Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken ska man välja..??

Produkter
(logga in för att koppla)

.di

Aktiv medlem
ska införskaffa mig en objektiv som jag kan zooma ganska frisk zooma med.. har tänkt att komplettera min "Canon Objektiv Ef 28-90/4-5,6 DC" med en 70-300 eller 75-300.. max 3000kr.. får det kosta..

kollat runt lite.. kollade mest med

Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 III..// med eller utan Usm..??

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II..??

eller..

Tamron Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6LD macro..??

för och dackdelar är bara att lägga upp.. kommer att läsa alla's inlägg.. men som sakt vilken av dessa 3 är "bäst"..??

P.S. och en rekommendation till en blixt skulle vara bra.. har en Canon EOS300..

Senast ändrad:
ens EOS 300V, 300D? eller vad? :)

Hmm jag hade nog köpt Canon objektivet. Men kolla upp lite tester på internet, finns alltid folk som testar objektiv å sånt.

Det e bara att söka på Google så hittar du säkerligen allting du behöver. tror inte det är så mycket problem med det faktiskt :)

MvH

Martin!

en till fråga.. vågar man på att köpa objektiv nere längre söder ut.. alltså jag menar är det ofta det är problem med objektiv.. var nere i Gran Canaria förra året.. kollade då en sigma 28-300.. tror jag att det va.. priset var typ ca 2000SEK.. tycker att det var ett bra pris men köpte aldrig.. =( men nu undrar jag om det är ofta det är problem.. lite svårt att åka till semster stället och byta ut den annars..

Same same, but different.. kanske man skulkle formulera om det som vilken av dessa tre som är minst "sämst" ?? ;)

Nej.. allvar nu.. I princip alla de du räknar upp ger likvärdig prestanda, eller åtminstonde knappt synbar skillnad. Alla har ganska dålig prestanda efter 200mm.

Varför inte titta på Canons lite nyare 90-300/4.5-5.6 som uppvisar lite bättre prestanda än 75-300 gör, speciellt över 200mm (och det är väl därför du bill ha ett).

Men att tänka på med dessa budgetobjektiv är att i princip alltid blända ned ett eller två steg för att få bästa skärpa.

mm.. det är just de högre zoom som jag är utefter.. =) så en Canon 90-300 är att rekommendera..

enda som säger för sigma är bara att den har macro eller..??

har inga större erfarenheter med fotografering.. därav vill jag inte lägga för mycke pengar på nåt som jag "än så länge" inte har nåt nytta av.. =P

men vill ändå ha en zoom.. =) jepp.. får ge mig av att köpa en Canon 90-300..

eller är macro så nödvänlig..?? vet att jag är amatör.. ni får ursäkerta mina amatör frågor.. =)

Hej,
Köp inte Canon 75-300/4-5,6 III, jag har det. Det är inte något höjdarbojektiv. Känns mycket plastigt och zoomen kryper dirket ut till 300 mm när man bär det.

Har en kompis som köpte sigmas motsvarighet med APO glas. Klart bättre byggt, om det är bättre skärpa kan jag inte uttala mig om men jag har svårt att tro att sigman skulle vara sämre.

ANNONS