. Har aldrig haft något problem med vikta papper. Jag använder Paterson-skålar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto