Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
hej
jag har kollat ut några digital kameror jag skulle vilja ha. nu är frågan vilken ska man välja? vad tycker ni. kommentera gärna varför!


Olympus C-740 Zoom
3.3 megapixlar, 10x optisk zoom, 3x digital zoom, USB, internt
http://www.nomatica.com/index.asp?D...=photo/c740uzSE.htm&Provenance=pricerunner_se

----
----

Kodak EasyShare DX6490
4 megapixlar, 10x optisk zoom, 3x digital zoom, USB, securedigital
http://www.pixmania.com/se/se/33058/art/kodak/easyshare_dx6490.html?srcid=85

----
----

Hewlett Packard PhotoSmart 945
5.1 megapixlar, 7.18x optisk zoom, 7x digital zoom, USB, securedigital
http://www.pixmania.com/se/se/32937/art/hp/photosmart_945.html?srcid=85

----
----

Kodak DX7630
6.2 megapixlar, 3x optisk zoom, 4x digital zoom, USB, multimedia
http://www.pixmania.com/se/se/44437/art/kodak/easyshare_dx7630_zoom.html?srcid=85

----
----

Fujifilm FinePix S5000Z
3.1 megapixlar, 10x optisk zoom, 2x digital zoom, USB, xd-picture
http://www.pixmania.com/se/se/34340/art/fuji/finepix_s5000.html?srcid=85

----
----
 
Hej Oskar. Får jag vara besvärlig och fråga tillbaka. Det du kan beskriva lite är:


Vad kan du om foto?

Vad vill du göra med kameran?

Hur länge tror du att du kommer att ha den innan du vill byta upp dig?

Vet du om du verkligen kommer att lägga ned all tid det tar att lära dig att fotografera bra. Brukar du vara passionerad och envis i åratal?

VIll du bra spara på fina minnen eller vill du skapa fina bilder?

Beskriv lite hur du funderar så kanske det blir lite lättare att svara.
 
Hej!
Jo det är klart du ska få svar på dom frågorna, är ju faktiskt ganska viktigt.
Vad jag kan om foto? Ja jag har fottat i ungefär 4 år med min Nikon EM som jag övertagit av min mamma. Jag har läst fotokurs när jag gick på gymnasiet och lärde mig grunderna. Men sedan har jag inte direkt gjort några försök att utöka mina kundskaper. Det jag gjort är att ha fotat en hel del men på grund av min låga inkomst så har framkallning varit ett dyrt projekt.

Varför jag söker en digitalkamer är för att jag dels ska komma undan från framkallningen samt att jag vill ha en kamera att ta fram när jag är ute och reser och ta lite snabba bilder när jag inte riktigt har möjlighet att bära med mig min vanliga system. Som till exempel så åker jag ut och seglar om en vecka. Då hade en digitalkamera varit bekväm att ha. Jag hade tagit med mig min system ändå för att ta dom där lite speciella fotografierna som känns bra. Men tagit lite skoj bilder med den digitala men även ha möjlighet att ta bilder som kan bli något att spara kanske till och med kopiera upp.

Troligt vis kommer jag vara nöjd med den digitalkamera jag köper, hoppas jag iallfall. Att byta upp mig tror jag inte jag skulle göra. Då ligger ett byte av System mycket högre.

Har ju fotograferat nu ett tag och lärt mig saker efter hand när jag tagit bilder. Och jag kommer nog inte se till att lära mig allt om digitalkameran så fort som möjligt när den hamnar i min hand. Men man vill ju kunna ha möjlighet att växa med den.
Mitt intresse har alltid funnits men det har varierat upp och ned. Men jag tror knappast jag kommer lägga ned det. Jag har en hel del planer som jag är ivrigt att jobba vidare med.

Jag skulle säga att fina minnen sparas bäst på fina bilder. Så jag vill ha möjlighet till båda delarna.

Oj... ja jag hoppas du kan förstå vad jag försöker förklara. Har funderat på en digitalkamera en längre tid men känt att det är en djungel av olika modeller. Har läst och läst men inte kunnat bestämma mig för något speciell. Så har du några förslag på de jag skrev i mitt första inlägg eller finns det andra modeller du kan rekomendera?
När jag kollat på www.pricerunner.se så har priserna på de kameror legat runt 2000 - 3500 kr. så där omkring.

Tackar i förhand
Oskar
 
Vill verkligen inte låta som nån ambassadör för Minolta även om jag fastnat i det träsket ett tag (hoppas verkligen att min nästa kamera kan ha en annan logo) men missa inte Dimage Z3 som kommer snart. 4 megapixel, 12x optisk zoom och bildstabilisering! Det är inte ankskit.

Det finns alternativ från Panasonic, med Leicalins och 12x zoom och IS. Stort brännviddsomfång är förstås intressant när man inte kan byta lins, men jättelånga brännvidder utan stabilisering är inte alltid helt lyckat. Men det finns förstås bra stativ också.
 
HDFS) (KGS skrev:
Vill verkligen inte låta som nån ambassadör för Minolta !
[/B]

Nä men du ÄR en ambassadör KG, Ingen dålig heller. Jag har då viss respekt för A1 numera sen jag läst en del trådar här.

Vad kommer en Z3 att kosta då tro?




Oskar. Nu ser alla att du verkligen är en seriöst funderande person. Din första fråga verkade lite lurig för då var det svårt att veta vad du ville. Jag kommer aldrig tvärsäkert påstå att du ska köpa en viss kamera. Men kan vi lura hit Kim så kommer det gnistrande besked tror jag. Han brukar ha stenkoll på prylarna.

Har du redan en systemkamera så kanske en liten modell kan vara OK. Jag har den kombinationen och är nöjd med en Canon, cirka 4 ggr zoom från motsvarande 35 - ca 120 mm tycker jag känns rätt OK men 3 ggr "Zoom" känns som absolut undre gräns om man vill ha kameran till alla lägen.

Kommer det bara inlägg med erfarenhet av någon av de du föreslog så har du lite mer att ta på. HP kameran undrar jag lite om den kan slå de andra? Jag är mest skeptisk till HP och lite funderande på Kodak. Olympusen är väl kanonbra, men är den tillräckligt liten för seglatsen? Jag minns inte måtten på den. Digital zoom har du med i dina fakta. Det tror jag man kan bortse från, Lika enkelt och säkrare att fixa i datorn .

Sen tar jag Finepixen som exempel. En fin kamera men den kostar nog 4000 - 4500 kr med ett 256 kort. 128 kort är nog absolut undre smärtgränsen för en digitalare. 256 eller mer säger kanske andra. Ett skapligt minneskort är gott att ha, det är ju digitalens fördel. Minneskorten som följer med brukar vara pjutt ingenting. xD korten är väl fina och framtiden men de kostar en slant. Har du inte KG s Minolta med Antishake då säger jag alltid stativ. Då kommer man hem och kan njuta av alla bilderna. Även om du är ung och stadig på handen så utan stativ eller annat stöd blir det lätt lite sudd på en del - för det är inte sommarljus speciellt många timmar om året. Tänk på hela mörka hösten.

En annan medlem här ville ha en liten och snabb kamera och hon köpte en K-Minolta G400 för dryga 3200 med 256 kort tror jag det var.

Av dina alternativ sneglar jag på Olympusen om storleken är OK? FinePixen är en skönhet men då faller väl din budget?


Egentligen tror jag inte märket har så stor betydelse. Jag tror det hänger mer på fotografen.
Ju mer megapixlar desto större krav på kameran att den klarar av det utan brus.
Jag har 4 MP och den duger lätt för A4 storlek i utskrift

Ännu mer förvirrad nu? Bra, då börjar det rotera i hjärnkontoret och då brukar det hända saker helt plötsligt.

Vänta och se några dagar så ser du om det kommer in lite korta erfarenheter från andra. Då tror jag du får lite att börja fundera på. Kolla recensionerna på smartson.se och här på Fotosidan också. Lyssna på tipsen som jag hoppas du får för de är värda guld, men ta samtidigt allt med lite distans och se om det är flra som verkar tycka lika för alla märken har helnöjda och missnöjda användare.
 
Håller definitivt med KG kolla in Z3:an, finns bl.a. hemma hos cyberphoto...Har själv en Z1:a som jag är nöjd med men skulle jag handla digitalkompakt idag stod säkert Z3:an som nummer ett på listan.

//Jonas
 
HDFS) (KGS skrev:
Vill verkligen inte låta som nån ambassadör för Minolta även om jag fastnat i det träsket ett tag (hoppas verkligen att min nästa kamera kan ha en annan logo)

KG, som kanske har en aktiepost i Konica/Minolta.
 
Gatufoten skrev:
Nä men du ÄR en ambassadör KG, Ingen dålig heller. Jag har då viss respekt för A1 numera sen jag läst en del trådar här.

Nåja, det e väl så att min aktivitet på fotosidan ökade rejält i samband med att jag införskaffade min Dimage 7 som sedan blev "uppgraderad" till A1. Jag byter kamera (minst) en gång om året, vare sej det behövs eller inte och i höstas fanns inget som kunde övertrumfa A1. Det gör det idag. A2. Men skillnaden är för liten för att jag ska byta till den.

Just nu ser jag inget spännande att byta till, men det kan ändra sej redan i eftermiddag. Före mina Minoltor (2 st) har jag haft åtminstone 5 Olympusar, 2 Epson, 3 Kodak, 1 Canon, 1 Apple, 1 Trust.

Och nej. Jag har inga aktier i Minolta ;-)
Men i höst kanske man borde, när DD7 kommer. Den borde stå högt på listan. Speciellt som optiken lär gå att få billigt till den. Och all optik blir stabiliserad. Det är så smart så det inte är normalt!

Kanske är det så att Nikon o Canon har väldigt mycket bättre utbud av linser o tillbehör, annars ser jag INGET skäl i världen att köpa en 300D eller D70 (om man e nöjd med den typ av DSLR som finns idag. Själv väntar jag på att de ska utvecklas ett eller ett par steg till) om man inte redan "sitter fast" i nåt system. Jag förutsätter alltså att bildkvaliteten är i paritet med nämnda kameror, men det är det ingen som vet än.
 
Senast ändrad:
Sen kanske det är så att man skall köpa det man själv tror på. Det skall definitivt ligga rätt i handen o.s.v. trivs du inte med din kamera spelar det ingen roll hur bra den är, måste du nästan bryta av dig fingret för att nå avtryckaren kan du aldrig hålla kameran stilla.

Personligen bryr jag mig inte om vad det står på kameran, mobilen o.s.v. bara jag själv är nöjd med greppet, menyer, placering av viktiga knappar o.s.v.

//Jonas
 
Så sant så. När jag först såg Dimage 7 tyckte jag den såg osedvanligt "klumpig" ut för att vara en digitalkamera. Såna skulle vara små o slinka ner i fickan. Typ mina Olympusar.

Men så köpte en bekant en sån o ville att jag skulle visa honom hur den funkade (!) o då blev jag riktigt imponerad. Resten är historia.

Självklart skulle jag inte byta mot nåt som inte känns bra. Nu e jag ruskigt bortskämd dessutom med batterigreppsgreppet på Aette...
 
massor med fina tips och mycket information att läsa men jag tror prisklassen på Dimage 7 och A1/A2 är en aning för högt för mig.
har tittat lite på z2 som är billigare. men vad tycker ni om Z10?
 
har varit och känt på en z3 och den känns ju helt okej och verkar vara en bra kamera men tyvärr så är den inte så jätte smidig. lite klumpig att ha med sig alltid.
 
Det trodde jag att min D7 o A1 skulle vara också, men det är så kul att plåta med den så den e alltid med. Finns Z3 i svart?

Nån dag hoppas jag att jag kommer överens med mej själv om en liiiiten digitalkamera att ha med vissa kvällar o nätter när Aette är lite för "uppseendeväckande".
 
z2 och z3 är ju ändå ganska så billiga. man får en bra kamera för ett bra pris. men jag skulle vilja ha några andra märken att jämföra med
så om du vet någon annan kamera som är i samma prisklass som går att jämföra med z2 eller z3 så berätta för mig
 
Nä, det finns inte. 12 x zoom o stabilisering är unikt. http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pana/fz10.php
har det också, men kostar mer...
Den här ligger nära:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s1/s1.php
men då går du ner till 3 megapixel o 10x zoom o så glömde de blixtskon...

Nä Z3 e nog ett naturligt val om inte tester visar att bildkvaliteten är bedrövlig. Jag har inte sett några tester, men det kanske finns på dpreview.com de brukar vara med.
 
Z3

Jag har en Z3 hemma som jag ska provfota med i eftermiddag, kameran känns bra i handen och betydligt bättre än Z2 rent kvalitetsmässigt. Bildkvaliten skulle jag gärna vilja ha hjälp med att bedömma. Kan jag lägga upp bilder här på fotosidan som medlem?

Manke
 
Re: Z3

Manke80 skrev:
. Kan jag lägga upp bilder här på fotosidan som medlem?

Manke

Ja, det skulle jag gärna vilja se

Men menar du här i forumet? Jag är helny här men jag gissar att det kan bli måttlig förtjusning i det för då skulle nog det bli väldigt många som gör det sen. Jag skulle nog slå en koll med en forumvärd i så fall.
Men på kritiksidan går det fint förstås. det är ju det den är till för så där är det ju helgrönt. In med en bild där bara så kollar vi.
 
Re: Z3

Manke80 skrev:
Bildkvaliten skulle jag gärna vilja ha hjälp med att bedömma. Kan jag lägga upp bilder här på fotosidan som medlem?

Det e väl det som e meningen med fotosidan! ut o plåta nu!! Finns Z3 i svart?

/kg som e nyfiken
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.