Annons

Vilken ryggsäck???

Produkter
(logga in för att koppla)

Paken

Medlem
Hej.
Ska investera i en ryggsäck för min systemkamera med plats för 2-3 objektiv, blixt, småfack för minneskort mm. Är ute efter en användarvänlig rygga, gärna Sling, i prisintervallet 800-1000:-.
Viktigt är bra material, lättåtkomliga fack.
Läser man alla recensioner för mängden fabrikat, blir man nästan yr i bollen. Den ena är bättre än den andra.
Behöver alltså råd från någon som praktiskt använder sin ryggsäck vid, ex.vis naturfotografering.

Tack på förhand

Paken

Behöver alltså råd från någon som praktiskt använder sin ryggsäck vid, ex.vis naturfotografering.

"Inte" är väl ett ganska bra svar. Den stora nackdelen med en ryggsäck är att det är så svårt att nå saker som man har i ryggsäcken. Man måste till att börja med att kränga av sig den, vilket kräver två händer och stora rörelser som inte helt sällan skrämmer bort det som man hade tänkt fotografera.

Nästan vad som helst är bättre än en ryggsäck skulle jag vilja påstå. Magväska, utrustningsväst eller en kombination av båda är nog det bästa. En axelremsväska (använder jag) är inte lika bra, men fortfarande bättre än en ryggsäck.

"Inte" är väl ett ganska bra svar. Den stora nackdelen med en ryggsäck är att det är så svårt att nå saker som man har i ryggsäcken. Man måste till att börja med att kränga av sig den, vilket kräver två händer och stora rörelser som inte helt sällan skrämmer bort det som man hade tänkt fotografera.

Nästan vad som helst är bättre än en ryggsäck skulle jag vilja påstå. Magväska, utrustningsväst eller en kombination av båda är nog det bästa. En axelremsväska (använder jag) är inte lika bra, men fortfarande bättre än en ryggsäck.

Natur uppfattar jag som det är natur och inte djur i skogen man är ute efter.
Är det ändå så man är i skogen så har man nog "bössan" redo att skjuta med rätt objektiv och kamerainställningar.

Själv gillar jag lowepros utbud. Titta efter deras sportserie, finns en slingväska i olika storlekar i din prisklass.

Jag har en Tamrac 5788 Evolution 8 som jag är mycket nöjd med. Den är väldigt smidig då man kan komma åt kamera alt. objektiv/blixt utan att helt och hållet ta av sig väskan, man bara slingar runt den på magen och kommer åt utrustningen genom sidofacken. Det går även att "bygga om" väskan till en slingbag om så önskas. Jag tycker att en ryggsäck är en fördel när man reser, det är mycket bättre under längre färder då det sliter mycket mindre på kroppen, det är också mindre uppenbart vad du har med dig i jämförelse mot en klassisk axelremsväska.

Tack Fredrik.
Bra att ryggsäcken är ombyggbar till slingbag. Går det att fästa mitt Triopo-stativ 3232 på utsidan?
Paken

Det finns stativfäste, så det tror jag absolut! Jag kan dock inte lova eftersom jag själv inte testat. Jag skulle dock bli ganska besviken om det inte gick då jag själv har beställt ett GT-3230X8C. Det finns en ficka som man kan köra ned ett stativben i och sedan knäpper man fast stativet med en rem högre upp för att det inte ska ramla ut s.a.s.

För egen del har jag i princip gått ifrån "specialväskorna/ryggsäckarna" för fotoutrustning. Jag har iofs en Lowe-väska och en stor Lowe-ryggsäck med de används sällan.

Numera har jag istället satsat på Maxpeditions grejer. De har ryggsäckar, gearslingers, axelväskor och en uppsjö av fickor, hölster och andra tillbehör. Fördelen är att jag kan "bygga" mitt system för dagen så att säga. Inte helt billigt men mycket flexibelt. Ex en dag i Tiveden kan hålla min fetkamera i en RS-2 rem på ena sidan och tillbehören i en Maxpedition Colossus på den andra. Ibland lägger jag ned Olympusen i väskan och så vidare.
Vid behov sätter jag på någon extraficka (molle/pals-system).

Maxpedition är superkvalitet och grejerna är verkligen byggda för att hålla.

Här ett exempel på en av mina väskor (själv kör jag allting i svart, klicka på bilderna för att se olika färger/funktion).

http://ridge.se/product_info.php/ryggsackar-amp-vaskor-maxpedition-colossus-versipack-p-479

Leaflet hann före, men jag skulle precis rekommendera Maxpedition. Själv kan jag rekommendera en Kodiak eller Sitka sling, beroende på vilken storlek du vill ha. Jag har en Kodiak, den har ett stort fack i mittet, ett dokument/laptopfack närmast ryggen och fyra mindre fack för mindre objektiv/blixtar på sidorna. Sedan finns det ett större fack på framsidan och ett mindre ovanpå.

Min nästa ryggsäck kommer att bli i samma stil, troligen en Kifaru X-ray. Aldrig mer en vanlig kameraryggsäck...

LowePro Flipside

Innan du bestämmer dig föreslår jag att du tittar på LowePro Flipside 400 eller 500.

Fördelen med den är att kameradelen öppnas från ryggen. Det betyder att du kan lossa axelremmarna och låta ryggsäcken hänga i midjeremmen, snurra den framför dig, öppna och plocka ut vad du behöver.
På den här sidan finns en film som beskriver detta
http://products.lowepro.com/product/Flipside-400-AW,2116,14.htm

Jag har haft en Flipside 400 i ett par år nu och är mycket nöjd med den.

/Leif

Innan du bestämmer dig föreslår jag att du tittar på LowePro Flipside 400 eller 500.

Fördelen med den är att kameradelen öppnas från ryggen. Det betyder att du kan lossa axelremmarna och låta ryggsäcken hänga i midjeremmen, snurra den framför dig, öppna och plocka ut vad du behöver.
På den här sidan finns en film som beskriver detta
http://products.lowepro.com/product/Flipside-400-AW,2116,14.htm

Jag har haft en Flipside 400 i ett par år nu och är mycket nöjd med den.

/Leif

HÅller med dig eif. Har åxå en Flipside 400, supernöjd

+1 för flipside. Rätt bra att lägga den ner mot marken med. Dessutom kan ingen öppna dragkedjan när man är i stan där det är trångt ex tunnelbanan.

/Stefan

Alla stavfel beror inte mig utan på Tapatalk.

Grymt nöjd med min Lowepro Flipside 400 AW.
Skrev en snabb recension av den i höstas och har sen dess endast bekräftat det jag kände då, om inte höjt intrycket ännu mer.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=301463

En av bilderna visar stativet ej fäst korrekt då jag vid tillfället inte kände till att man kunde få den tajtare mot väskan. Det är alltså inget problem och fungerar klanderfritt.

Har sen recensionen lite andra saker i väskan tex 2 hus vilket inte är något problem om man har ena huset utan glugg på.

Redigt nöjd med väskan efter ett halvår eller vad det blir nu och saknar inte direkt någonting.

Flyger utan problem genom snåla flygbolag som Ryan Air och deras måttkrav.

Ryggsäcksfrågan

Tack, tack för alla svar.
Det var just detta jag efterlyste: initierade inlägg från verkliga användare.
Tycker jag fått många, goda råd som jag nu måste smälta.
Vilken ryggsäck det blir i slutänden, vågar jag inte sia om ikväll.

Paken

Tack, tack för alla svar.
Det var just detta jag efterlyste: initierade inlägg från verkliga användare.
Tycker jag fått många, goda råd som jag nu måste smälta.
Vilken ryggsäck det blir i slutänden, vågar jag inte sia om ikväll.

Paken

Bäste Paken jag är nyfiken, berätta gärna vad du väljer när du kommer så långt.

Ryggsäcken

Hej.

Det lutar åt en LowePro. När jag varit runt i några butiker och provat och känt efter, gör jag mitt val. Användbarhet, vikten och "planlösningen" blir det fokus på.

Paken

Håller inte riktigt med. Har du inte kameran i handen, med rätt objektiv på skrämmer du det du vill fotografera oavsett om det ligger i en axelväska eller en ryggsäck. Ryggsäcken gör därimot att saker och ting blir lätta att bära så att du kan ta dig till de platser du vill fotografera på. Vill man vara beredd ha kamera med lite lagom långt tele i handen eller på ett enbenstativ över axeln, och utrustning som blixtar, macrobjektiv och extra kamerahus i ryggsäcken. Växter och insekter brukar inte vara lika lättskrämda som fåglar och däggdjur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar