Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vilken scanner?
- Trådstartare ela
- Start datum
Skall du skanna småbildsfilm ger de billigare flatbäddsskannrarna tyvärr ganska trist resultat. Skall man bara titta på bilderna på bildskärm kan de duga men skall du huvudsakligen skanna film och inte kopior tycker jag det låter synd att göra den kompromissen.
Om jag vore I din sits skulle jag utöka budgeten en smula och dessutom leta på begagnatmarknaden. En Minolta Scan Dual II kan gå att hitta för 1500 kr har jag sett och med en sån får man bra resultat.
Om jag vore I din sits skulle jag utöka budgeten en smula och dessutom leta på begagnatmarknaden. En Minolta Scan Dual II kan gå att hitta för 1500 kr har jag sett och med en sån får man bra resultat.
Lotus
Aktiv medlem
Då går nog att fixa. Köp en Epson 1260 Photo, den kostar 900-1100 kr. Den ger väldigt fina bilder och har fått bra kritik i flera tester. Den kan skanna både pappersbilder och dia/neg (adapter medföljer). Men ska du mest skanna dia/neg så är Minoltan mycket bättre.tänkte mest scanna film. Skulle vara skönt att få en scanner under 1000-lappen, men det är väl önskedrömmande för en bra scanner...men alltid något att börja med kanske
Hoppas jag var till lite hjälp...
/Dan
Johan Okker
Aktiv medlem
Sedan återstår frågan vad "väldigt fina bilder" är. Du får generellt vad du betalar för.
Flatbäddare med dialock är generellt svaga när det kommer till att kunna hantera småbild. Till mellan- resp storformat verkar det råda konsensus att dessa är användbara.
Jag har själv ingen erfarenhet av 1260-modellen. Men väl av en 1640 och den använder jag garanterat INTE till att läsa in småbildsneg.
1640 är också äldre än 1260 så det har rimligen skett utveckling på den fronten.
Mitt råd.
Gå till en butik. Be att få testscanna ett par negativ som är representativa för det du gör. Titta på vilket resultat du får. Ta gärna med papperskopia för jämförelse. Titta på hur detalj- och färgåtergivningen verkar vara.
Flatbäddare med dialock är generellt svaga när det kommer till att kunna hantera småbild. Till mellan- resp storformat verkar det råda konsensus att dessa är användbara.
Jag har själv ingen erfarenhet av 1260-modellen. Men väl av en 1640 och den använder jag garanterat INTE till att läsa in småbildsneg.
1640 är också äldre än 1260 så det har rimligen skett utveckling på den fronten.
Mitt råd.
Gå till en butik. Be att få testscanna ett par negativ som är representativa för det du gör. Titta på vilket resultat du får. Ta gärna med papperskopia för jämförelse. Titta på hur detalj- och färgåtergivningen verkar vara.
Lotus
Aktiv medlem
Självklart får man vad man betalar för, men i den nämda prisklassen (1000kr) hör Epson 1260 till de bättre. En bra start om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar. Men som sagt, en filmscanner ger i regel bättre skanningar.Sedan återstår frågan vad "väldigt fina bilder" är. Du får generellt vad du betalar för.