Annons

Vilken skulle DU välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Ska ha ett nytt objektiv till jul som ska användas till porträtt. Sitter och väljer mellan två objektiv:

Objektiv A: Bättre optiskt än B, 70mm, mer kvalité, F2.4, dyr.

Objektiv B: Sämre optiskt än A, 50mm, F1.4, billig.

Frågan är nu, vilken skulle ni köpa?
 
Ni gör det inte lätt kan jag lova...

Damoor varför skulle du välja A?

Mads: Skulle du ta B även fast det är mindre skarpt, sämre kontrast etc?

I mitt tycke gillar jag 70 mm mer än 50mm, vad säger ni? Är inte 50mm väl kort för personliga porträtt? Man vill ju inte stå med kameran rakt i ansiktet på modellen...inte minst för förvrängning men också för att modellen inte kanske tycker det är så trevligt.
 
Mmm Tamron 90mm 2.8..

köpte jag för ett tag sen, ett mycket bra objektiv både som porträtt och macro. Den är snabb och superskärpa över hela bilden. Jag använder den till min pentax K10, jag skulle om jag orkat vänta se på Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro.
Lennarth
 
Re: Mmm Tamron 90mm 2.8..

Lennarths skrev:
köpte jag för ett tag sen, ett mycket bra objektiv både som porträtt och macro. Den är snabb och superskärpa över hela bilden. Jag använder den till min pentax K10, jag skulle om jag orkat vänta se på Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro.
Lennarth

Du känner inte att f2.8 är för litet? Det är den enda anledningen till att jag inte bestämt mig helt för DA 70 limited.
 
Hej Martin,

Vad menar du med för litet? men det är förstås ju ljusstarkare "desto" bättre. Normalt är väl skärpan bäst mellan 5,6-8.0. Men självklart ska priset balanseras med, kvalite, hanterbarhet och känslan.
Lennarth
 
Re: Hej Martin,

Lennarths skrev:
Vad menar du med för litet? men det är förstås ju ljusstarkare "desto" bättre. Normalt är väl skärpan bäst mellan 5,6-8.0. Men självklart ska priset balanseras med, kvalite, hanterbarhet och känslan.
Lennarth

jag menar främst om du någon gång känt dig begränsad med F2.8 där du verkligen skulle vilja ha f1.4 med avseende på skärpedjup?
 
Re: Re: Hej Martin,

Martin-B skrev:
jag menar främst om du någon gång känt dig begränsad med F2.8 där du verkligen skulle vilja ha f1.4 med avseende på skärpedjup?

Tänk på att skärpedjupet för en 50/1.4 och en 100/2.8 är den samma.

För att återkomma till din orginal fråga så har jag precis sålt mitt FA50/1.4 och ett DA70/2.3 är på väg. Skillnaden i skärpedjup känns minimal IRL och tänk på att DA70 är skarpt vid full bländare.

Sen har du rätt i att en 50 ofta kan vara lite kort om du tar huvud/axel bilder. Avslutningsvis vet jag inte om jag håller med om att FA50/1.4 är sämre optiskt än DA70. Problemet med 50an är att man "måste" blända ner precis som med all 50or för SLR kameror.

Kan du lägga de extra pengarna för DA70 så tror jag inte att du kommer att ångra dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.