Nej, jag är tämligen säker på att de inte förstod någonting av vad de pratade om ... Tyvärr faktiskt inte så ovanligt bland bildbeställare. De tittade antagligen först på antalet pixlar och tyckte sedan att bilden såg mycket mer detaljrik ut när den hade fler pixlar.
Men man får nog betrakta det faktum att de ändå kikade på antalet pixlar och inte bara på filstorleken som ett steg i rätt riktning. I samband med artiklar jag skriver frågar jag ofta efter högupplösta produktbilder från reklam- eller PR-byråer. Själv har jag två gånger varit med om att få en för liten jpg-fil, när jag då frågat efter en större har de bara sparat om den som tiff eller bmp och skickat igen - den är ju större ... I kilobyte ...
Flera kollegor har råkat ut för samma sak.
Det finns oerhört mycket kanonduktiga och skickliga människor som beställer och hanterar bilder, men det finns tyvärr också en förfärande mängd människor som jobbar med sådant och som inte har en aning om vad det pysslar med.
En annan av mina favoriter var ju när jag skulle leverera en hel packe bilder till en (ändå ganska ganska stor) lokaltidning ute i landet (inga namn). Jag pratade som hastigast med en av dem som layoutade artikeln, huvudfrågan var diverse funderingar kring liggande/stående bilder. Men jag passade även på att dubbelkolla om de ville ha bilderna levererade som Adobe RGB eller sRGB (samma bilder skulle vara med både i tryck och på webb). Svaret blev en tankfull tystnad och sedan ett mycket tvekande ... "Vi brukar oftast få jpeg-bilder ..."
Jag skickade som sRGB