Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ryggsäck???

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm inte att kolla på Adventure Icebreaker hos cyberphoto, bättre rygga får du inte för det priset..
/G

Håller inte riktigt med. Har du inte kameran i handen, med rätt objektiv på skrämmer du det du vill fotografera oavsett om det ligger i en axelväska eller en ryggsäck. Ryggsäcken gör därimot att saker och ting blir lätta att bära så att du kan ta dig till de platser du vill fotografera på. Vill man vara beredd ha kamera med lite lagom långt tele i handen eller på ett enbenstativ över axeln, och utrustning som blixtar, macrobjektiv och extra kamerahus i ryggsäcken. Växter och insekter brukar inte vara lika lättskrämda som fåglar och däggdjur.

Är jag ute i skogen och fotar så brukar jag ha en ryggsäck med mig. Men jag har inga kameragrejer i den. I ryggsäcken har jag i stället en fällstol, matsäck, termos, regnställ, första förband och en rulle dasspapper i en vattentät påse. Kameran har jag i handen eller vid höften i en rapidrem. Eventuella tillbehör som jag tror att jag kommer att behöva bär jag i så stor utsträckning som möjligt i fickorna på byxorna eller jackan.

Idealet när man fotar djur är ju att bara försiktigt höja kameran och trycka av, men ibland slås man av den där insikten att "fan, nu skulle jag behöva..." Det kan vara ett filter eller ett resevbatteri eller en putsduk för att ta bort den där vattendroppen på linsen som inte var där nyss. Ska jag då behöva kränga av mig ryggsäcken? Aldrig!

Även om jag ska fota växter och insekter så tycker jag att det är himla bängligt att behöva kränga av sig en ryggsäck så fort man behöver något. En väska vid höften är betydligt smidigare.

När jag är ute i skogen för kronans räkning så har jag förvisso automatkarbin i stället för kamera, men då har jag en utrustningsväst (eller stridsväst som det då heter). Det är ett fenomenalt sätt att bära med sig utrustning som man behöver kunna komma åt snabbt, tyst och utan stora rörelser.

Slår ett litet slag för en vanlig ryggsäck med ett bra bärsystem ock lösa påsar för prylarna. Ofta betydligt bättre att bära än de här billigare kameraryggsäckarna.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar