Annons

Vilken sportblixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pedal

Ny medlem
Hej. Jag har börjat fundera på att köpa en extern blixt till min Canon Eos30D . Jag är ute efter en blixt som har snabb uppladdning ( ev användas till serie? ) o kan byggas ut (typ slav). Jag hade tänkt att använda den till sport foto. Så som jag har fårstått så är kanske inte Canons blixtar de bästa ? Eller?.
Om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig i denna fråga ? Mvh Matte
 
Bäst och/eller billig....

Canon's EX-blixtar är nog av de absolut bästa till en 30D med E-TTL II. Vet inte vart du har hört motsatsen?
Men det finns alternativ. Metz nya flaggskepp 54MZi är ett alternativ; om ledtal 54 räkker för ditt användande. Det finnas vel oxå Metz 76MZi stavbliz.

Jag kör ST-E2 och 2 slavar EX580 om det behövs. Dekker de flästa behov.... och funkar utmärkt;men det kostar ju lika mycket som kamran :)
mvh Erik J......som inte har problem med batteriluckan......
 
sunpak 555 är den vanligaste förekommande blixten när det gäller skate iaf, den funkar att köra sekvenser med när man ställer ner styrkan en del, kraftfull och kopplas med pc koppling.
kort lystid är endå det du är ute efter för att få riktigt skarpa bilder +1/1000, ej slöare.
så kolla "flash duration"
den här http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58447 ska ha 1/1000 i lystid men jag har aldrig prövat den så jag kan inte säga säkert.
 
boon skrev:
självklart ; )
aldrig mindre än 3

Beror på vilken gren ska du fota
Jag har sett endast vid prisutdelningar eller efter att tävlarna ha kommit till mälet (friidrott, simning etc). Inomhus gäller utan blixt, du får inte störa spelarna, t ex i många länder arrangörerna tillåter inte att publiken ha med kompaktkameror, endast de riktiga proffsfotografer får fota, självklart gör de utan blixt.
 
IM Sthlm skrev:
Beror på vilken gren ska du fota
Jag har sett endast vid prisutdelningar eller efter att tävlarna ha kommit till mälet (friidrott, simning etc). Inomhus gäller utan blixt, du får inte störa spelarna, t ex i många länder arrangörerna tillåter inte att publiken ha med kompaktkameror, endast de riktiga proffsfotografer får fota, självklart gör de utan blixt.

Brädsporter!!

Robin här en utmärkt skateboardfotograf, och han jobbar mycket med blixt.

Har själv skaffat mig Lumedyne grejjer för att fota brädsporter med. Dyrt och snabbt.
 
Det finns ett antal sportsgränar......

Innomhus är ju oftast elen påslagen........Det är ofta mycket värre utomhus; specielt natten mellan 1.november och 31.april :)
Jo, man måsste nog ofta blixtra till...
 
IM Sthlm skrev:
Beror på vilken gren ska du fota
Jag har sett endast vid prisutdelningar eller efter att tävlarna ha kommit till mälet (friidrott, simning etc). Inomhus gäller utan blixt, du får inte störa spelarna, t ex i många länder arrangörerna tillåter inte att publiken ha med kompaktkameror, endast de riktiga proffsfotografer får fota, självklart gör de utan blixt.

Var på en basketmatch med Solna och nåt annat lag.
En del Proffsfotografer där och de hade bautablixtar
uppsatta på väggarna, styrda med såna där radiomojänger.

Och det blixtrade duktigt när de tryckte av.

(Sprang själv på kortlinjen och fotade och kände mig
liten bredvid deras långa vita stuprör ;-)
 
Mitt tips är att köpa en 580 ex och batteripacket CP-E3.

Du får snabbare uppladdningstider och betydligt fler blixtar innan batterierna tar slut. Spring och köp!

MVH

Johan
 
Härligt

Härligt att ni engagerat er i min fråga. Jag ber om ursäkt om min sk "sportfoto" fråga var luddig. Men ni fattade vinken med frågan. Det är cykel som gäller för mig ( med dålig belysning ). Även Novemberkåsan väntar ju runt hörnet (Enduro tävling dag o natt ). Jag tackar för era svar. Det blir en 580 blixt. Mvh Matte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.