Annons

Vilken ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

FridaHolm

Ny medlem
Har tänkt att köpa en ny kamera.
Jag har letat lite efter en systemkamera (min första isåfall), och har mellanlandat på lite olika men jag vet inte riktigt vilken som är bäst eller som passar bäst till mig.
Jag gillar att fota det mesta, fast jag brukar fota mycket närbilder av naturen och hela naturen också då, sen mina vänner, och semestrar.
Jag har tittat lite på en Nikon D3000 för det sägs att den ska vara bra för nybörjare med systemkameror, sen en Canon 1000D.

Är tacksam för lite tips och råd, och jag kan inte så värst mycket om kameror så gärna en lätthanterlig! :)

Av de två skulle jag rekommendera Canon 1000D (trots att jag har Nikon själv). Min syster har en sån och hon är riktigt nöjd med den och jag tycker den tar riktigt bra bilder, även på högsta iso (1600).

För närbilder klarar man sig ganska långt med kitobjektivet, och man kan t.ex. skruva på närbildslinser (="förstoringsglas") om man vill komma ännu närmare än objektivets närgräns tillåter. Det är ett avsevärt billigare alternativ än ett skilt makroobjektiv, men kanske inte riktigt lika bra optiskt sett. Dock kan man få till ganska fina resultat tycker jag, till och med med optiskt riktigt dåliga billiga leksaks-förstoringsglas. På bilderna nedan har jag tejpat fast ett löjligt billigt förstoringsglas (pris under 10kr) framför frontlinsen, och fokuserat ungefär så nära det gick..Bild 1&2 är tagna med mitt Sigma 24/1,8 objektiv på f/1,8 resp f/5, den tredje och fjärde bilden med mitt Nikkor 85/1,8 på f/11 resp.f/5,6. (f-talet styr bländaren och därmed skärpedjupet och ljusinsläppet. Större tal = större skärpedjup).

Skulle jag haft kitobjektivet på skulle nog bilderna blivit ungefär lika bra tror jag, med undantag för den första då man inte kan ställa in f/1,8 på ett kitpbjektiv. Bättre skulle de dock troligen ha blivit med en riktig närbildslins gjord för fotografering.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2063295&target=_blank
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4689206692/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4689206992/sizes/l/
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2063288&target=_blank

Har tänkt att köpa en ny kamera.
Jag har letat lite efter en systemkamera (min första isåfall), och har mellanlandat på lite olika men jag vet inte riktigt vilken som är bäst eller som passar bäst till mig.
Jag gillar att fota det mesta, fast jag brukar fota mycket närbilder av naturen och hela naturen också då, sen mina vänner, och semestrar.
Jag har tittat lite på en Nikon D3000 för det sägs att den ska vara bra för nybörjare med systemkameror, sen en Canon 1000D.

Är tacksam för lite tips och råd, och jag kan inte så värst mycket om kameror så gärna en lätthanterlig! :)
Av de 2 hade jag valt Canon.
För att alla Canon-autofokusobjektiv passar, nya som äldre modeller.

1000D säljs oftast med 18-55:an utan IS som inte är så jättekul, medan man får en D3000 med 18-55VR (som bortsett bildstabiliseringen är ett bättre obejktiv optiskt) för typ samma pris som 1000D med 18-55 utan IS. Det är väl det som kanske talar för D3000. I övrigt är de rätt lika, IMO.
Då ska man tillägga att du kanske kommer att köpa ett bättre/ljusstarkare objektiv framöver, så du kanske inte ska lägga ALLT för mycket vikt vid ovanstående, men om allt annat är/känns lika så får du ett bättre objektiv som dessutom har bildstabilisering för ungefär samma peng om du väljer D3000.

1000D säljs oftast med 18-55:an utan IS som inte är så jättekul, medan man får en D3000 med 18-55VR (som bortsett bildstabiliseringen är ett bättre obejktiv optiskt) för typ samma pris som 1000D med 18-55 utan IS. Det är väl det som kanske talar för D3000. I övrigt är de rätt lika, IMO.
Då ska man tillägga att du kanske kommer att köpa ett bättre/ljusstarkare objektiv framöver, så du kanske inte ska lägga ALLT för mycket vikt vid ovanstående, men om allt annat är/känns lika så får du ett bättre objektiv som dessutom har bildstabilisering för ungefär samma peng om du väljer D3000.

Är dom lika lätta att hantera eller så?

Är dom lika lätta att hantera eller så?

Det är ju lite olika och vilken som är enklast är både en smaksak och en vanesak. Det som skiljer är ju att knappa och rattar sitter på lite olika ställen och att menyerna ser lite annorlunda ut, men principerna är ju samma.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto