Annons

Vilken ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Dakine Mission Photo som sitter superbra. Gillar att den inte skriker kamerväska, bra med öppning i ryggdelen känns säkrare. Det som jag inte gillar med den är att den är lite grund, inte tillräckling djupe eller hur jag ska säga det när jag sätter på kameragreppet på min Nikon D80. Sticker ut lite i ryggen då. Men i övrigt så är jag supernöjd med min Dakine.

Skillnaden med en Dakine Sequence är väl att man får med sig lite mer av andra saker. Kamerablocket är i samma storlek som på Misson photo om jag inte kommer ihåg fel.

Har kollat in Burton ryggsäcken tidigare och skulle vilja se den live. Den verkar bra den med och lite bättre anpassad om man kör med batterigrepp.

//Peter
 
Alltså visst går det att sätta fast det, det är sånna där gummisnoddar både upptill och nertill på LowePro-väskan men tycker inte det känns allt för bekvämt med stativ på ryggen, väskan känns klumpigare och så sticker det ut extra mycket baktill så man måste se sig för hur man vrider och vänder etc. Detta är väl högst subjektivt, men nu har du min åsikt + jämförelsebilder iaf.

Gällande småfack och utrymmen för div minneskort, kamerasladdar, cdskivor, telefon, mp3spelare etc så är väskorna ganska lika. Dock rymmer LowePro-väskan en tröjja och kanske lite mat/fika, vilket inte burtonväskan gör.


Hoppas du hittar en väska du tycker om!

Finns det bara den öppningen du visar på bilden till kameran på LoweProväskan? Ingen öppning så man kan "slida" väskan och ta ut kameran från sidan t.ex?

Tycker det känns helt idiotiskt att bara erbjuda öppning "utåt" och sedan ett allvädersskydd.

Man ska alltså behöva plocka bort allvädersskyddet, ta ur kameran och sedan sätta på det igen för att kunna lägga ifrån sig väskan?
 
Finns det bara den öppningen du visar på bilden till kameran på LoweProväskan? Ingen öppning så man kan "slida" väskan och ta ut kameran från sidan t.ex?
Nu är inte frågan ställd till mig men jag har samma säck så jag försöker svara. Nej, LowePro har de s.k. Slingshot-modellerna som har funktionen med öppning från sidan. Jag har funderat på en sådan som komplement men är kanske ännu mer intresserad av Katas 3N1-serie som verkar mer flexibel.
Tycker det känns helt idiotiskt att bara erbjuda öppning "utåt" och sedan ett allvädersskydd.
Ja det är opraktiskt men allvädersskyddet gör det inte nämnvärt värre. Problemet med en traditionell ryggsäck är att man alltid måste ta den av sig för att komma åt prylarna. För mig har det bara hänt två gånger på tre år att jag ens behövt använda allvädersskyddet (längre regn) men då har det varit så illa att jag inte ens övervägt att ta fram kameran.

Alternativen är säckar utan allvädersskydd (utrustningen kan bli blöt) eller vattentäta säckar (Dryzone på Lowepro-språk) som enligt alla tester jag läst är krångligare att öppna vid alla tillfällen, alltså även i solsken.
Man ska alltså behöva plocka bort allvädersskyddet, ta ur kameran och sedan sätta på det igen för att kunna lägga ifrån sig väskan?
Jag förstår inte frågan. För att lägga ifrån sig säcken behöver man väl inte göra något av det du beskriver? Men om du behöver komma in i väskan i ösregn är det proceduren ja. Möjligen låter det också lite krångligare än det är när du beskriver det. Allvädersskyddet sitter fast i botten på säcken (i sin egen förvaringsficka, mycket smart konstruktion) och krängs av respektive på på under två sekunder. Att öppna blixtlåset, ta ur kameran och stänga blixtlåset tar garanterat klart längre tid än att hantera allvädersskyddet.
 
Går det att få ner en Eos 40D med 70-200/2.8L IS monterat i Burtonväskan måntro? Skateboardåkare och snowboardåkare som jag är så blev jag genast sugen på den väskan nu när jag såg den.
 
Just nu står det mellan LowePro Rover AW II och LowePro Primus AW, då de är de enda väskorna jag hittat som uppfyller alla mina krav samt har ett pris som jag är beredd att betala. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Du skrev att du vill ha med dig en vattenflaska. Tänk på att väggen som delar väskan inte är vattentät. Problemet är att du har ju kameran i den under delen och prylarna i den övre. Om flaskan läcker?!?!?!? Vilket hände mig. Tack o lov så läckte den på rätt ställe och inget blev förstört i kameraavdelningen
 
Ni som har den Dakine Mission väskan... Får man plats med typ jacka/tröja, kaffetermos + lite småprylar i den. Eller är det bara kamerablocket?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.