Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skärm är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Har funderingar på att låta min gamla SyncMaster få pensionera sig - och har därför lite tankegångar på vilken skärm jag ska anförskaffa i stället.

Har varit i kontakt med olika dataföretag här i Söderhamn och fått två olika rekommendationer på 19" skärmar. Kravet jag ställt är att de ska kunna erbjuda mig så bra bildkvalitet som möjligt.

Alternativen jag fått är:

19" Compaq P920 Trinitron Monitor för 4000:-
19" CRT Samsung SyncMaster 959 NF för 3200:-

Har ni några tips att komma med på vägen? Är det bra skärmar? Vilken är bäst?

Tacksam för tips och svar...

Terje

Sony CPD-G420 19" CRT, Upplösning: 1600x1200
Fick omdömet "bäst i test" i M3 nr 7, Januari 2002.

"Sony Multiscan G420 är en rakt igenom utmärkt skärm. Bilden är plan, skarp och flimmerfri. Skärmen är nästan helt förskonad från moaréstörningar och geometrin är mycket bra. Högspänningsreglaget är av hög kvalitet och Multiscan har dubbla skärmingångar. Som alla Trinitronbildrör har den två horisontella linjer över bildytan men om man upplever detta som störande är upp till var och en."

Microdatorn om samma skärm:

"Med sin knivskarpa bild och avsaknad av såväl konvergensfel som moarémönster är Sonys bildskärm CPD-G420 testets absoluta vinnare. Skärmen är även utrustad med ett usb-nav med fyra utgångar. Priset är dock bland de högsta i testet. Den kostar 6 240 kronor plus moms (DÅ). Enda tekniska nackdelen är att färgåtergivningen är svagare i de nedre hörnen, men det mesta går att justera bort."
Bäst i test

Testade skärmar:

- ADI Microscan G910
- Belinea 106080
- CTX PR960F
- Eizo Flexscan T761
- LG Flatron 915FT plus
- NEC Multisync FE950+
- Nokia 930C
- Philips 109B
- Samsung Syncmaster 900NF
- Sony CPD-G420
- Viewsonic P95f

Hmmm ett två år gammalt test bör väl vara ganska omodernt...

Tittar vi på de skärmar som du fått som exempel, så kan man ju säga att compaq-skärmen är något annat märke, i just ett compaq-skal.

Samsung har en lång tradition av fina skärmar bakom sig.

Tänk på att trinitonskärmen (som i sig är ett väldigt skarpt rör) har två st vertikala "linjer" som kan vara störande, speciellt vid ljusa bakgrunder.

Sony, som Kims test ger bäst i test är inte någon tillfällighet. Sony, tillsammans med Eizo och Nokia (Viewsonic) gör fina skärmar. Detta gör kanske inte dig mycket klokare.

Klart är ju, att om du varit nöjd med din gamla syncmaster så finns det väl ingen anledning att byta?

Jag har för mig att Jim H köpte en 959...Men är inte säker..

Glöm inte Philips...

Under 2003 kammade Philips 109B40 och 109P40 hem flera priser, blev bland annat bäst i test i Mikrodatorn, samt i Datormagazin.
P40-modellen har diamondtron-bildrör (samma som Lacie och Mitsubishi) och är en ruggigt bra skärm (har en själv) till ett bra pris. Den finns också som 22" och heter då 202P40. Går utmärkt att färgkalibrera.

Funderar själv just nu på Iiyama HM903DTA
Vision Master Pro454 .. kollar man på nätet listas den ibland som 903DTA och ibland som Pro 454. Priset varierar från 3995 och uppåt. Vet inte varför men har av någon anledning fastnat för den :)

Skall ha ett nyaare bättre rör än Samsungen och går alltså inte på mer än en tusenlapp till.

www.iiyama.se

959NF är rätt trevlig men den har en svaghet som gör att jag tvekar att rekommendera den för fotobruk: Det är helt omöjligt att justera bort distorsionen längs långsidorna. Och jag upplever den som ganska kraftig.

Den är inte heller riktigt lika dunderskarp som min Eizo 21-tummare på jobbet, men den ligger förvisso en prisklass uppåt.

Själv beställde jag en 19" TFT (plattskärm) idag, samsung 193P vilken ska klara Färgåtergivning väldigt bra (många tfts har problem med det), skärpan på en tft går inte å jämföra emot en CRT (tftn vinner överlägset). men så kostar den därefter oxå, (7500kr), har inte fått den än men väntar med spänning.

skärmen är något som är den viktigaste komponenten i Datautrustningen så där kan man lägga ut lite extra cash på, förra skärmen hade jag i 7år.

Här på jobbet sitter jag med en 19" Samsung SyncMaster 900SL plus och en ViewSonic P220f. Samsungen är skarp och lugn men det är helt omöjligt att kalibrera den till rätt färger. ViewSonicen är väldigt mycket bättre på allt. Särskilt färgåtergivningen. Om inte samsung har bättrat sig på senaste året så skulle jag inte köpa en sån om jag ska arbeta med bilder. Compaqen vet jag inte mycket om mer än att det mest troligt är ett sony bildrör i den (trinitron).

sitter själv på jobbet vid en sony trinitron g420 multiscan som jag tycker funkar ypperligt och de två vågräta strecker slutade jag att irretera mig på efter en vecka vid skärmen men kan ju vara annurlunda för anndra! sen kanske priset är ett minus tydligen vet inte så mycket vad en skärm får/ska gå på!! men min erfarenhet är att trinitron röret funkar mycket bra och har en bra skärpa och att strecken inte stör nämnvärt inte mig iallafall.

Fast Sony CPD-G420 har slutat tillverkas, så trots att den är superb så lär det vara ganska kört att få tag i en om man inte vill köpa begagnad.

/AnnaKarin, också nöjd ägare till en Sony CPD-G420

Jag tycker helt klart du ska satsa på någon trinitron(sony) eller diamondtron(mitsubishi) skärm. Dessa två teknologier är bland dom bästa och mest använda.

Det är ju inte för inte som LaCie har valt mitsubishis bildrör i sina skärmar t.ex.

Själv hoppas jag på att dom nyarene monitorerna med vidare gamut(Adobe Gamma) kommer gå ner i pris snart.

Hallå Terje!

Jag har en Samsuns Syncmaster 753Dx.
Det är en 17" montior med platt bildrör.
Den har en väldigt skarp och lugn bild.
Jag har träffat på Samsung en del under min tid som datastuderande och de är bra skärmar till bra pris!

Det skulle vara fint att veta skillnaderna mellan de olika rören, främst de olika Diamondtron, som sitter i de skärmar som nämnts.

En jämförelse av upplösning och geometri- och färginställning mellan skärmarna.

Varför skulle jag t ex inte välja den Iiyama jag tattat på? Vad gör de andra skärmarna bättre?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar