Annons

Vilken ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gilgond

Medlem
Jag är på jakt efter en ryggsäck för min kamerautrustning, men har svårt att välja en i mängden av ryggsäckar som finns där ute.

Det jag ska få plats med i väskan är följande:

Pentax K20D
Sigma 17-70
Pentax DA 35 Macro
Pentax DA 14
Manfrotto 055XPROB

Jag vill ha en väska med två delar - en för kamerautrustningen och en där jag kan få plats med diverse saker som man kan vilja ha med sig ut (vattenflaska, extratröja etc).

Axelväskor är inte av intresse, då jag vill kunna bära med mig utrustningen längre sträckor utan att riskera att bli trött i axlarna.
 
Hej ! Har själv en Lovepro Faspack 250 och den borde täcka dina behov .Finns i en modell större också ! MVH
 
Burton AK 29L Zoom Pack

Har provat och vuxit ur Lowe Pros mindre AW säckar, haar en Phototrekker AW som rymmer allt man kan tänka sig, provat nån tamon säck, occh även kört haglöfs Tight säck med egen inredning,

Av all ryggsäckar så är tvelköst Burton AK 29L Zoom Pack den som suttit bäst på ryggen. Sen skriker den inte heller foto-ryggsäck....
 
Av all ryggsäckar så är tvelköst Burton AK 29L Zoom Pack den som suttit bäst på ryggen. Sen skriker den inte heller foto-ryggsäck....
Burton-säcken skulle jag gärna titta närmare på -- vet du någon i Sverige som säljer den?

För övrigt tycker jag att Lowepros Rover-säckar har väldigt bra bärsystem. Man kan till och med (åtminstone på vissa modeller) justera längden så att bärremmarna passar även någon som är nästan två meter lång!
 
Fastpack verkar inte ha någon bra lösning för stativet, vilket gör den ointressant för mig. Flipside ser inte ut att ha särskilt mycket plats för tillbehör utöver fotoutrustningen, så den går nog också bort.

Burton-väskan skulle jag gärna vilja veta mer om. Var finns den att få tag på?
 
Någon som provat eller hört något om den här väskan från kaffebrus?
http://kaffebrus.com/ryggsack-trek-33-x-28-x-46-cm-952.html

Är lite sugen på att byta ut min gamla lowepro och har kikat på alla möjliga varianter, både billigare och dyrare men fastnat lite för den här, gillar iof looken även om det inte är speciellt viktigt men framförallt att den verkar väldigt mångsidig och rymlig om man behöver ha med sig mycket grejor...
 
Just nu står det mellan LowePro Rover AW II och LowePro Primus AW, då de är de enda väskorna jag hittat som uppfyller alla mina krav samt har ett pris som jag är beredd att betala. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?
 
Just nu står det mellan LowePro Rover AW II och LowePro Primus AW, då de är de enda väskorna jag hittat som uppfyller alla mina krav samt har ett pris som jag är beredd att betala. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Hejsan. Har för närvarande en Burton AK 29L Zoom Pack men ska hämta ut min LowePro Rover AW II i morgon på posten (cyberphoto skickade den idag) ...om du vill kan jag jämföra båda väskorna, kanske ta några kort och utvärdera.

Kan säga att Burtons väska är enormt bra och stabil, men något stor, och då jag ska vandra runt i New York 8 dagar valde jag att köpa en Rover AW II. Jag hoppas att den är något mindre/lättare att bära runt på, samt får plats med lite övriga saker som en vattenflaska, någon kofta och div småsaker. Men återkommer i morgon eftermiddag (om väskan kommit fram), så kan du få ett lite mer utförligt svar.

/Mvh Peter
 
Case Logic har en modell som heter SLRC 4 och har en ficka för datorn längst bak, i toppen så får kameran med en mindre objektiv plats. I utrymmet under så får det plats 4-5 objektiv beroende på storlek. På båda sidorna finns det fickor för småprylar t ex minneskort, filter och kablar. Utanpå dessa båda sidofickor finns det fästen för stativ, både enbens och trebens.
Den kostar 999:- på MediaMarkt, men finns inte något sådant varuhus i närheten kan man köpa den på t ex Dustin Home för hundringen billigare tror jag det var.

///Anders S
 
Sådär fick hem min lowepro rover aw II idag.

Storleksmässigt är kamera/objektivutrymmet lagom för en mellanformatare med standardzoom. Jag skulle inte rekomendera den väskan om du t.ex. har objektiv över 200 i bränvidd. Den är något lättare än Burtons Zoom, och känns även lite bättre på ryggen (för en som är 1.72m lång). Burtons väska är mer lämpad för någon uppemot 1.80 och längre.

Rymlighetsmässigt är Burton överlägsen.

Stativhållaren på baksidan av LowePro väskan var inget att hänga i granen. Proövade att sätta fast ett manfrotto 190XPRO (2,2 kg med kulhuvud) och det kändes inget bra, rekommenderar stativväska istället.

Bilder:
 

Bilagor

  • IMG_0082.jpg
    IMG_0082.jpg
    20.4 KB · Visningar: 666
  • IMG_0083.jpg
    IMG_0083.jpg
    16.4 KB · Visningar: 666
Fler bilder:
 

Bilagor

  • IMG_0084.jpg
    IMG_0084.jpg
    17.2 KB · Visningar: 383
  • IMG_0085.jpg
    IMG_0085.jpg
    14.6 KB · Visningar: 382
Burtonväskan tycker jag blir mer och mer intressant.

Jag blir lite orolig när du säger att stativfästet på Rover-väskan är dåligt. Jag kommer bära med mig ett Manfrotto 055XPROB, och då är det viktigt att det sitter ordentligt. Stativväska är inget jag tycker verkar särskilt lockande, jag vill kunna ha en och samma väska till allting, och inte behöva ha en separat väska för stativet att släpa bredvid mig.
 
En sista bild då med lowepros kamerautrymme (ursäkta bildkvallen i övrigt, tagit med mobilkameran).
 

Bilagor

  • IMG_0086.jpg
    IMG_0086.jpg
    15.6 KB · Visningar: 381
Burtonväskan tycker jag blir mer och mer intressant.

Jag blir lite orolig när du säger att stativfästet på Rover-väskan är dåligt. Jag kommer bära med mig ett Manfrotto 055XPROB, och då är det viktigt att det sitter ordentligt. Stativväska är inget jag tycker verkar särskilt lockande, jag vill kunna ha en och samma väska till allting, och inte behöva ha en separat väska för stativet att släpa bredvid mig.

Alltså visst går det att sätta fast det, det är sånna där gummisnoddar både upptill och nertill på LowePro-väskan men tycker inte det känns allt för bekvämt med stativ på ryggen, väskan känns klumpigare och så sticker det ut extra mycket baktill så man måste se sig för hur man vrider och vänder etc. Detta är väl högst subjektivt, men nu har du min åsikt + jämförelsebilder iaf.

Gällande småfack och utrymmen för div minneskort, kamerasladdar, cdskivor, telefon, mp3spelare etc så är väskorna ganska lika. Dock rymmer LowePro-väskan en tröjja och kanske lite mat/fika, vilket inte burtonväskan gör.


Hoppas du hittar en väska du tycker om!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.