Annons

vilken scanner ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag är ute efter en scanner som jag kan scanna mellanformatsnegativ med. Det behöver inte vara proffskvalitet, men ändå OK.
Kvalitet och upplösning bör räcka för att göra hyfsade A4-utskrfiter.

Och helst bör inte scannern kosta mer än 2000 kr på begagnatmarknaden... Vilken olika scannrar finns att välja på?

Epson 3170 och 3200 tror jag dom heter ska vara bra till mellanformat, klarar även småbild hyffsat men kommer till sin rätt med mellanformat.

Har inte testat själv, men dess pris sjungs ut på diverse forum i världen.

Annars är det Nikons Negscannrar, men då får du gå upp i pris en hel del.

adamhaglund skrev:
Jag är ute efter en scanner som jag kan scanna mellanformatsnegativ med. Det behöver inte vara proffskvalitet, men ändå OK.
Kvalitet och upplösning bör räcka för att göra hyfsade A4-utskrfiter.

Och helst bör inte scannern kosta mer än 2000 kr på begagnatmarknaden... Vilken olika scannrar finns att välja på?

Vet inte, men det bör finnas en hel del beg. ute på marknaden. Eposnscannern vet jag inget om, men polaroid hade en 120 scanner för några år sedan. NIkon är suvve, om du har stålar. Kolla hos tryckerie o så, det kanske nappar :)
Ilkka

Epsons skannrar med Dia/neg-lock bör passa utmärkt, vilken modell du väljer beror på dina krav. Vissa av dem finns begagnade för ganska så blygsamma summor (sök på www.annonsguiden.nu) men den lämpligaste bör vara 3200 som enligt uppgift ger ett förbaskat bra resultat på mellanformat.

Funderar själv på att köpa en sådan till att skanna 6X6-dia med...

ANNONS