Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken sensorrengöring rekommenderas

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy1

Avslutat medlemskap
Jag vet att det finns många trådar om detta,men kan någon ge mig ett tips på vad jag ska använda för sensorrengörings prylar.
Först o ch främst till damm men med tiden behövs det säker nåt "skurmedel"!

Linken som Kent har lagt inn i sitt svar,viser jo til en veldig detaljert og god side ang. sensorrengjøring.

Når det gjelder fjerning av løstsittende støv
har jeg imidlertd hatt god nytte av å montére en kirurgisk sug (én-gangs av plast; kan naturligvis brukes flere ganger) på støvsugeren.
Denne har en spiss ca. 3 mm. i diameter,på en tynn slange, og kan føres nøyaktig over lowpassfilteret uten at en kommer i kontakt med dette.
(Men husk å gjøre dette i et støvfritt miljø.Om en suger luft ut, så vil jo annen luft komme inn!)

Om man blåser luft,vil vel støv virvles opp slik at det kan falle tilbake på sensoren igjen. Dessuten vil vel også gummibeholderen eller pumpen en evt. bruker, etter hvert kontamineres med støv, som man så blåser inn i kameraet.

Kommentar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar